کد خبر: ۴۸۹۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

ترس تندروهای اصولگرا از بازگشت ناطق‌نوری به سیاست /حجت بر شیخ تمام شد

نقش حجت‌الاسلام ناطق نوری در عرصه سیاست کشور پررنگ تر می شود؟ این سوالی است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به خصوص در هفته‌های اخیر ذهن فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده است. گمانه‌ای که با استعفا از سمت ریاست دفتر بازرسی رهبری ایجاد و با ملاقات با رئیسی و علم‌الهدی تقویت شد، این روزها بیش از قبل محل بحث است.
آفتاب‌‌نیوز :
جمنایی ها از پررنگ تر شدن نقش ناطق نوری نگران هستند و فعالان و کارشناسان سیاسی هر دو جریان مشی اعتدالی او را دلیل این دلواپسی ها می دانند.

ناصر ایمانی کارشناس مسایل سیاسی اصولگرا ضمن تاکید بر اینکه تندروهای هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا مخالف بازگشت ناطق نوری به سیاست هستند، گفت: « اگر خبر بازگشت آقای ناطق نوری صحت داشته باشد باید مورد استقبال همه قرار بگیرد زیرا او فارغ از اینکه چه رویکردی در پیش بگیرد، فردی کارکشته و مفید در عرصه سیاست است».

وی افزود: « می دانیم که ناطق نوری از حامیان دولت روحانی است و با این وجود در برخی موارد انتقادات تندی به دولت کرده است، این نشانه شخصیت ویژه او است. با همه این ها ناطق نوری در تقسیم بندی های سیاسی موجود اصولگرا تعریف می شود. اصولگرایی که مشی اعتدالی دارد».

به گفته ایمانی، تندروهای هر دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا از نقش آفرینی بیشتر یک چهره برجسته میانه رو ناراحت و نگران می شوند و این طبیعی است. اگر یک تندرو هم نقش پررنگی پیدا کند حتما میانه روها نگران خواهند شد. به هر حال ناطق نوری مشی اعتدالی دارد و خیلی ها از این خوششان نمی آید».

این کارشناسی سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه حتما برخی مواضع آقای ناطق نیز در 15 سال گذشته مورد انتقاد بوده است، گفت: « قاعدتا نمی توان او را از هر نظر بدون ایراد دانست و انتقاداتی مطرح است که به جای خود محترم است اما در مجموع و با توجه به نقش ناطق نوری در تاریخ انقلاب و سال های گذشته باید از حضور و نقش آفرینی بیشتر او استقبال کرد».

تندروها رفتنی و اعتدال ماندنی است

مشی اعتدالی ناطق نوری موضوعی نیست که فقط اصولگرایان از آن استقبال کنند. فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز با اتکا به همین ویژگی است که حضور فعال تر ناطق نوری در صحنه سیاست را مفید ارزیابی می کنند .

حجت الاسلام محسن غرویان از مدرسین حوزه علمیه قم از جمله کسانی است که همین اعتقاد را دارد. او گفت: « در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا نبض جامعه دست ما آمد و متوجه شدیم که مطالبه اصلی اکثریت جامعه حرکت در مسیر اعتدال و به حاشیه راندان افراطیون و تفریطیون است. تحقق این مطالبه در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیازمند چهره و اشخاص معتدلی همچون ناطق نوری است».

وی افزود: «وجود این مطالبه حداکثری در جامعه حجت را بر آقای ناطق تمام می کند و دلخوری های ایشان را تسلی می دهد تا حضور فعال ترین در عرصه سیاست داشته باشد و وارد میدان شود. بدون شک اگر حداکثر مردم، رجال سیاسی و مذهبی، علما و مراجع، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی از او بخواهند ، او نیز جفاهایی که در زمان مناظرات به او شد را فراموش کرده و وارد عرصه می شد زیرا از از نظر اخلاقی کسی نیست که بخواهد از زیر مسئولیت انقلابی و اجتماعی شانه خالی کند».

به گفته غرویان، فعال تر شدن ناطق نور و نقش آفرینی او در عرصه سیاست چیزی نیست که گروه های تندرو بخواهند اما این گروه ها نمی توانند مانع خواست مردم و تحقق آن شوند زیرا آنچه ماندنی است، مشی اعتدال است. این گروه ها و تندروی ها می آید و بعد از یک دوره زمانی کوتاه نیز می رود لذا آن ها نمی توانند در مقابل مطالبه حداکثری مردم مانعی ایجاد کنند».

تفاهم میانه روها

از مردم گرفته تا قاطبه فعالان سیاسی از هر جناحی به این باور رسیده اند که وقت آن رسیده تا تندروی ها و رویکردهای جناحی را کنار گذاشته و حول یک محور جمع شوند. این محور اعتدال باشد یا هر نام دیگری به آن دهیم تفاوتی نمی کند.

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا نام این موضوع مورد تفاهم را «حق طلبی» می گذارد. او  گفت: «سابقه سیاسی ناطق نوری به جامعه روحانیت مبارز و جریان اصولگرا بر می گردد. در واقع خاستگاه و پایگاه سیاسی او اصولگرایی است اما از آن دسته اصولگرایانی که می توان او را حق طلب نامید. به اعتقاد من دهه آینده دهه بروز و ظهور گفتمان حق طلبی است و هر یک از جریان های سیاسی که به آن بی توجه باشند نمی توانند نظر مردم را جلب کرده و به راه خود ادامه دهند».

وی افزود: «خصلت آقای ناطق نوری این است که می تواند گفتمان حق طلبی را بدون آنکه هیچ یک از جریان های سیاسی اصولگرا، اعتدال گرا و اصلاح طلب را نفی شود، شکل داده و ترویج کند. همچنانکه تا کنون نیز نقش مهمی در فضای سیاسی کشور بازی کرده است».

کنعانی مقدم ادامه داد: «من ناطق نوری را لولای جریان های سیاسی توصیف می کند زیرا این قابلیت را دارد که ضمن هماهنگی آن ها موجبات وحدت را نیز فراهم آورد. این وحدت بسیار مهم است و وجود و فعالیت اشخاصی همچون آقای ناطق نوری بسیار کمک می کند. جریان های تندرو که با نفی دیگران خودشان را اثبات می کنند مانع ایجاد وحدت می شوند و از فعال تر شدن اشخاصی همچون ناطق نوری خوششان نمی آید».

نامه نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین