کد خبر: ۴۹۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۰۹

اعدام یک تروریست

آفتاب‌‌نیوز :
نام فرد اعدام شده "نجیب کرزهی" اعلام شده است. بنا به گفته‌ فرماندار بم؛ کرزهی يك افغانی وهابی است كه برای كار وارد ایران شده و پس از ورود، توسط گروه "عبدالمالک ريگی" برای همکاری در این جنایت آن هم در ازای دريافت یک ميليون تومان به استخدام در آمده است. بر مبنای اطلاعات موجود، کرزهی در اعترافات خود اعلام كرده است كه عوامل این ترور توسط گروه ریگی سازماندهي شده بودند. گروهی که به گفته کرزهی با طالبان نيز ارتباطات مستمری دارد.
حکم نجیب کرزهی توسط دادگاه ويژه استان سيستان و بلوچستان صادر و در ديوان عالي كشور نیز به تصويب رسيده بود.

دارزین و شنبه شب شوم!
شامگاه روز شنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری افراد مسلحی که خود را به لباس نیروی انتظامی ملبس کرده بودند، با ایجاد یک پست ایست بازرسی و متوقف کردن چهار خودرو در 35 کیلومتری جاده بم ـ کرمان، ۱۲ سرنشین آن را به رگبار بسته و سپس خودروی قربانیان را به آتش کشیدند. این فاجعه بلافاصله به عملیات تروریستی دارزین مشهور شد که در حقیقت نام محل حادثه بود. به دنبال این عملیات خرابکارانه که چندی پس از جنایت تاسوکی به وقوع پیوسته بود، موج بزرگی از اظهارنظرهای مختلف برخاست که ضرورت شناسایی عوامل ترور و بازگرداندن امنیت به منطقه ترجیع‌بند اصلی آن بود. 

در معرفی علل و عوامل این فاجعه در یکی از نخستین اظهارنظرها اعلام شد: "عاملین این جنایت که در زمان وقوع حادثه ملبس به لباس نیروی انتظامی و لباس‌های محلی بلوچی بودند در یک تماس تلفنی با ستاد خبری وزارت اطلاعات خود را گروه موسوم به جندالله و از یاغیان منسوب به عبدالمالک ریگی معرفی کرده‌ و مسئولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفته‌اند". معاون سياسي امنيتي استانداري کرمان نیز يکي ازعوامل ترور مردم عادي در کرمان را احداث «قرارگاه رسول اکرم» در اين استان دانست و اظهار داشت که اشرار قصد دارند قبل از احداث اين قرارگاه با ايجاد رعب و وحشت به اهداف خود دست پيدا کنند. او همچنین ابراز اميدواري کرد که با احداث قرارگاه نصر در کرمان، قرارگاه فجر در بيرجند و قرارگاه فتح در سيستان و بلوچستان، اشرار ديگر نتوانند به انجام اين گونه عمليات‌ هاي تروريستي دست بزنند.

به رغم این توضیحات اما مجلس در نخستین جلسه‌ی پس از حادثه عملاً به صحنه‌ی موضع‌گیری نمایندگان و درخواست آنان از نهادهای متولی برای برخورد قاطع با این ترور تبدیل شد. حجم مطالبات به حدی بود که کميسيون امنيت ملي عصر روز بعد هیات تحقیقی را روانه‌ی منطقه ساخت تا از نزدیک نحوه‌ی وقوع ماجرا و واکنش نهادهای مسئول را بررسی کند. دیدگاه مجلس در اظهارات محمدرضا باهنر نماینده کرمان و یکی از بانفوذترین اعضای فراکسیون اکثریت کاملاً مشخص بود: "هرچند تلاش دستگاه‌ها زياد است، اما ما تحت عنوان مجلس مدعي هستيم که توانمندي بالقوه نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي بيش از اين است و گلايه مندي جدي داريم که اين حادثه اتفاق افتاد و نتوانستند پيشگيري کنند و حادثه تکرار شد. اگر قرار است نيروي انتظامي بوسيله پشتيباني سپاه و بسيج تقويت شود، حتما اين کار انجام شود چون تکرار اين حوادث به هيچ وجه قابل پذيرش نيست".
همه موارد در نهایت باعث شد تا عملیات بزرگی با مشارکت تمام نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای پاکسازی منطقه از اشرار اجرا گردد.

جندالله و فدائیان اسلام!
"جندالله" گروهی که توسط عبدالمالک ریگی تاسیس شده است در اواخر اسفند ماه سال 84 در منطقه تاسوکي با حمله به خودروهاي عبوري، 22 نفر را کشته و شماري را به گروگان گرفته بود. این سابقه کافی بود تا بلافاصله پس از جنایت دارزین انگشت اتهام رسانه‌ها به سوی عبدالمالک نشانه رود. این اتهامات البته هیچ‌گاه؛ حتی پس از ابراز انزجار عبدالمالک ریگی از حادثه دارزین و انتشار بیانیه گروه ناشناخته‌ای که خود را "فداييان اسلام!" نامید و مسئولیت عملیات دارزین را بر عهده گرفت فروکش نکرد. با این حال، تاکید مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دولت نهم بر نبود ارتباط میان حادثه دارزین و گروه عبدالمالک تا اندازه‌ای توانست نگاه رسانه‌ها را به افقی دورتر از "جندالله" معطوف کند.
اینک اعترافات نجیب کرزهی و تضاد این اعترافات با برخی اظهارات رسمی اولیه شاید نشانه‌ای باشد از گروهی که با دو نام مختلف فعالیت می‌کند: جندالله و فدائیان اسلام!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین