کد خبر: ۴۹۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱

قانونگذاران آمریکا هنوز تصمیمی درباره توافق هسته‌ای نگرفته‌اند

اگرچه ضرب‌الاجل قانونگذاران آمریکا برای اقدام در خصوص توافق هسته‌ای سر رسیده است، مقامات آمریکایی تمایل خود را نسبت به حفظ توافق نشان داده و به رییس‌جمهور ترامپ گفته‌اند که ایران به تعهداتش پایبند است.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نوشته روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، روز سه‌شنبه (امروز) فرصتی که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به کنگره داد تا توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کند یا کنار بگذارد، در حالی پایان خواهد یافت که اقدام رسمی و جدی در این خصوص انجام نگرفته است.

آیا این بدان معناست که تایید نکردن توافق هسته‌ای از سوی ترامپ در ماه اکتبر اقدامی شکست خورده است، یا این‌که وی خود شخصا توافق را کنار خواهد گذاشت و یا این‌که یک تحرک جدید در خصوص توافق با ایران آغاز شده است؟

این به دلیل نبودن تمایل برای اقدام نیست؛ سناتور باب کورکر و برخی از شرکا در حال حاضر نیز یک طرح آماده برای اصلاح توافق هسته‌ای دارند.

اگرچه ترامپ نمی‌خواهد مجبور به این باشد که هر سه ماه یک بار توافق هسته‌ای را تایید کند، تهدید وی مبنی بر اینکه در صورت اقدام نکردن کنگره ممکن است توافق را به طور کامل کنار بگذارد برای ارائه به کنگره نبوده است.

توافق به خودی خود در کنگره محبوبیتی نداشت و اکنون نیز قانونگذاران در تلاشند تا ظرفیت هسته‌ای ایران را دست کم در کوتاه مدت کاهش دهند. با این حال هیچ دموکراتی مایل به نابود کردن تواق نیست و بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز نمی‌خواهند توافق هسته‌ای از بین برود.

مایکل هایدن رییس پیشین سازمان سیا به اورشلیم پست گفت که توافق باید در حال حاضر حفظ شود و در عین حال به طور جداگانه به نقاط ضعفش رسیدگی شود. حتی مایک پامپئبو رییس کنونی سیا نیز که از مشاوران نزدیک ترامپ به شمار می‌آید دو هفته پیش اذعان کرد که به رییس‌جمهور گفته است که ایران به توافق عمل می‌کند.

در این میان اروپا همزمان با اقدام نکردن کنگره دست به اقدامی نزده و دست کم برای کوتاه مدت از تهدید ترامپ برای پاره کردن توافق پیروی نکرده است. اگر اروپا مایل به تحریم مجدد یا مذاکره مجدد توافق هسته‌ای نباشد، اغلب شاهدان تاکید دارند که اقدام یکجانبه آمریکا تاثیری محدود خواهد داشت.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه با اشاره به تلاش دولت آمریکا برای هدف قرار دادن برنامه موشکی ایران از طریق تهدید به تغییر یا مذاکره مجدد توافق هسته‌ای نوشت: اگرچه اروپا با اضافه کردن عناصر جدید به توافق به طور مستقیم مخالفت خواهد کرد، نشانه‌هایی وجود دارد که فرانسه و انگلیس نیز از آزمایش موشکی ایران ناراضی هستند و به خوبی از اعمال فشار بر ایران در صورتی که جداگانه از توافق دیده شود، حمایت خواهند کرد.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که کلید این نیست که امروز یا یک ماه دیگر بر ایران فشار وارد شود، بلکه بهتر است غرب و در نهایت سازمان ملل در برابر آزمایش موشکی بالستیک ایران و رفتارهایش در منطقه متحد شود، به طور قطع این استراتژی نباید کمتر مستقیم باشد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین