کد خبر: ۴۸۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۲

فرصتها و تهديدات انرژي هسته اي در آسيا

آفتاب‌‌نیوز :  رشد سريع چين و هند، كشورهاي آسيايي را بر آن داشته است تا در راستاي رشد و توسعه شان به سمت استفاده ي بيشتر از انرژي هسته اي گام بردارند. به طوري كه در كنار اين دو كشور، كره ي جنوبي نيز آينده انرژي هسته اي را روشن مي بيند. كره جنوبي كه دومين وارد كننده ي زغال سنگ و سومين وارد كننده نفت در دنيا است . اخيراً 40 درصد از انرژي مورد نياز خود را از انرژي هسته اي تأمين مي كند و گفته مي شود اين ميزان تا سال 2035 به 60 درصد افزايش خواهد يافت.
علاوه بر رآكتورهاي ساخت داخل، كمپانيهاي آمريكايي مثل كمپاني وستينگهاوس الكتريك و شركت جنرال الكتريك، حضور مقتدري در منطقه دارند. وستينگهاوس در ساخت 14 رآكتور هسته اي در كره جنوبي مشاركت داشته و تكنولوژي مورد نياز براي ساخت بيش از نيمي از واحدهاي هسته اي ژاپن را نيز تأمين كرده است، جنرال الكتريك نيز به ساخت 36 رآكتور در ژاپن، هند و تايوان كمك كرده است.
مدير وستينگهاوس در كره ي جنوبي در گفتگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته است: ما پيش بيني مي كنيم آسيا در استفاده از انرژي هسته اي تجاري به مقام اول برسد. او مي گويد آسيا به منبع قابل اعتماد برق نياز دارد و انرژي هسته اي اين فرصت را ايجاد مي كند كه آسيا از وابستگي به نفت رهايي يابد.
بنا به گزارش مؤسسه ي انرژي هسته اي 18 رآكتور در منطقه ي آسيا وجود دارد و 77 رآكتور ديگر نيز در مرحله ي طرح و پيشنهاد قرار دارند.
ژاپن نيز به عنوان سومين قدرت اقتصادي دنيا به انرژي هسته اي وابسته است و پيش بيني مي شود تا سال 2050 اين ميزان به دو برابر افزايش يابد. استراليا قصد دارد اولين نيروگاه هسته اي خود را بسازد و اندونزي نيز در فكر گام نهادن در اين راه است.
بنا به گزارش انجمن جهاني اتمي، چين قصد دارد تا سال 2020 با ساخت 30 نيروگاه هسته اي، توانايي خود در اين زمينه را از 6/6 گيگاوات به 40 گيگاوات برساند. توان هسته اي هند نيز با ساخت 31 نيروگاه تا سال 2020 از 3 گيگاوات به 20 گيگاوات خواهد رسيد.
صنعت انرژي هسته اي هند نيز پس از امضاء همكاري هسته اي با آمريكا تقويت شده است. براساس اين قرارداد آمريكا تكنولوژي و سوخت هسته اي در اختيار هند قرار مي دهد در مقابل دهلي نو نيز فعاليتهاي هسته اي خود را تحت نظارت بين المللي قرار مي دهد. مان موهان سينگ نخست وزير هند سال گذشته در پالمان اين كشور گفته بود: انرژي هسته اي نقش رو به افزايشي در نيروگاههاي توليد برق ما ايفا خواهد كرد. از نظر وي آرزوي هند دستيابي به امنيت انرژي است تا با استفاده از آن بتواند توسعه ي اقتصادي را با حداقل هزينه ها به دست آورد.
در عين حال مخالفتهايي نيز با افزايش تقاضاي استفاده از انرژي هسته اي در آسيا صورت مي گيرد از جمله صلح سبز كه مخالفت استفاده از انرژي هسته اي است هشدارمي دهد كشورهاي آسيايي در مورد عواقب بالقوه ي استفاده از انرژي هسته اي فكر كنند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز گزارش داده است هيچ كشوري در آسيا محل دائمي براي ذخيره ي حدود 40000 تن سوخت مصرف شده ندارد. مخالفان معتقدند اين امر مي تواند به هدف تروريستها تبديل شود يا به آلوده شدن آبهاي زيرزميني منجر شود. در عين حال اين نگراني نيز وجود دارد انرژي هسته اي از سوي برخي از كشورها همانند كره ي شمالي به عنوان پوششي براي ساخت سلاح هسته اي، مورد استفاده قرار بگيرد. علاوه بر اين نگرانيهاي ناشي از به خطر افتادن سلامتي مردم ساكن در اين كشورها نيز بخشي از اين انتقادات را شامل مي شود.
بيشترين نگرانيها مربوط به اندونزي است. اين كشور اعلام كرده قصد دارد تا سال 2015 اولين رآكتور هسته اي خود را در جاوه (Java) بسازد. جزيره اي كه 5700 نفر بر اثر زلزله اي در ماه مي كشته شدند و خطر فوران آتشفشان مانت مراپي (Mount Merapi) نيز وجود دارد.
مشكل ذخيره سوخت مصرف شده نيز از نگرانيهايي است كه استفاده از انرژي هسته اي را براي كشورهاي آسيايي با مشكل روبه رو كرده است. پروفسور لن لاو (Lan Lowe) از استراليا معتقد است با گذشت نزديك به 50 سال از تجربه ي استفاده از انرژي هسته اي، كسي به فكر حل اين مشكل نيفتاده است. در غياب يك راه حل قابل اعتماد، گسترش ميزان توليد زباله هاي هسته اي غيرمسئولانه است.
مخالفت افكار عمومي با خطرات احتمالي انرژي هسته اي نيز قابل توجه است. اين مسئله به ويژه در ژاپن – تنها كشوري است كه مورد اصابت بمب اتمي قرار گرفته – بيشتر است. حوادث چند سال اخير در ژاپن از جمله مرگ دو كارگر در حادثه ي يك نيروگاه پردازش مجدد در خارج از توكيو در سال 1999 و مرگ پنج كارگر ديگر در سال 2004 به افزايش نگرانيها كمك كرده است. هاجيمو يامانا استاد دانشگاه كيوتو مي گويد: افكار عمومي در ژاپن بي نهايت به مواد راديواكتيو حساس است و هيچ شكي وجود ندارد كه نگراني بسياري در مورد حوادث (هسته اي) وجود دارد. به عقيده ي وي چنين حوادثي ميزان حمايت عمومي از انرژي هسته اي را تضعيف خواهد كرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین