کد خبر: ۴۸۸۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱

کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به کجا رسید؟

دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه موفقیت طرح خرید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی نیازمند هدف گذاری است، گفت: باید بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اهداف این طرح را بازنگری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
حبیب الله انصاری، درباره برنامه بانک مرکزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای اجرای مجدد طرح خرید کالای ایرانی، اظهار داشت: این طرح چهار سال پیش به منظور فراهم کردن زمینه خرید لوازم خانگی به مبلغ 100 میلیون ریال (10 میلیون تومان) با سود 12 درصد مطرح شد. 

وی تصریح کرد: در ابتدا مقرر شد کارت ها تنها برای خرید کالاهای ساخت داخل و شرکت های دارای جواز تولید اختصاص یافت اما بعد از یک سال اعتبار این کارت ها به 60 میلیون ریال ( 6 میلیون تومان) کاهش یافت و تنها جامعه هدف بازنشستگان را شامل می شد که این شرایط به هیچ وجه مورد تایید انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست. 

انصاری اظهارداشت: هدف اجرای این طرح پایه ریزی بازار بالقوه و ایجاد رابطه بین تولیدکننده و مصرف کننده و نیز تسهیلات دهی برای افرادی که قدرت خرید ندارند، تعیین شد؛ بنابراین باید بازنگری لازم توسط بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی انجام شود. 

 اصناف و اتحادیه ها نمی توانند مجوز تولید صادر کنند

دبیر انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان زیرپله ای مساله شوم اقتصاد کشور است، گفت: تنها وزارت صنعت، معدن و تجارت صلاحیت صدور جواز تولید به شرکت ها را دارد و اصناف و اتحادیه ها نمی توانند مجوز تولید صادر کنند.
انصاری که به بهانه برپایی هفدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی در محل این انجمن با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: باید با شرکت هایی که مجوز تولید ندارند، برخورد شود و از سوی دیگر کیفیت محصولات شرکت هایی که مجوز تولید دارند نیز بررسی شود. 

وی اظهارداشت: اکنون کیفیت کالاهای تولیدی اهمیت زیادی دارد این کیفیت تنها شامل استاندارد ایمنی و بهداشت نیست بلکه شامل زیبایی، سهولت در استفاده، رنگ، نصب و راه اندازی، ارگونومی و خدمات پس از فروش نیز از معیارهای کیفیت است که باید تولیدکنندگان به آن توجه کنند.

 برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی 

دبیر انجمن لوازم خانگی از این صنعت به عنوان یکی از رشته های شتاب دهنده توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: این صنعت با آحاد مردم روستایی و شهری در ارتباط بوده و جزء لاینفک زندگی است و از طرفی با صنایع بالادستی فولاد، مس و آلومینیوم نیز ارتباط دارد.

وی اظهار داشت: لوازم خانگی را می توان در سه بخش لوازم انرژی بر همچون گرمایشی، سرمایشی، برودتی و لوازم آشپزخانه، لوازم غیرانرژی بر همچون ظروف و تولید قطعات خلاصه کرد. 
به گفته انصاری در بخش تولید قطعات تنها کمپرسور یخچال و یخچال فریزر از خارج وارد می شود و بقیه قطعات در داخل تولید می شود. 

وی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه سالیانه لوازم خانگی نقش مهمی در معرفی توانمندی های تولیدکنندگان داخلی دارد برهمین اساس هفدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی با حضور 294 شرکت داخلی و 136 شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود. 

انصاری گفت: حضور شرکت های ایرانی در هفدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی نسبت به پارسال 13 درصد افزایش داشته و در مقابل حضور شرکت های خارجی نسبت به پارسال 6 درصد کاهش داشته است. 
دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: گردش مالی تولید لوازم خانگی کشور هشت میلیارد دلار است و 75 درصد انواع لوازم خانگی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. 

وی تاکید کرد: لوزام خانگی تولیدی در ایران از نظر کیفیت با کالاهای کشورهای چین، کره جنوبی، برزیل، ترکیه و آمریکا قابل رقابت بوده و برخی محصولات داخلی تا 50 درصد ارزان تر از مشابه خارجی است. 
به گفته انصاری برخی محصولات لوازم خانگی همچون کولر آبی، بخاری گازی، آب گرمکن، اجاق گاز، چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی به کشورهای دیگر صادر می شود و سالیانه بیش از 300 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد. 
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی بیان کرد: 400 واحد تولیدی کوچک و بزرگ به صورت رسمی در کشور فعال هستند و یکصد هزار نفر نیز به صورت مستقیم در این واحدها اشتغال دارند. 

هفدهمین نمایشگاه بین المللی با هدف معرفی توانمندی های صنعت لوازم خانگی کشور، ارائه نوآوری ها و ابتکارات چرخه تولید لوازم خانگی، بررسی نظرات مشتری، توسعه بازار داخلی و صادرات، ترویج فرهنگ استفاده از تولید داخل، ایجاد زمینه مشارکت سرمایه گذاران خارجی و با شعار «زندگی شیرین ایرانی، در خانه زیبای ایرانی، با لوازم خانگی خوب» از دوم تا پنجم آذرماه هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.
ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین