کد خبر: ۴۸۸۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴

نوبخت: دولت باید فرصت های شغلی مولد ایجاد کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت باید فرصت های شغلی مولد ایجاد کند، یادآور شد: در جلسه تیرماه امسال با مدیران عامل بانک های کشور تصمیمتی در این حوزه گرفته شد.
آفتاب‌‌نیوز :  محمدباقر نوبخت در نشست با اصحاب رسانه گیلان، با اشاره به توفیق فرهیختگان گیلانی عرصه رسانه در سطح کشور، اظهار کرد: در جلسه صبح شورای برنامه‌ریزی مباحث توسعه گیلان مورد توجه قرار گرفت که چند نکته را در جمع خبرنگاران بیان می‌کنم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نقش رسانه در توسعه کشور، افزود: دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور چند موضوع را در گیلان مد نظر قرار داده است که در آخرین حضورم در رسانه ملی استان به این موضوعات اشاره داشتم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این که در دولت دوازدهم بر تکمیل پروژه‌های عمرانی زیرساختی استان گیلان تاکید داریم، خاطرنشان کرد: راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی و آستارا و مباحث زست‌محیطی از جمله پسماند و رودخانه‌های آلوده پیگیری خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال برای جوانان از طریق افزایش تولید، گفت: بسیاری از شهروندان به ما مراجعه می‌کنند که در زندگی همه تلاششان را برای به ثمر رساندن فرزندان خود گذاشته‌اند و زمینه را برای تحصیلات عالیه آنان فراهم کرده‌اند، اما شاهد هستند که فرزندانشان نمی‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور مشارکت داشته باشند لذا مایه شرمندگی ماست.

وی با بیان اینکه دولت باید فرصت‌های شغلی مولد ایجاد کند، یادآور شد: در جلسه تیرماه امسال با مدیران عامل بانک‌های کشور تصمیمتی در این حوزه گرفته شد. همچنین برای عرصه‌های غیر دولتی و واحدهای بخش خصوصی برنامه‌ریزی باید داشته باشیم.

نوبخت با بیان اینکه در مسیر توسعه برای رسانه‌ها به ویژه مطبوعات نقش مهمی قائل هستیم، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند حرکت در مسیر توسعه را تسریع کنند، زیرا فرهنگ زیربنای توسعه پایدار است و رسانه نقش مهمی را در فرهنگ ایفا می‌کند.

مشاور رئیس جمهور به آخرین وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اشاره کرد و متذکر شد: در سال ۹۲، فروش نفت ما از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه تقلیل پیدا کرده بود و بدخواهان این ملت که قدرت‌های بزرگ دنیا را شکل می‌دهند، می‌خواستند ما را به مرحله نفت در مقابل غذا ببرند لذا دولت یازدهم با یک همفکری، همراهی و تشخیص درست این روند را تغییر داد و نه تنها به شرایط بحرانی نرسیدیم، بلکه امروز ۲ میلیون و ۶۳۸ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم. در واقع دولت از منابع خود استفاده کرد.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی هر بشکه نفت از ۱۰۴ دلار در سال ۹۲ به ۴۷ دلار طی ماه‌های اخیر، گفت: با کاهش سهم نفت از منابع کشور از ۴۱ درصد به ۲۶ درصد، سهم مالیات را از ۳۳ درصد به ۳۶ درصد در کل منابع افزایش دادیم که با انتقادات مودیان مالیاتی رو به رو شدیم.

نوبخت با بیان اینکه روی کار آمدن دولت جمهوری‌خواه آمریکا بر روند سرمایه‌گذاری خارجی سایه انداخته است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار بود که نشان از رفع تحریم‌ها و آثار برجام است و این روند همچنان ادامه دارد و ادامه آن در آینده نیز بستگی به نوع برخورد آمریکایی‌ها با برجام خواهد داشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پس از برجام سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ۱۰ برابر شد، اضافه کرد: دولت سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه‌گذاری داخلی به ۲۵ هزار بنگاه متوسط و کوچک اختصاص داد. همچنین دولت از محل خزانه، بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرد که موجب رشد در بهار امسال رشد سرمایه‌گذاری داخلی مثبت شود و به ۷.۱ درصد افزایش یابد.

وی با تاکید بر لزوم حضور سرمایه‌گذاران داخلی در عرصه‌های اقتصادی، گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه معادل ۷۷۰ هزار میلیارد تومان هستیم که از طریق بخش خصوصی امکان‌پذیر است. در واقع بیش از اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی باشیم، باید از مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به تحریم کاستا، خاطرنشان کرد: کارگروهی در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است که نسبت به کنش‌های سیاسی دولت در مقابل تحریم‌ها و مغابرت آن را برجام اقدام می‌کند. دولت نیز براساس گزارش‌های این کارگروه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نوبخت با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کمبود نیروی انسانی مواجه است، عنوان کرد: امسال ۱۷ هزار و ۱۰۰ نیرو در وزارت بهداشت استخدام می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های کاری و همکاری بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه و تصمیم بر حذف دلار از مبادلات، اظهار کرد: رایج کردن مبادلات براساس ارزهای ملی موجب افزایش همبستگی بین سه کشور می‌شود. همچنین اتمام راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا موجب گسترش روابط کالایی و در نهایت تحکیم روابط اقتصادی بین کشورهای منطقه می‌شود، زیرا راه‌آهن گیلان نه تنها شبکه سراسری، بلکه شبکه بین‌المللی را از طریق بندر چابهار به بندر آستارا تکمیل می‌کند.

مشاور رئیس‌جمهور بودجه دولت در سال جاری را ۳۴۶ هزار میلیارد تومان دانست که نسبت به سال ۹۲ تنها ۶۴ درصد رشد داشته است و متذکر شد: البته لایحه بودجه دولت معادل ۳۱۹ هزار میلیارد دلار بود که در مجلس افزایش پیدا کرد. کل منابع ما برای طرح‌های عمرانی سال ۹۲، ۲۲ هزار میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۴۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با بیان اینکه تصویب بودجه ۹۷ بر پایه قیمت تمام شده و فعالیت‌های صورت گرفته است، افزود: امسال ساختار بودجه‌ریزی را تغییر دادیم و بودجه دستگاه‌های اجرای به جای پرداخت به وزارتخانه مربوطه به صورت استانی به دستگاه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در افق ۱۴۰۴ باید یک کشور توسعه‌یافته باشد، تصریح کرد: سند فرادستی چشم‌انداز بیست‌ساله بعد از قانون اساسی دارای اهمیت بالایی است و به همه ابعاد توسعه اعم از اقتصادی، فرهنگی و انسانی توجه دارد.

نوبخت مبنای انتخاب استانداران توسط وزارت کشور را شایسته‌سالاری دانست و اضافه کرد: از نظر وزارت کشور، استانداران می‌توانند جایگاه تعیین‌کننده‌ای در توسعه منطقه‌ای داشته باشند لذا شایسته‌سالاری لزوما به معنی بومی‌گرایی نیست. البته مدیران بومی از امتیاز شناخت ژرف و عمیق برخوردارند، اما این یکی از امتیازات است.

سخنگوی دولت خواستار توجه همه جریان‌های سیاسی استان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به بحث توسعه گیلان شد و تاکید کرد: جلسات متعددی با سران جریان‌های سیاسی مختلف در استان گذاشته است و امیدواریم روند مثبت فعالیت آنان ادامه‌دار باشد. البته گیلان از منابع انسانی هوشمند به عنوان یکی از مزیت‌های توسعه علاوه بر منابع طبیعی بی نظیر برخوردار است.

وی با بیان اینکه مقوله پسماند در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان با همه جای ایران متفاوت است، عنوان کرد: ورود شیرابه‌های حاصل از دفع زباله در منطقه سراوان یکی از عوامل آلودگی رودخانه‌های شهر رشت است لذا با توجه به رویکرد زیست‌محیطی دولت تدبیر و امید، ماه گذشته مصوبه‌ای در هیئت دولت با هدف حمایت از تولیدکنندگان برق از زباله تصویب شد.

نوبخت از رفع مشکلات زیست‌محیطی پروژه سد شفارود در هیئت دولت خبر داد و افزود: منابع مالی سد شفارود در دولت یازدهم از طریق فاینانس تامین شده است لذا تلاش می‌کنیم مردم از از ثمرات این سد نهایت بهره‌مندی را داشته باشند. قطعا نمی‌توانیم نسبت به مسائل زیست‌محیطی بی تفاوت باشیم.

مشاور رئیس‌جمهور، مذاکرات درخصوص موضوع هسته‌ای و برجام را تمام شده دانست و یادآور شد: از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران مذاکره به پایان رسیده و بازگویی برجام بلاوجه است، اما موشک جزو ابزارهای دفاعی ماست و نظام برای تقویت سیاست بازدارندگی و توان دفاعی خود نیاز به اجازه کسی ندارد و هرگز وارد مذاکره در این زمینه نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین