کد خبر: ۴۸۸۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵

خواص درمانی کیوی

نام کیوی از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده این میوه داده شده است. کیوی بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است.
آفتاب‌‌نیوز :
همه ما در فصل سرما و سرماخوردگی به دنبال مواد غذایی و میوه‌هایی هستیم که به طور طبیعی ویتامین‌های بدن ما را تأمین کند. اصلی‌ترین ویتامین برای جلوگیری از سرماخوردگی یا درمان آن، ویتامین ث است. این ویتامین را به شکل قرص‌های جوشان در زمان سرماخوردگی به شدت توصیه می‌کنند.
 
در میان میوه‌ها برای تأمین ویتامین ث اولین میوه پرتقال و لیموشیرین است که هر مریضی به سراغ آنها می رود اما بد نیست بدانیم کیوی میوه دیگری که کمی مهجور مانده هم از این قاعده جدا نیست و سرشار از ویتامین ث است. برای اطلاعات بیشتر از این میوه گزارش را بخوانید.
 
 کیوی بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است
 
این گیاه در ابتدا گیاهی بومی در جنوب چین بوده است و در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شده و در آنجا صورت تجاری کشت شده است.نام کیوی از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده این میوه داده شده است. کیوی بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است. این روش از متداول‌ترین روش‌های کاشت نهال کیوی در دنیا به خصوص کشور چین است. ایتالیا، نیوزلند، چین، فرانسه و ژاپن جزو بزرگ‌ترین تولیدكنندگان كیوی محسوب می‌شوند.
 
كیوی سرشار از ویتامین ث است و مقدار ویتامین ث آن از پرتقال هم بیشتر است. دانه‌های سیاه کـــیوی منبع ویتامین E و D اسیدهای چرب اُمگا ۳ هستند. مصرف دانه‌های ســـیاه کیـوی برای پیشگیری از یبوست و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا ضروری است. كیوی همچنین دارای ویتامین A، ای ویتامین‌های ب ۱، ب ۲، ب ۳ فولیك اسید و سایر ویتامین‌های گروه ب است.
 
كیوی بسیار كم‌كالری است. در ۱۰۰ گرم كیوی ۶۱ كالری وجود دارد و از جهت میزان كالری مثل زردآلو و نارنگی است. در ۱۰۰ گرم كیوی ۳۳۱ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶ میلی‌گرم كلسیم و ۴۰ میلی‌گرم فسفر وجود دارد. مقدار پتاسیم آن از موز كمتر است، اما در مقابل از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است همچنین دارای مس، آهن و فسفر است. کیوی در کنار مواد آهن‌دار دیگری مثل اسفناج می‌تواند ترکیب بسیار خوبی برای تأمین منبع آهن بدن باشد.
 
 دسر ماست و کیوی
 
در نظر بگیرید نوشیدنی اسفناج و کیوی که هم از خواص کیوی برخوردار است و هم از خواص اسفناج برای تغذیه‌ موها بسیار مفید است. اسفناج سرشار از آهن و اسیدفولیک است و در کنار کیوی می‌تواند در سلامت پوست و مو و پیشگیری از ریزش مو مؤثر باشد.
 
برای تهیه‌ این نوشیدنی، دو عدد کیوی رسیده و پوست کنده، یک فنجان اسفناج، نصف لیوان آب سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را درون مخلوط کن بریزید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. استفاده منظم از این نوشیدنی می‌تواند در پیشگیری از ریزش مو مؤثر واقع شود.
عناوین مرتبط:
 
خواص اسفناج برای سلامتی

برای خوردن کیوی می‌توانید هم پوست آن را بکنید و هم با پوست بخورید؛ اما توصیه می‌شود برای اینکه از بیشترین میزان ویتامین ث موجود در کیوی بهره‌مند شوید، آن را با پوست میل کنید. برخلاف بسیاری از میوه‌ها، میزان ویتامین ث موجود در کیوی بعد از چیده شدن از درخت خیلی کم نمی‌شود.
 
این امر به علت پوست زبر کیوی است که آن را از تماس با اکسیژن هوا و در نتیجه از بین رفتن ویتامین‌هایش محافظت می‌کند. البته این خاصیت محافظتی به دلیل وجود اسیدهای ارگانیکی مانند اسیدسیتریک و اسیدمالیک هم می‌تواند باشد.
 
ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی است، بنابراین بهتر است که این میوه را با پوست بخورید. بر اساس مطالعات اخیر کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان‌ها نقش دارد.
 
  اين ميوه از غلظت خون می‌کاهد
 
كيوی می‌تواند مثل قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاك در خون جلوگيری كند. اين ميوه از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگيری می‌کند. كیوی ادرارآور است. به علت كالری پایین افرادی كه تصمیم به كاهش وزن خود دارند می‌توانند این میوه را مصرف كنند.
 
سیگاری‌ها به ويتامين ث بيشتری نياز دارند. مواد سمي موجود در دود سيگار ویتامین‌ها را از بين می‌برد. بنابراين سیگاری‌ها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين ث مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ عدد كيوی به دست می‌آید.
 
اگر دغدغه تناسب اندام دارید بد نیست بدانید که یک عدد کیوی می‌تواند میان وعده مناسبی باشد. چون به خوبی سیرتان می‌کند و اجازه نمی‌دهد ریزه‌خواری کنید. فیبرهای موجود در کیوی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، کنترل دیابت نوع دو و ایجاد احساس سیری مؤثرند. 
 
حتماً این جمله را بارها شنیده‌اید که مصرف هویج می‌تواند از ضعیف شدن بینایی جلوگیری كند اما نمی‌دانستید كه كیوی هم چنین خاصیتی دارد. كیوی با داشتن ویتامین آ همچنین ویتامین ای و ث موجب حفظ سلول‌های دستگاه بینایی می‌شود.
 ویتامین ث موجود در كیوی موجب تقویت سیستم حفاظتی بدن هم می‌شود. كیوی منبع خوبی برای پتاسیم و كلسیم است. پتاسیم باعث كاهش فشار خون می‌شود.
 
بعد از خوردن غذاهای گوشتی قدری اسید معده خنثی می‌شود. در این شرایط آنزیم‌های كیوی می‌توانند مدت كوتاهی فعالیت كنند و این زمان كافی است كه مواد پروتئینی به وسیله این آنزیم‌ها به قطعات كوچك‌تر و قابل هضم تبدیل و تجزیه شوند. این امر، عمل هضم غذاهای سنگین در معده را آسان می‌كند، لذا خوردن كیوی به همراه غذاهای گوشتی برای هضم آسان‌تر غذا توصیه می‌شود.
 
 میزان ویتامین ث موجود در کیوی بعد از چیده شدن از درخت خیلی کم نمی‌شود
 
پژوهشگران با تحقیق بر روی تأثیر مصرف کیوی در فرایند هضم غذا به این نتیجه رسیدند که وجود آنزیمی به نام «آکتینیدین» در کیوی باعث هضم سریع‌تر پروتئین‌های حیوانی می‌شود. این آنزیم پروتئین‌ها را سریع‌تر از دیگر آنزیم‌های گوارشی هضم می‌کند. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که به کمک کیوی  دیگر بعد از مصرف محصولات لبنی، گوشت قرمز و ماهی دچار سنگینی معده و نفخ نمی‌شوید.

زمانی که معده زودتر خالی شود باعث می‌شود که احساس ناخوشایند معده کاهش یابد. به همین علت، مصرف میوه‌هایی مانند کیوی به عنوان دسر می‌تواند به هضم غذاهای سرشار از پروتئین کمک کند. به عقیده‌ی محققان یک عدد کیوی می‌تواند احساس ناخوشایند نفخ و مشکلات معده را کاهش ‌دهد.
 
حتماً دیدید که برای تهیه گوشت کبابی از شب قبل آن را در کیوی می‌خوابانند دلیلش این است که كیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم به نام پاپایین است كه از نظر تجاری برای نرم كردن گوشت مفید است؛ اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژ‌ی‌زا باشد. به‌ویژه افرادی كه به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه هم هستند.
 
بوی بدن دهان برای همه افراد می‌تواند سبب ایجاد حس ناخرسندی و سبب استرس و ناراحتی شود. برای این منظور یک عدد سیب را پوست بگیرید و خرد کنید، یک عدد خیار و یک عدد کیوی را پوست کنده و همه مواد را در مخلوط کن بریزید. می‌توانید کمی شکر را نیز به آب‌میوه‌هایتان اضافه کنید. این مخلوط به رفع این بو کمک می‌کند.

برای رهایی از استرس و كمبود خواب می‌توانید در روز ۴ عدد كيوی بخورد. ۴ عدد كيوی را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح، ظهر، بعدازظهر و عصر. چون بدن انسان نمی‌تواند ويتامين ث را ذخيره كند. برای خرید بهترین نوع این میوه زمان خريد آن را در ميان انگشتان خود قرار دهيد و در صورتی كه بر اثر فشار جزئی نرمی زير دستان خود احساس كرديد از خريد آن صرف‌نظر كنيد. کیوی را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری و به مدت چند روز ذخيره كنيد.
 
 نوشیدنی اسفناج و کیوی برای تغذیه‌ موها بسیار مفید است
 
دقت کنید هیچ‌وقت کیوی را كنار سيب گلابی و سیب‌زمینی قرار ندهيد زيرا از اين میوه‌ها گازی متصاعد می‌شود كه موجب رسيدن بيش از حد اين ميوه می‌شود. البته اگر نارس باشد می‌توان آن را در كنار میوه‌های ذكر شده قرار داد تا زودتر برسد. در ضمن یادتان باشد هرگز به اندازه ميوه توجه نكنيد و تصور نكنيد ميوه بزرگ‌تر ارزش تغذیه‌ای بيشتری دارد.
 
هورمون پروژسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌هایی است که به بهبود روابط جنسی کمک می‌کند. مصرف موادغذایی و گیاهان دارویی که به تولید و تنظیم این هورمون در بدن کمک می‌کنند بسیار اهمیت دارد. استفاده از نوشیدنی تهیه شده از کیوی، انگور، تمشک و نعناع تازه یکی از بهترین و مفیدترین راهکارها در این زمینه است. 
 
برای تهیه این نوشیدنی گیاهی یک عدد کیوی و یک فنجان تمشک را با هم مخلوط کنید و آن را درون یک لیوان بریزید، سپس آب انگور زرد را به این ترکیب اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند حبه انگور زرد پوست گرفته شده هم درون آن بریزید. در نهایت چند برگ نعناع را خیلی ریز کنید و به آن اضافه کنید. استفاده از این نوشیدنی می‌تواند در افزایش ترشح هورمون پروژسترون کمک کند و کیفیت روابط جنسی شما را بهتر و مفیدتر کند.
 
به جای خوردن چیپس، كیوی خشك شده میل كنید

کیوی دارای مقدار زیادی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می‌شود. به همین دلیل برای افراد مستعد سنگ کلیه و سنگ صفرا مضر است. توجه داشته باشید که خوردن کیوی می‌تواند در بچه‌های کم سن و سال حساسیت ایجاد کند. اگزالات موجود در كیوی مانع جذب كلسیم می‌شود. به این علت بهتر است ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات این میوه را نخورید تا مانع جذب كلسیم نشود. اگر خوردن کیوی خام را دوست ندارید این راه را امتحان کنید، كیوی را حلقه كرده و خشك كنید و به جای خوردن چیپس، كیوی خشك شده میل كنید.

منبع: فرادید
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین