کد خبر: ۴۹۱۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
عربستان یمن را به قحطی کشانده، ترامپ ایران را محکوم می‌کند!

انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال تهران و ریاض/افشاگری فارین‌پالسی از سناریوی ترامپ و تلاش برای مجازات‌های جدید علیه تهران

رویکرد امریکا علیه ایران و طرح اتهام ارسال تجهیزان موشکی از جانب تهران برای انصارالله در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف نظامی عربستان سعودی تحت حمایت امریکا در یمن با محکومیت بین‌المللی -به دلیل محاصره بنادر حیاتی یمن- مواجه شده است. عربستان سعودی با این کار یمن را با قحطی بزرگی مواجه ساخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «فارین پالسی» در مقاله‌ای به شدت انتقادی اشاره می‌کند که عربستان سعودی با محاصره یمن سبب شد تا قحطی آن کشور را تهدید کند با این حال، کاخ سفید در گزارش‌های اطلاعاتی خود ایران را متهم به حمله به عربستان سعودی کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این نشریه می‌نویسد: کاخ سفید در حال تلاش برای طبقه‌بندی اطلاعاتی است که ادعا می‌کند ایران با موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد توسط شورشیان یمن علیه عربستان سعودی اقدام کرده است. این اقدام جهت متقاعد کردن همتایان امریکا در سازمان ملل برای مهار ایران صورت می‌گیرد. 

انتقاد از رویکرد دوگانه آمریکا در قبال تهران و ریاض/عربستان یمن را به قحطی کشانده، ترامپ ایران را محکوم می‌کند!

رویکرد امریکا علیه ایران و طرح اتهام ارسال تجهیزان موشکی از جانب تهران برای انصارالله در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف نظامی عربستان سعودی تحت حمایت امریکا در یمن با محکومیت بین‌المللی -به دلیل محاصره بنادر حیاتی یمن- مواجه شده است. عربستان سعودی با این کار یمن را با قحطی بزرگی مواجه ساخته است. امریکا اما با انتشار مسائل طبقه‌بندی‌نشده می‌خواهد در شورای امنیت کاری کند که تهران در سطح بین‌الملل منزوی شود و به طور بالقوه توجیهی برای تحریم و  اعمال مجازات‌های جدید علیه تهران داشته باشد. 

کارزار امریکا برای برجسته‌سازی نقض تحریم‌های سازمان ملل از سوی ایران در اوایل ماه جاری نتیجه معکوس داد؛ زمانی که هیئتی از کارشناسان سازمان ملل افشا کردند که هیچ مدرکی مبنی بر این که ایران از شبه‌نظامیان انصارالله در پرتاب موشک در روز ۴ نوابمر به سوی فرودگاهی در نزدیکی ریاض پایتخت عربستان سعودی حمایت کرده باشد وجود ندارد. عربستان سعودی از این حملات در اوایل ماه جاری به عنوان توجیهی برای اعمال محاصره بر بنادر کنترل شده از سوی انصارالله و فرودگاه یمن در صنعا پایتخت آن کشور استفاده کرد. 

عربستان سعودی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بندر حدیده و فرودگاه صنعا را بازگشایی خواهد کرد اما کمیته بین‌المللی می‌گوید که همچنان وارد کردن کالاهای اساسی و سوخت به یمن از سوی عربستان سعودی ممنوع اعلام شده است. منتقدان می‌گویند به نظر می‌رسد که کاخ سفید کارزار انتشار اطلاعات درباره نقش احتمالی ایران در ارسال تسلیحات برای انصارالله را محاسبه شده به راه انداخته تا توجه افکار عمومی را از اعتراضات بین‌المللی درباره محاصره یمن توسط ریاض منحرف کند.

«بروس ریدل» از کارشناسان سابق سیا که به چهار رییس‌جمهوری امریکا در امور خاورمیانه مشاوره داده است، می‌گوید: «آنان به شدت می‌خواهند فضای صحبت درباره گرسنگی کودکان یمن را تغییر دهند و درباره ایران و رفتار آن کشور در منطقه بگویند. با این حال، من تردید دارم که این تاکتیک کارایی لازم را داشته باشد. تصاویر بچه‌های گرسنه در بی بی سی یا برنامه ۶۰ دقیقه در رسانه‌های امریکایی قابل مشاهده هستند و این تصاویر بسیار قوی‌تر از تصاویر یک سند محرمانه امریکا درباره ایران هستند». 

با این حال، مقام‌های دولت ترامپ از عربستان سعودی دفاع می‌کنند و می‌گویند که نگرانی عربستان در مورد قاچاق اسلحه قابل توجیه است. یک مقام ارشد امریکایی که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید در صورتی که کشوری با موشک پایتخت شما را هدف حمله قرار دهد شما چگونه رفتار خواهید کرد؟ 

این نشریه در ادامه می‌نویسد: «در واشنگتن مقام‌های امنیت ملی روز دوشنبه درصدد متقاعد کردن دیپلمات‌های سازمان ملل و اعضای گروه کارشناسی در این‌باره بودند که ایران از انصارالله حمیات تسلیحاتی به عمل می‌آورد. سازمان ملل خواستار آن شده تا عربستان سعودی اطلاعات فنی و شواهد دیگری درباره حملات موشکی را ارائه کند. با این حال، عربستان سعودی گفته که تمایلی برای انتشار اطلاعات بیشتر در این‌باره ندارد. هدف اصلی امریکا و سیاستگذاران آن کشور این است که کارشناسان سازمان ملل را متقاعد سازد که ایران از موارد تحریم تسلیحاتی تخطی کرده و موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهند». 

این نشریه در ادامه اشاره می‌ کند که مقام‌هایی دولتی در امریکا که نخواستند نام‌شان فاش شود مدارکی را به «فارین پالسی» نشان دادند که در آن ادعا شده که از قطعات موشک‌های باقی مانده و بدست آمده در حمله به نزدیگی فرودگاه مشخص شد که موشک‌ها ایرانی بوده‌اند. با این حال، کارشناسان در گزارش خود در اوایل ماه حرای گفته بودند که شواهد کافی برای اثبات دخالت ایران وجود ندارد و نمی‌توان ثابت کرد که حمله با موشک‌های «قیام» ایران انجام شده باشند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین