کد خبر: ۴۸۸۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

اسنادپارادایز و جزیره‌جرزی؛افشاگری علیه اپل

اسناد پارادایز نشان می دهند که سودآورترین شرکت دنیا ساختار محرمانه جدیدی دارد که به آن امکان می دهد کماکان به پرهیز از پرداخت میلیاردها دلار مالیات ادامه دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسناد فاش شده نشان می دهد که اپل وقتی در سال ۲۰۱۳ با فشارها در مورد فعالیت‌های مالیاتی جنجال برانگیزش در ایرلند -مقر اروپایی این شرکت- مواجه شد، فعالانه به دنبال مخفی‌گاه‌های مالیاتی رفته تا از پرداخت مالیات طفره رود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، اپل سپس بیشتر پول نقد خود را که برایش مالیات نداده - اکنون معادل ۲۵۲ میلیارد دلار است- به یک پناهگاه مالیاتی یعنی جزیره جرزی در دریای مانش منتقل کرده است.

اپل می‌گوید که بزرگترین مالیات دهنده دنیا است و در سه سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار مالیات داده، کاملا از قانون تبعیت کرده و ساختار جدید "مالیاتش را در هیچ کشور دنیا" کاهش نداده است.اپل در بیانیه‌ای تأکید کرد که هیچ یک از فعالیت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های خود را از ایرلند به جای دیگری منتقل نکرده است.

اپل تا سال ۲۰۱۴ از یک مفر قانونی بین قوانین مالیاتی آمریکا و جمهوری ایرلند استفاده می‌کرد.این به اپل امکان می داد تا از طریق شرکتهای زیر مجموعه خود در ایرلند تمام فروش خود را به خارج از آمریکا منتقل کند - که ۵۵ درصد گردش مالی این شرکت را تشکیل می دهد. شرکت‌های زیر مجموعه اپل در ایرلند در عمل حوزه هیچ دولتی قرار نمی‌گرفتند بنابراین بزحمت ممکن است مالیاتی داده باشند.

اسناد پارادایز و جزیره‌جرزی؛ افشاگری علیه اپل

ساختار پرهیز از مالیات اپل به این شرکت امکان داد تا بجای ۳۵ درصد مالیات در آمریکا یا ۱۲.۵ درصد مالیات در ایرلند، مالیات بر سود به دست آمده در بیرون خاک آمریکا را به حدی کاهش دهد که مالیات خارجی این شرکت بندرت بیش از پنج درصد سود خارجی‌اش باشد و در بعضی سالها حتی به زیر دو درصد رسیده است.

بنا بر محاسبه کمیسیون اروپا، مالیات شرکتهای اپل در ایرلند در طول یک سال فقط پنج هزارم درصد بوده است.

سنای آمریکا در سال ۲۰۱۳، اپل را به دلیل وضعیت مالیاتی‌اش تحت فشار گذاشت اما تیم کوک، مدیرعامل اپل از شرکت خود دفاع کرد. سناتور کارل لوین از مالیات عظیمی که به خزانه دولت آمریکا واریز نشده بود عصبانی بود و از مدیر عامل اپل پرسید: "شما این مرغ تخم طلا را به ایرلند منتقل کردید. آن را به سه شرکت منتقل کردید که در ایرلند مالیات نمی‌دهند. اینها گل سرسبد شرکت اپل هستند. مردم، این کار درستی نیست."

اما آقای کوک این را قبول نداشت: "ما هر مالیاتی را که به عهده‌مان است می‌دهیم، تا دلار آخر را. ما متکی به ترفندهای مالیاتی نیستیم. ما در جزایر کارائیب پول تلنبار نمی‌کنیم."

وقتی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که درباره توافق مالیاتی اپل با ایرلند تحقیق می‌کند، دولت ایرلند اعلام کرد که شرکت‌های وابسته به اپل در ایرلند دیگر نمی‌توانند از نظر مالیاتی فاقد دولت محسوب شوند.

اپل برای اینکه مالیاتش را همچنان پایین نگه دارد، به یک مخفی‌گاه مالیاتی نیاز داشت که شرکت‌های خود را در ایرلند از نظر مالیاتی به آنجا منتقل کند.

به این ترتیب در ماه مارس ۲۰۱۴ مشاوران حقوقی اپل پرسشنامه‌ای را برای شرکت اپل‌بی فرستادند، شرکتی که منبع بخش عمده اسناد پاردایز است و یکی از معتبرترین شرکتهایی که خدمات این چنین ارائه می‌کنند.

در این پرسشنامه سوال شده بود که جزایر ویرجین بریتانیا، برمودا، جزایر کیمن، جزیره موریس، جزیره من، جرزی و گرنزی چه مزایایی را می توانند به اپل ارائه کنند.

در این پرسشنامه سوالات مهمی پرسیده شده بود مثل اینکه آیا می‌توان "یک ضمانت نامه رسمی برای معافیت مالیاتی به دست آورد" و آیا می‌توان مطمئن شد که یک شرکت ایرلندی می‌تواند "امور مدیریتی خود را انجام دهد... بدون اینکه مشمول مالیات در حوزه قضایی مربوطه شود."

اسناد پارادایز و جزیره‌جرزی؛ افشاگری علیه اپل

آنها همچنین درباره هر حوزه قضایی سوال کردند که چقدر احتمال دارد دولت تغییر کند، چه اطلاعاتی در اختیار همگان قرار می‌گیرد و چقدر راحت می‌توان از آن حوزه قضایی خارج شد.

ای میل‌های لو رفته نشان می‌دهند که اپل همچنین می‌خواسته انتقال شرکتهایش به حوزه قضایی جدید محرمانه بماند.

در ایمیل یکی از شرکای ارشد اپل‌بی آمده است: "به اطلاع آنهایی که مطلع نیستند برسانم که اپل بی‌اندازه درباره علنی شدن حساس است. آنها همچنین انتظار دارند کاری که برای آنها انجام می شود فقط بین کسانی باقی بماند که کار را انجام می‌دهند."

اپل سرانجام جرزی را انتخاب کرد، یکی از جزیره‌های وابسته به بریتانیا که خود قانون مالیاتی‌ا‌ش را وضع می کند و از شرکتهای بزرگ خارجی هیچ مالیاتی نمی‌گیرد.

اسناد پارادایز نشان می‌دهد که دو شرکت اصلی از زیرمجموعه‌های ایرلندی اپل از شروع سال ۲۰۱۵ تا اوایل ۲۰۱۶ از دفتر شرکت اپل‌بی در جرزی اداره می شده‌اند. این به اپل امکان داد از پرداخت میلیاردها دلار مالیات در سراسر دنیا خودداری کند.

حساب‌های سال ۲۰۱۷ اپل نشان می‌دهد که این شرکت ۴۴.۷ میلیارد دلار در بیرون آمریکا درآمد داشته و ۱.۶۵ میلیارد دلار مالیات به دولتهای خارجی پرداخته است، یعنی ۳.۷ درصد مالیات داده است. این کمتر از یک ششم نرخ متوسط مالیات در دنیا است.

اپل و ایرلند در مقابل اتحادیه اروپا

در ماه اوت سال ۲۰۱۶ کمیسیون اروپا پس از سه سال تحقیق به این نتیجه رسید که ایرلند برای اپل امتیاز مالیاتی غیرقانونی قائل بوده است. این کمیسیون گفت که اپل برای سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ سیزده میلیارد یورو بعلاوه یک میلیارد یورو بهره، به ایرلند مالیات بپردازد. اپل و ایرلند درخواست تجدید نظر کرده‌اند.

تیم کوک، مدیر عامل اپل این تصمیم کمیسیون اروپا را "آشغال صد درصد سیاسی" خوانده که "هیچ دلیلی از نظر قانونی" ندارد. ایرلند می‌گوید کمیسیون اروپا برای یک کشور مستقل از نظر مالیاتی تعیین تکلیف می‌کند.

ایرلند پذیرفته که این مالیات را از طریق یک حساب ثالث مدیریت شده دریافت کند، اما این بستگی به حکم دادگاه تجدید نظر دارد. در اکتبر امسال، اتحادیه اروپا گفت که ایرلند را به دادگاه خواهد کشاند چون این مالیات را هنوز نگرفته، اما ایرلند می‌گوید این کار پیچیده ای است و به زمان نیاز دارد.

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین