کد خبر: ۴۸۶۸۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
وقتی جریان اصلاحات برای بلندشدن دست روی زانو گذاشته است

چند نکته درباره پیشنهاد گفت‌وگوی «اصلاح‌طلبان» و «سپاه»

طرح موضوع گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور قرابت و مفاهمه به وجود می‌آورد و همین موضوع سبب نزدیکی نیروهای داخلی نسبت به هم می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- پس از دیدار برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با رهبر انقلاب به‌تازگی مرتضی حاجی دست راست و رییس ستاد انتخاباتی سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد ۷۶ از ضرورت گفت‌وگو با نهادهای سنتی و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخن گفته است. سخنانی که اگر چه با تأکید بر مفاهیم نهفته در دل گفتمان اصلاح‌طلبی بیان شده اما با نوعی نگاه استراتژیک همراه بوده است. حاجی با بیان اینکه جریان اصلاحات منادی گفت‌وگو است عنوان می‌کند: «‌باید با احزاب رقیب، با اصلاح‌طلبانی که می‌گویند ما بیرون ماندیم، با اصولگراهای تند، با سپاه و … گفت‌وگو انجام شود، ما منادی گفت‌وگو هستیم».

به گزارش آفتاب‌نیوز، انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخی جریان اصلاحات به شمار می‌رود و پیروزی و یا شکست اصلاح‌طلبان در این انتخابات در نهایت سرنوشت نسل آینده اصلاح‌طلبی ایران را مشخص می‌کرد. با این وجود و در شرایطی که اصلاح‌طلبان از آوردگاه انتخاباتی سال96 سربلند بیرون آمده‌اند این جریان به دنبال تعمیق خود در پازل قدرت و هسته مرکزی حکومت و همچنین تأثیرگذاری بر تصمیمات کلی کشور است. شاید اگر اصلاح‌طلبان دوم خردادی در دهه هفتاد و یا اوایل دهه هشتاد این سخنان حاجی را ‌در آن مقطع تاریخی می‌شنیدند آن را طنز سیاسی تلقی می‌کردند. این در حالی است که همین مسأله امروز یک استراتژی اصلاح‌طلبانه برای رسیدن به هدف است. در نتیجه به نظر می‌رسد تاریخ و در طول بیست سالی که از عمر جریان اصلاحات به معنای نوین آن می‌گذرد، آموزه‌های زیادی را اصلاح‌طلبان آموخته‌اند. با این وجود سخنان حاجی نشان می‌دهد که جریان اصلاحات پس از عبور از بزنگاه سال 96 به صورت رسمی به دنبال حضور در قدرت است و در این زمینه به حمایت‌های خود از رییس‌جمهور کشور تکیه و تلاش خواهد کرد از کانال‌هایی چون مجلس حرکت خود را تکمیل کند.

چند نکته درباره پیشنهاد گفت‌وگوی «اصلاح‌طلبان» و «سپاه»

نکته دیگری که اصلاح‌طلبان را به نهادهای سنتی قدرت و از جمله سپاه پاسداران نزدیک کرده است روی کار آمدن ترامپ و البته مواضع خصمانه وی نسبت به ایران بوده است. شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که فردای سخنرانی جنجالی ترامپ علیه ایران که در آن از نام جعلی خلیج فارس استفاده کرد اصلاح‌طلبان به صورت یکپارچه از سپاه حمایت کنند و با فراموش کردن اختلاف سلیقه‌های سیاسی، خود را به عنوان سرباز وطن در مقابل زورگویی‌های آمریکا نشان بدهند. ایرانیان از نظر جامعه شناسی تاریخی همواره در مقابل تهدیدهای خارجی از خود وحدت نشان داده‌اند و اختلاف سلقیه‌های داخلی را کنار گذاشته‌اند. در نتیجه مواضع اخیر ترامپ و نزدیکی بیشتر اصلاح‌طلبان با نهادهای قدرت زمینه را برای بروز چنین پیشنهادهایی آماده کرده است.

از سوی دیگر مواضع سپاه نیز در مقابل برخی منتقدان معتدل‌تر و نرم‌تر از گذشته اتخاذ می‌شود و به نظر می‌رسد در طول بیش از سی سالی که از عمر سپاه می‌گذرد این نهاد تأثیر‌گذار به پختگی کامل رسیده است. بدون شک طرح موضوع گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور قرابت و مفاهمه به وجود می‌آورد و همین موضوع سبب نزدیکی نیروهای داخلی نسبت به هم می‌شود. حتی اگر این طرح در عمل نیز اجرا نشود دارای سود و فایده است و تنش‌های سیاسی را در کشور کاهش می‌دهد. هرچه نیز تنش‌های سیاسی در کشور کاهش پیدا کند زمینه برای حرکت جامعه به سمت اصلاح و رشد و توسعه بیشتر مهیا می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
2
0
لعنت خدا بر سران فتنه ۸۸باد.
فردوس توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
1
انشاا....اشتی بزرگان دو جناح اصلی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین