کد خبر: ۴۸۹۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴

برای درمان این بیماری ها سراغ علم ژنتیک بروید

عضو هیأت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ژنتیک علمی است که در کشور ما مغفول مانده است، عنوان کرد: برخی از بیماری‌های متابولیک عصبی ارثی، نوروماسکولار، صرع، ام اس از جمله بیماری‌هایی هستند که منشاء ژنتیکی در خانواده دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر مرتضی سعیدی، دبیر دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه ظرفیت استفاده از علم ژنتیک در کشور ما طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار کرد: حیف است که این ظرفیت بدون استفاده بماند، لذا ما به عنوان افرادی که فعالیت‌های بالینی در حوزه درمان و پزشکی انجام می‌دهیم، باید کمک کنیم تا کشور به سمت استفاده در زمینه‌های مختلف علم ژنتیک از جمله بخش پیش‌بینی و تشخیص بروز ناهنجاری‌ها در بیماری‌های خاص حرکت کند. 

دبیر همایش کنگره بین‌المللی نوروژنتیک ایران با اشاره به اینکه ژنتیک علمی است که در کشور ما مغفول مانده است، عنوان کرد: بسیاری از بیماری‌های نوروژنتیکی می‌توانند پایه ژنتیکی داشته باشند برخی از  بیماری‌های متابولیک عصبی ارثی، نوروماسکولار، صرع، ام اس  از جمله بیماری‌های هستند که منشاء ژنتیکی در خانواده دارند، اما متاسفانه در کشور ما چندان موردتوجه واقع نشده است؛ امیدواریم کنگره بین المللی " نوروژنتیک ایران" که به میزبانی مشهد برگزار خواهد شد، فرصتی را برای توجه به کاربرد علم ژنتیک به این بیماری‌ها فراهم کند. 

سعیدی با بیان اینکه آشنایی پزشکان بالینی با ژنتیک یکی از رسالت‌های اصلی این کنگره محسوب می‌شود تا آنان با استفاده از روش‌های ژنتیک به درمان بیماری‌ها کمک کنند، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های علمی در حوزه ژنتیک در کشور ما بسیار مطلوب بوده و ظرفیت عظیمی را ایجاد کرده، اما هنوز از همه آن استفاده نشده است و این موضوع یکی از نواقص مهم در کشور محسوب می‌شود؛ لذا پزشکان بالینی باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها آماده شوند.

وی با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران، ادامه داد: اساتید داخلی و خارجی از رشته‌های مختلف در حوزه نوروژنتیک در این کنگره حضور خواهند یافت. مقالات ارزشمندی در زمینه ژنتیک از داخل و خارج کشور در این کنگره ارائه خواهد شد. همچنین ما در نظر داریم تا بخش بالینی را در این کنگره پررنگ تر جلوه دهیم.

عضو هیأت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه یکی از اهداف اصلی ما در این همایش بررسی روش‌های درمان بیماران مختلف با توجه به علم ژنتیک است، تصریح کرد: این همایش درمحورهای ژنتیک، بیماران مغز و اعصاب، اختلالات رشدی نورو ژنتیکی، روش‌های درمان بیماران با استفاده از علم نوروژنتیک، نقش تغییرات یک ژن در ناتوانی هوشی ، صرع و توهم، نقش ژنتیک در بیماری‌های نوروماسکولار، متابولیک عصبی اطفال و همچنین بررسی سایر بیماری‌های نوروژنتیکی، از جمله محورهای این کنگره خواهد بود.

سعیدی اضافه کرد: متخصصان علوم اعصاب، اطفال، داخلی، ژنتیک و پزشکان عمومی، زنان، متخصصان رادیولوژی و علوم پایه از جمله مخاطبان اصلی این همایش خواهند بود. 

وی با اعلام اینکه 12 امتیاز بازآموزی برای اولین گروه در این همایش در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: مباحثی در خصوص سلول‌های بنیادی نیز ارائه خواهد شد. 

گفتنی است دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران 2 الی 4 اسفندماه سال جاری در مشهد برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین