کد خبر: ۴۸۹۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

ذهنی سرگردان دارید؟ احتمالا 'باهوش و خلاق' هستید

نتیجه یک تحقیق نشان داد که سرگردانی ذهنی ممکن است نشانه‌ای از هوش بالا و خلاق بودن باشد .
آفتاب‌‌نیوز :
نتیجه یک پژوهش در دانشکده فنی جورجیای آمریکا نشان داده که سرگردانی ذهنی در حین انجام کار لزوما بد نیست و حتی ممکن است نشانه‌ای از هوش بالا و خلاق بودن باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، اگر چه ممکن است پرش ذهن بطور مستقیم بر انجام کارهای دستی تاثیر منفی بگذارد، اما فواید دراز مدتی دارد، از جمله تقویت مهارت برنامه‌ریزی برای آینده و توانایی حل مسئله. 

کریستین گدوین، یکی از پژوهشگران این تحقیق به بی‌بی‌سی گفت که برخی از تحقیقات تازه نمایانگر اثرات مثبت سرگردانی ذهنی بر خلاقیت هستند: "یافته‌های پژوهش ما نشان می‌دهد که رابطه مثبت معنادار میان پرش ذهن و خلاقیت، هوش و عملکرد وجود دارد."

اریک شوماخر، استاد روانشناسی و از محققان دیگر این مطالعه توضیح داد: "ممکن است افرادی با ذهن سرگردان، ظرفیت مغزی بالایی داشته و قادر نباشند جلوی سرگردانی ذهنشان را بگیرند." 
 
در این تحقیق عملکرد مغز ۱۰۰ نفر با ام‌آر‌آی بررسی شده است. در حالی که اسکن مغزی انجام می‌شد، شرکت کننده برای مدت ۵ دقیقه بر یک نقطه ثابت تمرکز کرده بودند. سپس این داده‌ها با میزان خلاقیت و نتایج پرسشنامه‌ای درباره میزان سردرگمی روزانه شرکت‌کنندگان مقایسه شده است. 

پژوهشگران دریافتند کسانی که که سرگردانی ذهنی بیشتری را گزارش داده بودند، خلاقترند و سیستم مغزی کارآمدتری از آنها در دستگاه‌ ام‌آر‌آی ثبت شده بود. 

آقای شوماخر با آوردن مثال از یافته‌های پژوهشگران گفت: "نتایج این تحقیق، من را به یاد پروفسوری می‌اندازد که نبوغ زیادی دارد اما در دنیای خودش غرق است و بعضی اوقات به محیط اطرافش بی‌توجه است. یا دانش آموزان مدرسه‌ای که از همکلاسی‌های خود به مراتب جلوتر هستند و در حالی‌که ممکن است همکلاسی‌هایشان چیزی را در ۵ دقیقه یاد بگیرند، آنها کارشان را در یک دقیقه تمام کرده و ذهن‌شان شروع به پرش می‌کند."

اما، تحقیقات دیگر که رابطه میان کارکرد دانش آموزان و سرگردانی ذهنی را بررسی می‌کنند، نشان می‌دهند دانش آموزانی که با پرش ذهنی دست و پنجه نرم می‌کنند، در آزمون ورود به دانشگاه (اس‌ای‌تی) چندان موفق به نظر نمی‌رسند. 

همچنین، نتیجه یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که یک ارتباط منفی معنی‌دار میان درک مطلب و پریشانی ذهنی در نوجوانان و بالغان وجود دارد. یکی از دلایل آن عدم تمرکز ذهن عنوان شده است. 

هرچند در یافته‌های پژوهش دانشکده فنی جورجیا تفاوتی میان پرش ذهن زن و مرد دیده نشده، اما پیشتر مطالعه‌ای درباره میزان رضایت از زندگی و خیالبافی انجام شده بود که نشان داد تعداد دفعاتی که مردان خیالبافی می‌کنند با میزان رضایتشان از زندگی رابطه منفی دارد ولی در مورد زن‌ها آنچه با میزان رضایت از زندگی رابطه منفی دارد کیفیت خیالبافی آنهاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین