کد خبر: ۴۷۸۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۶

مرگ بر اثر بروز علائم بیماری هاری حتمی است

رییس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه با بروز علائم بیماری هاری در فردی مرگ او حتمی است، گفت: در همین راستا از همه افراد می‌خواهیم به دنبال هرنوع گزش سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و واکسن هاری تزریق کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر حمید خسروی به مناسبت روز جهانی "هاری" در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیماری هاری از طریق ویروس هاری و به واسطه گزش توسط حیوان و یا انسان آلوده منتقل می‌شود، گفت: متاسفانه در این بیماری درصد مرگ و میر بسیار بالاست و چنانچه علائم بیماری در حیوان و یا انسانی ظاهر شود، تقریبا مرگ حتمی است. بیماری هاری علائم مشخصی دارد که به محض رویت این علائم در یک حیوان باید از آن دوری کرده و حتما به دامپزشک گزارش داد.

وی تصریح کرد: حیوان و یا دام مبتلا به هاری به طور معمول حالت تهاجمی به خود گرفته و به حیوانات و انسان‌های اطراف خود حمله می‌کند و آنها را مورد گزش قرار می‌دهد. حیوان آلوده به دلیل انقباض عضلات گلو در اثر بیماری، نمی‌تواند بزاق خود را قورت دهد و به همین علت آب از دهان حیوان جاری است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد نیز حیوان و یا دام هار، گوشه‌گیر و منزوی می‌شود و از علائم بارز دیگر آن ترس از آب است، بطوری که حیوان با دیدن آب وحشت زده می‌شود.

رییس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: به دنبال گزش انسان توسط حیوان و دام آلوده نیز همین علائم در انسان بعد از مدتی ظاهر می‌شود که با بروز آن عملا مرگ بیمار حتمی است. انسان مبتلا به هاری نیز می‌تواند انسان‌های دیگر را مورد گزش قرار داده و آنها را آلوده کند. در همین راستا باید به دنبال هر گزش افراد به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کرده و واکسن هاری تزریق کنند که این واکسن طی پنج نوبت تزریق می‌شود.

این مسئول بهداشتی تاکید کرد: بسیار حساس و مهم است که افراد بلافاصله بعد از هر نوع گزش حتی اگر توسط حیوان خانگی و سالم و حتی توسط دام صورت گرفته به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و واکسن تزریق کنند، زیرا از نظر ما هر نوع گزش آلوده و مشکوک به هاری است.

وی یادآور شد: تعداد دفعات گزش، عمق گزش و نیز محل گزش بسیار مهم است، زیرا فردی که گردن او مورد گزش واقع شده نسبت به فردی که دست او دچار گزش شده فرصت کمتری دارد و باید سریعتر مراجعه کند، زیرا با رسیدن ویروس به مغز علائم بیماری خود را نشان می‌دهد.

خسروی با بیان اینکه طی هفت سال گذشته موردی از هاری در استان گزارش نشده است، گفت: یک مورد از این بیماری هم برای ما بسیار قابل توجه و حساس است و از نظر ما نوعی اپیدمی محسوب می‌شود. سالانه تعداد زیادی به دنبال گزش به مراکز درمانی مراجعه کرده و واکسن هاری برای آنها تزریق می‌شود و آمار آنها سال به سال در حال افزایش است.

خسروی درهمین راستا از مردم و به ویژه روستاییان خواست به طور جد مراقب رفتار حیوانات خود بوده و در صورت مشاهده علائم هاری در دام و حیوان اهلی از آن دوری کرده و حتما دامپزشک را در جریان قرار دهند.

خسروی از خانواده‌ها نیز خواست تا در صورت رفتن به دل طبیعت و یا نواحی که سگ‌های ولگرد دارد، مراقب بوده و حتما کودکان خود را از این حیوانات دور نگه دارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین