کد خبر: ۴۸۷۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵

افزایش قیمت نفت پس از دستگیری‌های گسترده در دربار سعودی

روز دوشنبه قیمت نفت افزایش یافت. اواخر روز جمعه ، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۰۷ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به تحکیم قدرت خود در دربار سعودی به وسیله ی دستگیری تعدادی از اعضای خاندان آل سعود بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۲۶ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۳۳ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت افزایش، بشکه ای ۵۵.۸۹ دلار صورت گرفت. 

ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، با دستگیری اعضای دربار سعودی، برخی وزرا و سرمایه گذاران سعی بر تحکیم قدرت خود در پادشاهی سعودی داشته است. از اعضای دستگیر شده می توان به ولید بن طلال، سرمایه گذار ثروتمند و سرشناس، و شاهزاده متعب بن عبدالله رییس گارد ملی عربستان اشاره کرد.اتفاقات اخیر موجب افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه شده است.

سیاست نفتی عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا، بر مبنای افزایش قیمت نفت خام تنظیم شده است. همچنین، عربستان در نظر دارد که بخشی از سهام دولتی شرکت نفت آرامکو را در سال آینده ی میلادی در بازار بورس به فروش برساند. احتمال آن وجود دارد که سهام این شرکت سعودی در بازار بورس ریاض و نیویورک به طور همزمان در معرض فروش گذاشته شود. به اعتقاد جیووانی استانوو، تحلیل گر مسائل نفت بانک یو بی اس، '' اعتقاد داریم که پادشاهی عربستان قرارداد کاهش تولید نفت اوپک را برای کاهش ذخایر نفت در دنیا  ادامه خواهد داد''.

لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند. اگرچه پایبندی به این توافق در نیمه ی نخستین سال ۲۰۱۷ کمرنگ تر بوده، نیمه دوم امسال شاهد تلاش جدی تری برای انجام توافق کاهش تولید بوده ایم و در نتیجه تولید نفت کاهش چشمگیری داشته است.

کدبه گزارش تابناک به نقل از رویترز،همچنین، خالد الفلیح وزیر نفت عربستان پس از نشستی چهارجانبه با مقامات کشورهای روسیه، ازبکستان و قزاقستان اعلام کرده است که به تلاشی ییشتر برای کاهش ذخایر نفت جهانی احتیاج است. در این خصوص، الفلیح با سران کشورهای قزاقستان،مالزی،اکوادور، نیجریه و لیبی شخصا به گفتگو پرداخته است. به گفته ی وی،  ۲۴ کشوری که قرارداد همکاری اوپک برای کاهش تولید نفت را امضا کرده اند از این توافق رضایت کلی دارند و برای پیشبرد توافق متعهدند. وی همچنین افزوده است که: همه این را می دانند که کارها هنوز به طور کامل انجام نشده است، و هنوز میزان چشمگیری کار برای کاهش موجودی نفت باقی مانده است. ماموریت هنوز پایان نیافته، کار بیشتری مورد نیاز است.

افزون بر این، در راستای افزایش قیمت نفت، آمریکا فعالیت ۸ عدد از سکوهای نفتی خود متوقف کرده و در حال حاضر تعداد سکوهای نفتی در حال فعالیت آمریکا ۷۲۹ عدد است. 

در حالی تولید نفت جهانی در حال کاهش است که تحلیلگران بازار نفت معتقدند هنوز میزان تقاضای در بازار نفت بالا است.قیمت نفت در ماه اکتبر ۷ درصد افزایش یافته و این چهارمین ماه متوالی است که قیمت نفت به لطف قرارداد کاهش تولید اوپک افزایش می یابد. میزان پایبندی به قرارداد کاهش تولید اوپک در ماه اکتبر، ۹۲ درصد بوده است که ۶ درصد بیشتر از سطح پایبندی در ماه سپتامبر است. 

در هر حال، بر اساس تحلیلی که اخیرا بانک بکلیز انجام داده میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه ی چهارم سال میلادی با ۶ دلار افزایش به ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. این بانک همچنین پیش بینی کرده که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین