کد خبر: ۴۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۲

مهمانان اجلاس سن پطرزبورگ

آفتاب‌‌نیوز :  
جرج واکر بوش
 چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا، 60 ساله و متولد نیوهاون کانکیتکات است. عضو حزب جمهوری خواه است.
 پیش از این فرماندار تگزاس بود و در سال 2001 به ریاست جمهوری رسید. و جانشین بیل کلینتون از حزب دموکرات شد. او در سال 2004 با پیروزی بر جان کری رقیب دموکراتش بار دیگر در این سمت ابقا شد. 

آنتونی چارلز لینتون بلر

 نخست وزیر 53 ساله انگلیس و متولد ادینبرو اسکاتلند است. از سال 1994 رهبر حزب کارگر بود و از سال 1997 با پیروزی حزبش بر محافظه کاران انگلیس به قدرت رسید و جانشین جان میجر شد. او سه دوره متوالی با پیروزی بر رقیبان در قدرت باقی ماند. بلر جوانترین نخست وزیر انگلیس و طرفدار سیاستهای سوسیال دموکراسی و مبتکر اصطلاح راه سوم در سیاست است. 

ژاک رنه شیراک

 رئیس جمهور 74 ساله فرانسه، در پاریس متولد شده است و در سال 1995 از حزب UMP (اتحادیه جنبش مردمی) به ریاست جمهوری رسید. و جانشین فرانسوا میتران شد. شهردار اسبق پاریس و نخست وزیر سابق فرانسه، در سال 2002 در رقابت با ژان ماری لوپن نامزد راست افراطی بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. 

آنگلا دوروتیا مرکل

 52 ساله در شهر هامبورگ آلمان زاده شده است و نخستین صدراعظم زن این کشور است. در سال 2005 و از حزب دموکرات مسیحی CDU به قدرت رسید و جانشین گرهارد شرودر شد. او برای تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با دو حزب سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات شد. او پیش از این سمت عضو پارلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی بود. همچنین وی دارای دکترای فیزیک کوانتوم است. 

رومانو پرودی 

نخست وزیر 67 ساله ایتالیا، متولد شهر اسکاندیانو است. 
او یک سیاستمدار چپ میانه است و در سال 2006 با اختلاف اندکی با پیروزی حزبش با نام «اتحادیه» بر حزب «خانه آزادی» رقیبش سیلویو برلوسکونی به سمت نخست وزیری ایتالیا رسید. گاهی او را با نام مستعار «پروفسور» می نامند زیرا استاد دانشگاه رشته های اقتصاد و علوم سیاسی بوده است. 

استفان جوزف هارپر

 47 ساله و متولد تورنتو، بیست و دومین نخست وزیر کانادا و رهبر حزب محافظه کار این کشور است.
او در سال 2006 با پیروزی حزبش در انتخابات به این مقام رسید و بر 12 سال حکومت حزب لیبرال پایان داد. او پیش از این عضو پارلمان این کشور و از بنیانگذاران حزب «اصلاحات» بوده است. او در رشته های صنایع نفت و گاز، کامپیوتر و اقتصاد تحصیل کرده است. 

ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین

 54 ساله و متولد لنینگراد (سن پطرزبورگ) دومین رئیس جمهور فدارسیون روسیه است. او در سال 2000 به ریاست جمهوری  رسید و جانشین بوریس یلتسین شد.
پوتین عضو سابق (کا. گ. ب) سازمان اطلاعاتی شوروی بود و چهره چندان شناخته شده ای به شمار نمی رفت.
پوتین در سال 2004 برای بار دوم به ریاست جمهوری روسیه رسید. 

جونیشیرو کویزومی

نخست وزیر  64 ژاپن ساله و متولد شهر کاناگاوا، است. او در سال 2001 و با پیروزی حزب لیبرال دموکرات به این مقام رسید.
او به عنوان رهبری طرفدار اصلاحات شناخته می شود و مساله بدهی های دولت ژاپن و خصوصی سازی خدمات پستی از جمله نقاط تمرکز دولت اوست.
در سال 2005 حزب لیبرال دموکرات به رهبری کویزومی به بالاترین اکثریت پارلمان در تاریخ معاصر ژاپن دست یافت.
به غیر از این، مانموهان سنیک نخست وزیر هند، هوجین تائو رئیس جمهور چین و محمدالبرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم میهمانان اجلاس رهبران گروه هشت کشور صنعتی هستند.
 به نظر می رسد حضور البرادعی در این اجلاس فقط برای زمانی است که قرار است پرونده اتمی ایران مورد بررسی قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین