کد خبر: ۴۸۹۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲

اربیل به یکپارچگی عراق اعلام پایبندی کرد

تشکیلات کردستان عراق بدون اعلام بطلان همه پرسی جدایی طلبانه، به یکپارچگی عراق و تصمیمات دادگاه عالی فدرال این کشور (که همه پرسی سوم مهرماه منطقه کردستان عراق را غیر قانونی دانسته) اعلام پایبندی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 این تشکیلات امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق متعهد به پیروی از راهکارهای قانونی مبتنی بر قانون اساسی عراق برای حل اختلافات مربوط به اختیارات اقلیم و دولت مرکزی است.

بیانیه مذکور می افزاید، با تاکید بر مواضع روشن خود برای استقبال از هر طرحی برای حل مشکلات بویژه طرح آیت الله العظمی سیستانی اعلام می داریم، به تفسیر ماده اول قانون اساسی عراق توسط دادگاه عالی فدرال عراق پایبند بوده و به آن احترام می گذاریم.

در این بیانیه تاکید شده که این امر باید مبنای آغاز مذاکراتی ملی و فراگیر برای حل اختلافات در راستای اجرای تمام بندهای قانون اساسی عراق باشد تا حقوق و اختیارات تاکید شده در این قانون تضمین شود.

این بیانیه در خاتمه، بار دیگر تاکید کرده که این فرایند تنها راه حفاظت از یکپارچگی خاک عراق می باشد.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه در جدیدترین اظهار نظر خود از عدم دریافت پاسخ از بغداد برای انجام گفت وگو خبر داد و ضرورت گفت وگو بر مبنای قانون اساسی عراق را موضع ثابت خود عنوان کرد.

این درحالی است که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق بارها تاکید کرده که شرط آغاز گفت وگو با اربیل، اعلام بطلان همه پرسی جدایی طلبانه است و اعلام تعلیق نتایج آن از سوی تشکیلات کردستان عراق ارزشی برای بغداد ندارد.

هنوز مشخص نیست که اعلام جدید تشکیلات کردستان عراق، در بغداد به عنوان بطلان همه پرسی تلقی خواهد شد یا دولت مرکزی همچنان مصر خواهد بود تا اربیل به شکل صریح، همه پرسی سوم مهرماه را باطل اعلام کند.

کردستان عراق 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین