کد خبر: ۴۹۳۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱

راه‌های مقابله با خسارت سرمازدگی کلزا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما، کشاورزان باید نسبت به راه‌های مقابله با خسارت سرمازدگی کلزا آگاهی داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
«مریم جوادی بایگی» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خسارت سرمازدگی کلزا، اظهار کرد: کلزا محصول مناطق معتدل است.

وی افزود: درجه حرارت پایه برای این گیاه پنج درجه سانتی‌گراد و درجه حرارت مطلوب 30-25 درجه است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان این‌که چرخه زندگی کلزای پاییزه دارای دو مرحله است، تصریح کرد: مرحله رویشی که اندام‌های رویشی در پائیز شکل می‌گیرند و با گذشت مرحله خواب زمستانه در اوایل بهار رشد مجدد را آغاز کرده که مراحل رشد زایشی انجام می‌شود.

جوادی بایگی با بیان این‌که کلزا در پائیز به‌تدریج سازگاری خود را با سرما افزایش می‌دهد، اظهار کرد: رکود زمستانه از زمانی که درجه حرارت روزانه زیر دو درجه می‌رسد، آغاز و در بهار زمانی که هوا پنج درجه سانتی‌گراد شد، پایان می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در بهار، هوا گرم شد و سپس یخبندان از 6- تا 12- درجه سانتی‌گراد رخ داد باعث خسارت به این محصول می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: بستگی به مرحله رشد و نمو و درجه سازگاری و رقم کلزا، این محصول سرمای 20- تا 15- را تحمل می‌کند و در حالتی که زمین از برف پوشیده شده است، تحمل نسبت به سرما در دمای پاییز تر نیز می‌شود.

جوادی بایگی ادامه داد: دمای 7- تا 15- درجه سانتی‌گراد برای برگ‌ها کشنده است اما گیاهانی که سیستم ریشه‌ای توسعه یافته‌ای دارند و نقاط رشدی توسط برگ پوشیده شده است، در دمای پایین نیز زنده می‌مانند.

وی افزود: کشت زودهنگام کلزا، استفاده از کودهای پتاس، سوپرفسفات تریپل در زمان کشت و استفاده از کود پتاس و هیومکس با آبیاری در طول دوره رویشی برای افزایش رشد و مقاومت گیاه به سرما بسیار موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه یادآور شد: هم‌چنین آبیاری پیش از یخبندان نیز در کاهش خسارت سرمازدگی کلزا بسیار موثر ست.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین