کد خبر: ۴۸۴۹۹۶
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا مطرح کرد:

کسی که برای خاتمی مأمور گذاشته، اشتباه کرده/یک ذهن معلول این کار را می‌کند/وقتی صباغیان می‌خواست صحبت کند، با قنداق تفنگ به سینه او زدیم/نگذاشتیم بازرگان صحبت کند

ما می‌توانیم از خودمان انتقاد کنیم که مهندس بازرگان می‌خواست در مجلس اول صحبت کند و ما نگذاشتیم. این کار بدی بود، باید می‌گذاشتیم صحبت کند، بعد جواب او را می‌دادیم. او به‌عنوان نماینده حق داشت نظرخود را بدهد، یا وقتی آقای هاشم صباغیان می‌خواست صحبت کند، با قنداق تفنگ به سینه او زدیم که این کارها اشتباه بود،
آفتاب‌‌نیوز :
عباس سلیمی نمین از چهره های شاخص رسانه ای جریان اصولگرا در گفت‌و گویی به نکات جالب توجهی در خصوص ایجاد محدودیت برای خاتمی، عملکرد اصولگرایان، نهضت آزادی و ... اشاره کرده که در ادامه متن کامل این گفت و گو را می خوانید. 

به نظر می‌رسد ملاک قضاوت اصولگرایان برای ارزیابی کارنامه کسانی که به مناصب قدرت می‌فرستند، ایدئولوژیک است تا عملگرایی و کارکردی. مثلاً اگر احمدی‌نژاد از رهبر معظم انقلاب فاصله بگیرد، واکنش نشان می‌دهند، اما درباره سیاست‌های اقتصادی اشتباه او، سکوت می‌کنند یا درباره موضوع «املاک نجومی» هم سکوت می‌کنند... 

کسی که برای خاتمی مأمور گذاشته، اشتباه کرده/وقتی هاشم صباغیان می‌خواست صحبت کند، با قنداق تفنگ به سینه او زدیم/نگذاشتیم مهندس بازرگان صحبت کند/عده‌ای از اصولگرایان به‌دنبال سهل‌طلبی هستندایدئولوژی یعنی بایدها و نبایدها. هیچ کس بدون ایدئولوژی نیست. گاهی شما ایدئولوژی‌تان را از دین می‌گیرید و گاهی از چارچوب‌های سیاسی. به نظر من اگر نگاه ایدئولوژیک داشته باشیم، بسیار دقیق‌تر و جامع‌تر نظارت می‌کنیم. 
 
معتقدید اصولگرایان نگاه ایدئولوژیک ندارند؟ 

خیر، بلکه در بسیاری از مسائل نگاه ایدئولوژیک خود را تعمیم نمی‌دهند. مبانی و اصول دین در بسیاری از جزئیات وارد می‌شود، شاخص‌های نظری و الگوهای عملی ارائه می‌دهد که بر اساس آن می‌توان حرکت افراد را سنجید و به آنان نمره داد. بنابراین فکر نمی‌کنم مشکل نگاه ایدئولوژیک باشد، بلکه برعکس، برخی تلاش دارند نگاه ایدئولوژیک را تضعیف کنند؛ به‌دلیل اینکه نگاه ایدئولوژیک گریبان آنان را خواهد گرفت. بگذارید کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم. یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که میان جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی تفکیک صورت نمی‌گیرد. بعضی رفتارهای اصولگرایان، ناشی از یکی دانستن جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی است. در حالی که انقلاب اسلامی بر اساس مبانی ارزشمند، متعالی و مقدس شکل گرفت، اما این انقلاب در ظرف مکان و زمان، حکومتی به نام جمهوری اسلامی تشکیل داد که این حکومت، متأثر از تصمیمات یا تولیدات ذهنی و نیز رفتار من و شماست. 
 
بعضی‌ها میان این دو پدیده هیچ تفکیکی قائل نیستند؛ بنابراین جمهوری اسلامی را هم مقدس می‌دانند. درحالی که جمهوری اسلامی که من و شما هستیم، مقدس نیست. 
 
به گفته امام(ره) انقلاب اسلامی، انفجار نور بود. این یعنی آن نورانیت می‌تواند مقدس باشد و هست؛ اما جمهوری اسلامی، هم می‌تواند خوب باشد و هم بد. از سطح رهبری تا پایین را می‌توان بر اساس مبانی و عملکردها سنجید. اشکالی ندارد که بگوییم فلان تصمیم غلط بوده است؛ زیرا بر اساس مبانی، چیزی را استنباط یا برداشت کردیم. بنابراین یکی دانستن انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی غلط است. در مقابل، این دو را کاملاً از هم جدا دانستن هم غلط است. برخی از اصولگرایان در باور اول دچار خطا هستند و برخی از اصلاح‌طلبان در باور دوم. این دسته از اصلاح‌طلبان می‌گویند چیزی که اکنون وجود دارد، هیچ ارتباطی با انقلاب اسلامی ندارد؛ ارزشی نمانده تا برای آن ایثار کنیم. در نتیجه هر دو نگاه، خسارت به بار می‌آورند. زیرا کسانی که معتقدند جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی یکی است، در مقام نقد برنمی‌آیند. مثلاً قوه قضائیه، دولت یا مجلس را هم مقدس دانسته و انتقاد از آنها را تضعیف انقلاب اسلامی می‌دانند. البته در سال‌های اخیر تا حدودی در این زمینه تجدیدنظر شده است، اما برخی هنوز تصور می‌کنند اگر قوه قضائیه را نقد کنیم، به مبانی آسیب زدیم. متأسفانه در 3- 4 سال اخیر این نگاه در میان کسانی که انتظارش را نداریم، وجود داشته است. درحالی که از حوزه رهبری تا پایین‌ترین بخش مثلاً بخشداری‌ها، تولیدات، انتخاب‌ها و... تصمیماتی صورت می‌گیرد که این تصمیمات حتماً باید مورد نقد قرار بگیرد. چه اشکالی دارد که جامعه در این تصمیمات مشارکت کند؟ کما اینکه رهبر معظم انقلاب هم در ملاقات اخیر خود با خبرگان گفتند شما نهادهای زیر نظر رهبری را هم زیر سؤال قرار بدهید. این نگاه، برخلاف سخن افرادی است که می‌گویند که ورود به حوزه‌های زیر نظر رهبری، گناه نابخشودنی است. 
 
این تلقی در جامعه وجود دارد که برخی نهادها مانند قوه قضائیه، شورای نگهبان و... وقتی از سوی یک طیف مورد نقد قرار می‌گیرند، پذیرش نقد وجود ندارد... 

این طور نیست. سیر حرکتی شورای نگهبان، به سمت پاسخگویی است. گرچه شاید روند آن مطلوب نباشد، اما نسبت به ابتدای امر که آقایان به هیچ نوع پاسخگویی قائل نبودند، تفاوت فاحشی می‌بینیم که در این قضیه هم اصولگرایان نقش داشتند و هم اصلاح‌طلبان. اما از آنجا که برخی برخوردها، تخریبی بود و نه اصلاحی، با مشکلاتی مواجه شدیم. واقعاً اگر همه نسبت به شورای نگهبان برخورد اصلاحی می‌داشتند، مسائل بسیار متفاوت می‌شد. مثالی بزنم. در سال 71-70 در بررسی صلاحیت‌ها در شهر اصفهان، عوامل شورای نگهبان خطی برخورد کردند. آن زمان در کیهان هوایی سرمقاله تندی نوشتم که شورای نگهبان جایگاه ویژه‌ای دارد، اما بیش از هر کسی خود او باید این جایگاه را پاس بدارد. با کمال تعجب، دیدم که از این نقد من استقبال شد، آن هم در آن سال‌ها که فضا متفاوت بود. اما مسأله این است که برخی جریان‌ها متأسفانه در ردصلاحیت‌ها حتی از نیروهای فاسد خود هم حمایت می‌کنند. زیرا برای این جریان‌ها، عِدّه و عُدّه یا سیاهی لشکر مهم‌تر از سلامت قدرت است. 
 
کسانی که جمهوری اسلامی را از دست رفته تلقی می‌کنند، می‌پندارند در جمهوری اسلامی دیگر پیوند ارزشی وجود ندارد؛ لذا نوعی ولنگاری نسبت به ارزش‌ها در آنان شکل می‌گیرد که این وظیفه رسانه‌هاست که در این حوزه فعال شوند. زیرا اگر ولنگاری شکل بگیرد، دیگر متوقف نشده و به نوعی ابتذال سیاسی منجر می‌شود.
 
مثلاً چندی پیش آقای بهزاد نبوی با بچه‌های خبرگزاری ایسنا ملاقاتی داشت. ایشان در این ملاقات رسمی، تی شرتی پوشیده بود که روی آن با حروف درشت انگلیسی نام یک شرکت مدلینگ غربی که از قضا مال صهیونیست‌هاست، درج شده بود. یا می‌بینیم آقای عباس عبدی با عباس امیرانتظام اطلاعیه مشترک می‌دهد. آقای امیرانتظام نزدیک به دو دهه با ریچارد کاتم ارتباط داشت؛ اطلاعات می‌داد و ضد منافع ملی عمل می‌کرد. خود نیروهای نهضت آزادی از او اعلام برائت کردند. ما می‌توانیم از خودمان انتقاد کنیم که مهندس بازرگان می‌خواست در مجلس اول صحبت کند و ما نگذاشتیم. این کار بدی بود، باید می‌گذاشتیم صحبت کند، بعد جواب او را می‌دادیم. او به‌عنوان نماینده حق داشت نظرخود را بدهد، یا وقتی آقای هاشم صباغیان می‌خواست صحبت کند، با قنداق تفنگ به سینه او زدیم که این کارها اشتباه بود، اما نه اینکه مبانی را زیر سؤال ببریم و امروز با او بیانیه مشترک بدهیم. 
 
بنابراین، اگر به اصولگرایان این ایراد را وارد می‌دانید که چرا به شورای نگهبان یا قوه قضائیه انتقاد لازم را ندارد، حرف درستی است، اما از این طرف برخی اصلاح‌طلبان هم محل نقد هستند که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را کاملاً جدا کرده و نمی‌خواهند به مبانی توجه داشته باشند. من قائلم به اینکه در تصمیم‌سازی‌های حوزه رهبری هم می‌توانیم نقد و نظارت داشته باشیم، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که بر اساس قانون اساسی، وظیفه پیوند بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، متوجه رهبری است و تضعیف این جایگاه بشدت مخاطره‌آمیز است. اینجا محلی نیست که ما به چالش بکشیم؛ زیرا همه آرزوهای جامعه بر باد خواهد رفت. برخی به جای اینکه از حوزه‌های زیر نظر رهبری مثلاً صدا و سیما انتقاد کنند، اتفاقاً پیوند میان جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در حوزه رهبری را هدف قرار می‌دهند که بسیار مخاطره‌آمیز است. 
 
شما می‌گویید اصولگرایان در حوزه خود تلاش می‌کنند، اما تعداد افراد فعال در این عرصه معدود است وبه حوزه عمل تسری نیافته. مثلاً شما برای جلوگیری از رد صلاحیت افرادی از اردوگاه اصلاح‌طلبان چه کرده‌اید؟ 

من بارها در این باره نوشته‌ام. چند بار در مقالات خود شورای نگهبان را مورد خطاب جدی قرار داده‌ام که واقعاً، تأیید صلاحیت بی‌هویت‌ها موجب نگرانی است یا ردصلاحیت عناصری از یک جریان سیاسی که ممکن است خطایی مرتکب شده، اما حالا اصلاح کرده یا درصدد اصلاح است؟ کدام نگران‌کننده است؟ متأسفانه اکنون شرایطی پیش آمده که سطح سیاست ورزی تنزل یافته و این برای کشور مخاطره‌آمیز است. باید جریان‌های سالم اصولگرا و اصلاح‌طلب دور هم بنشینند و با همفکری و تبادل نظر به این سؤال جواب بدهند که چرا اینگونه شد؟ هفته گذشته یکی از دوستان از یکی از اصلاح‌طلبان برجسته پیامی آورد که ما هم نگرانی مشابهی داریم. درباره مجلس و شورای شهر نگرانی‌هایی داشتند و می‌گفتند شما و ما با هم، با شورای نگهبان تعامل داشته باشیم تا در آینده ترکیبی از نیروهای صادق و سالم اصولگرا و اصلاح‌طلب را معرفی کنیم. این پیام ناشی از نگرانی جدی است؛ اما آقایان رسمی و علنی اعلام نمی‌کنند. 
 
برخلاف نگرانی شما، قاطبه اصولگرایان بویژه نامزدهای حاضر در انتخابات مجلس، احساس خوبی داشتند که رقبای آنان ژنرال‌های اصلاح‌طلب نیستند. به‌عبارت دیگر برخی از اصولگرایان از اینکه رقبای سرشناس آنان با رد صلاحیت از میدان به در شوند، استقبال می‌کنند و می‌پندارند در این شرایط خودشان میداندار شده و بازی را می‌برند... 

قبول دارم که عده‌ای از اصولگرایان به‌دنبال سهل طلبی هستند، نه درست حرکت کردن. برخی اصولگرایان احساس می‌کنند با آدم‌های باری به هر جهت، بی‌وزن یا آدم‌هایی که مبانی ندارند راحت‌تر می‌توانند رقابت کنند. اما در واقع این رقابت نیست و معتقدم با این روش در آینده اصلاً اندیشه را کنار خواهیم زد. حال آنکه وقتی رقیب مستدل و منطقی علیه شما صحبت کند، شما را به فکر وامی‌دارد تا به‌صورت مستدل به او جواب بدهید. اگر مقابل شما آدم هوچی‌گری باشد، شما وادار نمی‌شوید کتاب بخوانید؛ بلکه چند هوچی‌گر می‌آورید تا جواب او را بدهد. باید به صورت جدی به این مسأله فکر کنیم که چرا جامعه ما سطحی می‌شود. امروز بیشتر چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد، سطحی است. مثلاً مأموری جلوی خانه آقای خاتمی گذاشتند و این به یک دعوا تبدیل شد؛ یا لغو یک کنسرت در فلان شهرستان، یکی دو ماه مسأله اصلی جامعه می‌شود. 
 
به نظر بسیاری، محدود سازی آقای خاتمی مسأله اصلی است... 

 نه مسأله اصلی نیست. البته معتقدم می‌توانیم این مسأله را نقد کنیم. بله؛ قطعاً کسی که برای خاتمی مأمور گذاشته، کار اشتباهی کرده است. حتی اگر مخالف خاتمی باشد، با اندکی دقت می‌فهمد که این کار به نفع آقای خاتمی است. آقای خاتمی 2میلیارد هم به کسی می‌داد که به نفع او کار کند، نمی‌توانست از این بهتر برای او تبلیغ کند. انتخابات اخیر نشان داد که آقای خاتمی مقداری جایگاه خود را از دست داده است؛ اما این امر دوباره جایگاه خاتمی را به صورت غیرطبیعی ارتقا می‌دهد. بنابراین یک ذهن معلول این کار را می‌کند. من می‌گویم چرا باید اذهان معلول چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا کشور را به‌دنبال خودشان بکشانند؛ این فاجعه است. نمی‌خواهم بگویم که با تولیدات ذهن‌های معلول برخورد نکنیم، برخورد کنیم؛ اما اجازه ندهیم این‌ها کشور را با خودشان این طرف و آن طرف ببرند و این‌ها را مسائل اصلی کنند. من هم لغو کنسرت را نقد می‌کنم؛ اما این را نباید مسأله اصلی جامعه جا زد. مسأله اصلی، اداره کلان جامعه است. 
 
یعنی اگر در مقابل حضور چهره‌هایی چون بازرگان و سحابی سعه صدر نشان داده می‌شد، الان سطح سیاست ورزان به این حد تنزل پیدا نمی‌کرد؟ 

من این حرف شما را هم قبول دارم و هم قبول ندارم. من شخصاً تفکر نهضت آزادی را برای کشور خطرناک می‌دانم؛ ضمن اینکه معتقدم ما در برخورد با اینها اشتباه کردیم و این دو مقوله جداست. برخورد اشتباه داشتن با نهضت آزادی یک بحث و اینکه مبانی فکری نهضت آزادی می‌تواند برای کشور مخاطره‌آمیز باشد، یک بحث دیگر است. این دو حوزه را با هم در نیامیزیم.

منبع: ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
1
.................. .پیداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
2
بهتر است دست اندرکاران به فکر اتحاد و آشتی ملی باشند از تهمت زدن و تخریب کردن پرهیز کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
7
درود بر آقای خاتمی / جانم فدای رهبر اصلاحات دکتر سید محمد خاتمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
1
0
اتفاقا تفكر نهضت آزادي.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
10
آقای سلیمی نمین اینکه الان اقرار میکنید در مواجهه با افرادی مثل بازرگان کار خلاف انجام داده اید خیلی زود است اما مقداری از جنگ وجدان را که با خود دارید کم میکند بعدها به کارهای بیشتر از این هم اقرار خواهید کرد که چقدر از روی احساس بجای عقل کار کرده اید که ثمری جز تلخی نداشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
6
تند روهای انموقع همان کسانی هستند که الان چپ کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
6
متاسفم که جنگ قدرت انحصار طلبان و تندروها با اکثریت مردمی که آنها را قبول ندارند ولی....................... سرمایه ها و موقعیتهای پیشرفت کشور از دست رفت و دارد میرود .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
6
شما نگران آرم روی لباس نبوی هستی چقدر انسان خودش را راحت فریب می دهد اگر دلتان برای کشور می سوزد واقعا کاری بکنید
اباصلت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
8
ایشان بعد ازچهل سال فهمیده اشتباه کرده. بعضی ها برهمان خر قبلی سواری که سوارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
6
استاد بزرگوار بالاخره تصمیمات اقتصادی احمدی نژاد خوب بود یا نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
10
با سلام، در انتخابات اخیر جایگاه خاتمی عزیز تثبیت شد ، و بهترین اقرار همان است که یکی از سرداران فرمود: انتخابات در ایران انتخاب خاتمی است ، و با یک جمله همه برنامه ریزی ماه ها و سال ی مخالفان را برهم میزند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
6
عجب انسان جالبی است این سلیمی نمین. خودش حرف و جمله پیشین خود را پس می گردد و باز میگردد به معیار و اون سرشت خودش. میترسد انگار. میگوید فلان نهاد عیبی ندارد یا اشکال ندارد نقد شود و لی نباید نقد شود. بافلان کار موافقم ولی مخالفم. خخخخخخخخخخخخخخخخ. به این میگن درست وسط تشویش قرار گرفتن. خود نهادهایی که اسم برد تکیه گاه های اصولگراهاست بعد میگه اصلاحطلبان اشتباه کردند اعتراض کردند و بعد دوباره میگه باید نقد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
4
در طول عمرمjترسو تر از خبرگزاری آفتاب ندیدم. یا قسمت نظر دهی رو قرار نده یا اگه قرار میدی کامنتا رو پخش کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
5
بی وفاحالاکه من افتاده ام ازپاچرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
6
سیاست برخی اصول گرایان شبیه کشورعربستان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
3
یک نسل را بدبخت کردید الان اقرار به اشتباه میکنید کسانی که انروز برای کارهای شما میگفتند اشتباه است از شما جلوتر فکر میکردند عجب نابغه ای هستی بعد از این مدت فهمیدی اشتباه کردی فرصت نداری جبران کنی بهتره خود را دار بزنی
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
3
امثال شماها به نماینده مجلس آقای بازرگان اجازه صحبت ندادید حالا پشیمانید ؟ حالا چی گفته بود قنداق تفنگ را زدی به کجا ؟نگو سرچ میکنم اما این را بدانید که اگر عمری باقی باشد در 20سال آینده خیلی از این اشتباهات را باید اقرار کنید اینقدر اشتباه سیاسی اتفاق افتاد که تو نظر دهی نمیشه گفت خدا را شکر میکنم
توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
4
سید 98 و 1400 به هر نحوی شده نظرشو در مورد کاندیداها اعلام میکنه و هواداران اصلاحات بیخبر نمیمانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
4
این جماعت به زعم خود روشنفکر و باسوادبه خوبی فهمیده اند که سید محمد خاتمی یک ظرفیت بزرگ در ایران و دارای پایگاه اجتماعی بسیار قوی ای می باشد و الان دیگه دارند در حرفهایشان به این موضوع اعتراف می کنند
other retired
|
Germany
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
اصولگرا یعنی چه اصلاح طلب کیلوئی جند ، همه سر و ته یک کرباسند
ول کن آقای نمین مگر شما وکیل مردمید

بروید پی کارتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
شما به اصطلاح اصولگرایان فقط حفظ و افزایش قدرت و ثروت برایتان اصل است.
یکی
|
Netherlands
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
جالب است ، حالا هم اعتراض به خاطر رعایت حقوق مردم نیست ، به خاطر نگرانی از افزایش محبوبیت خاتمی است !
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
1
وقتی ترامپ سر قدرت آمده تمام مسولین قبلی کشورش در کنار احزاب به کنگره مشورت میدهند تا در امور رفاهی و اقتصادی کشور خللی ایجاد نشود آنها میدانند که این آش ترامپ را خودشان پختند و به خورد مردم دادند اما بخاطر احترام رای مردم و مهار ایشان کمک فکری به ترامپ میکنند اما در ایران هر کس سرخورده شده یا ناراحت از هر جا هست میگوید ببینید چقدر بیکار داریم چرا پیشرفت نداریم بعد آخرش یا به دولت گیر میدهند یا به مجلس مثلا در طول یک هفته مسول قوه دیگر اصلا محال هست که به دولت و دیگر کشورها گیر ندهد در صورتی اینکار مربوط به وزارت خارجه هست تا حرفی زده میشود طرف بلا درنگ جواب میدهد بگو بگو که حداقل جوابی داده باشی ضرر ندارد ولی از دستگاهی که مسول آن هست میگوید همه چیزش خوب هست و هیچ ایراد ندارد و انتقاد از دستگاه یعنی مخالف با
رسول مشهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
2
آقاي سليمي نمين ميتوانيد بفرماييد كدام قسمت از تفكر نهضت آزادي براي كشور مخاطره آميز است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
1
جناب نمینی نمیدانید ایشان محافظ دارن !
دادراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
0
1
افراطیون زمان با این کارها هر روز در بین مردم ازاد اندیش ایران منفورتر ورسوا تر خواهند شد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین