کد خبر: ۴۹۲۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
لابی‌گری دیپلمات‌های بریتانیایی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران

اختلاف جدی آمریکا و بریتانیا بر سر «برجام»/«بوریس جانسون» در حال آماده‌ شدن برای بازدید از تهران/المانیتور: تهران می‌تواند از اختلاف واشنگتن و لندن استفاده کند

دیپلمات‌های بریتانیایی در حال لابی دوباره در کنگره هستند تا نمایندگان امریکایی را از وضع و اعمال تحریم‌های مجدد علیه تهران بازدارند چرا که این تحریم‌ها از بین‌برنده برجام خواهند بود. دیپلمات‌های بریتانیایی دقیقا در همان زمانی لابی‌گری می‌کردند که اسرائیلی‌ها نیز در حال لابی علیه برجام بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که اینک اختلاف‌نظری جدی میان واشنگتن و لندن بر سر توافق هسته‌ای با ایران ایجاد شده است و به نظر می‌رسد در جریان سفر قریب الوقوع «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه بریتانیا به تهران، ایران باید از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و درباره پایبندی اروپا به برجام با او رایزنی کند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، المانیتور می‌نویسد: «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا  نیز در کنار همتایان فرانسوی و آلمانی خود، تعهد به توافق هسته‌ای را اعلام کرد و بیانیه مشترکی از سوی اروپایی‌ها در این‌باره منتشر شد. آنان نسبت به استراتژی جدید ترامپ درباره ایران ابراز نگرانی کردند. از آن زمان دولت بریتانیا دفاع کاملی از برجام به عمل آورده است. 

اختلاف آمریکاوبریتانیا برسر برجام/المانیتور: تهران می‌تواند از اختلاف واشنگتن و لندن سود ببرد

«بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا در سخنرانی‌ای در کنفرانس لندن در ۲۳ اکتبر گفت که دستاورد برجام محدود کردن مسیر تهران در دستیابی احتمالی به تسلیحات هسته‌ای بوده است. مشخص است که حمایت بریتانیا  از برجام موجه است چرا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ناظران بین‌المللی تایید کرده‌اند که تهران به تعهدات خود پایبند بوده است. ترامپ می‌گوید چرا ایران در موارد دیگر قوانین را نقض کرده است. واقعیت آن است که برجام تنها مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نه هیچ مورد دیگری است. در برجام موضوع موشکی، حقوق بشر و رفتار منطقه‌ای ایران از ابتدا هم گنجانده نشد چرا که این موارد مورد بحث نبودند». 

ترامپ طرفین اروپایی حامی برجام را به تجارت با ایران و نقل و انتقال پول متهم کرده است. «المانیتور» اما می‌نویسد که این اتهام غیر موجه است چرا که علیرغم لغو تحریم‌های بین‌المللی هنوز هم بانک‌های بزرگ از معامله گسترده با ایران ناتوان هستند. «ریچارد بیکن» نماینده پارلمان بریتانیا و رییس گروه ایران در پارلمان در ماه جولای به خبرنگار «المانیتور» گفت که در حال حاضر هیچ بانک عمده غربی برای تسهیل تجارت با ایران تلاش نمی‌کند چرا که می‌ترسد با تحریم‌های اولیه امریکا که هنوز سرجای خود هستند، مواجه شود. 

«جک استراو» وزیر امرو خارجه سابق بریتانیا نیز در ماه اکتبر گذشته به خبرنگار «المانیتور» گفت که تقریبا هیچ از خطوط اعتباری ۵۰۰ میلیون پوندی تجارت بین المللی برای استفاده ایران باز نیستند و تقریبا به دلیل فشار امریکا ارتباط ایران با بانک‌های خارجی قطع شده است. 

عدم وجود امکانات بانکی جهانی در ایران مانع از بهره‌مندی کامل ایران از مزایای لغو تحریم‌ها شده است. جک استراو همچنین گفته است که برخلاف ادعای ترامپ هیچ‌گونه شواهدی دال بر نقض و تخلف از برجام از سوی ایران وجود ندارد. 

این سایت در ادامه می‌نویسد: «تندروها در ایران اغلب ناکامی مذاکرات هسته‌ای در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ میلادی را به عدم تمایل بریتانیا نسبت به رد کردن موضع جورج دابلیو بوش نسبت به تهران ربط می‌دهند. این ممکن است ناعادلانه بوده باشد اما دست‌کم ایران اکنون باید اذعان کند که بریتانیا نه تنها با موضع امریکا مخالف است که به طور قاطعانه آن را به چالش می‌کشد.

«پیتر وست ماکوت» سفیر سابق بریتانیا در امریکا در ماه دسامبر گذشته به خبرنگار «المانیتور» گفت که دیپلمات‌های بریتانیایی در حال لابی دوباره در کنگره هستند تا نمایندگان امریکایی را از وضع و اعمال تحریم‌های مجدد علیه تهران بازدارند چرا که این تحریم‌ها از بین‌برنده برجام خواهند بود. دیپلمات‌های بریتانیایی دقیقا در همان زمانی لابی‌گری می‌کردند که اسرائیلی‌ها نیز در حال لابی علیه برجام بودند. 

این سایت در پایان می‌نویسد: «از سوی دیگر جانسون در حال آماده شدن برای بازدید از تهران و بحث درباره آزادی نازنین زاغری تبعه بریتانیایی بازداشت شده در ایران است. دراین سفر نیز احتمالا او تعهد بریتانیا به توافق هسته‌ای را یادآور خواهد شد و تکرار می‌کند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین