کد خبر: ۴۹۴۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷

لزوم سوق دادن الگوی مصرف موادمخدر از پرخطر به مواد کم‌خطر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز در دنیا کسی درباره ریشه کنی مواد مخدر و دنیای پاک صحبت نمی‌کند بلکه باید به دنبال کاهش و تغییر الگوی مصرف مواد پرخطر به سمت مواد کم خطر باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 پرویز افشار روز شنبه در نهمین نشست کمیته فرهنگی وپیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان های مردم نهاد خوزستان در محل استانداری اظهار کرد: وضعیت آسیب‌های اجتماعی در دنیا به ویژه اعتیاد بسیار ویژه است و گزارش های سازمان ملل حاکی از افزایش تعداد افراد مصرف کننده مواد مخدر و تغییر الگوی مصرف مواد در دنیا است.

وی افزود:رهبر معظم انقلاب در 2 سال گذشته توجه به آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را مهم ترین اولویت کشور برشمرده اند و با حساسیت ویژه ای موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی توضیح داد: طبق برنامه ششم توسعه مکلفیم تا 25 درصد از جمعیت معتادان را کاهش دهیم و حداقل 50 درصد جمعیت هدف را پوشش دهیم که هم در بخش بروز و هم در بخش شیوع باید در زمینه این کاهش عمل شود.

افشار، مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، توجه به سیاست های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب در
این عرصه و مدیریت مصرف را از عوامل مهم رسیدن به موفقیت در درمان معتادان برشمرد و ادامه داد: اگر درمان معتاد جدی گرفته نشود، وی نیازمند فرد دیگری می شود تا خرده فروشی کند، بدین ترتیب افراد بسیار بیشتری وارد چرخه اعتیاد می شوند.

وی گفت: در سیاست های کلان ابلاغی رهبری نیز تاکید شده که همه اقشار جامعه وارد میدان مبارزه شوند که این به نحوه تعامل کارشناسان فرهنگی و پیشگیری شوراها با سازمان های مردم نهاد ارتباط دارد، لذا شما باید فعالان این عرصه را برای مشارکت ترغیب کنید.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: مداخلات پیشگیری از اعتیاد دیر بازده است اما کم بازده نیست، در دنیا نیز ثابت شده که کدام مداخله پیشگیرانه نتیجه بخش است لذا کارشناسان فرهنگی و پیشگیری می توانند برآورد کنند که کدام مداخله و در کجا اجرایی شود.

وی همچنین افزود: مساله حرکت به سمت مدیریت مصرف و قطع ارتباط مصرف کنندگان با قاچاقچیان مواد مخدر، یکی از موارد موکد در بند 57 سیاست‌های کلان برنامه ششم و ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب است.

افشار، توجه به افزایش نشاط و سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، تعالی فرهنگ و ایجاد امید در مردم را در حوزه پیشگیری از اعتیاد مهم دانست و گفت: آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری از اعتیاد برای گروه های هدف از اقدامات ستاد است و تلاش داریم با همدلی و نگاه علمی موجب کاهش آسیب های اجتماعی در کشور شویم.

وی اظهار کرد: دانشگاه ها و سازمان بهزیستی باید دست به دست هم دهند و اولویت خود را در این زمینه بر محیط های آموزشی متمرکز کنند.

وی افزود: یکی از اقدامات بسیار برجسته در خوزستان طرح (GIS) یا همان تهیه نقشه خطرپذیری است که استان های دیگر نیز می توانند این طرح را در استان خود اجرا کنند. 

*** 332 مدرسه در معرض خطر در خوزستان 
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان نیز دراین نشست اظهار کرد: در زمینه سوء مصرف موادمخدر در 332 مدرسه پرخطر یا در معرض خطر شناسایی شده اند و 989 مدرسه نیز نیاز به توجه دارند. 
محمد تقی زاده افزود: یک میلیون دانش آموز در خوزستان داریم که با احتساب والدینشان جمعیت سه میلیونی را تشکیل می دهند به این ترتیب جمعیت زیادی را از این طریق می توان زیر آموزش قرار داد.

وی با اشاره به برنامه و طرح های در دست اقدام در حوزه پیشگیری از اعتیاد بیان کرد: در حوزه منابع مالی و پشتیبانی و پژوهش نیاز به فعالیت های بیشتری است.

ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین