کد خبر: ۴۹۵۷۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰

بزرگ‌ترین زندان‌های خبرنگاران در سال ۲۰۱۷

ترکیه، با وجود آنکه امسال تعدای از روزنامه‌نگاران زندانی این کشور را آزاد کرد، برای دومین سال پیاپی، به عنوان بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران شناخته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
کمیته حمایت از روزنامه نگاران، در گزارش سالانه خود، برای دومین سال پیاپی، ترکیه را بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران اعلام کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، که نهادی غیر انتفاعی در آمریکا است، هرسال گزارشی از وضعیت خبرنگاران در جهان منتشر می‌کند. این موسسه، تعداد کل خبرنگاران زندانی در جهان را ۲۶۲ نفر اعلام کرده است که نیمی از آنها در سه کشور ترکیه، چین و مصر زندانی هستند.

این کمیته گفته، دلیل اختلاف آمارش با موسسات دیگر، تعریف روزنامه‌نگار است. که از نظر این موسسه، کسانی را شامل می‌شود که خبرها را پوشش می‌دهند یا درمورد مسائل عمومی جامعه نظر می‌دهند، و حاصل کارشان در مطبوعات، سایت‌های خبری، رادیو و تلویزیون، به صورت متن یا عکس منتشر می‌شود. به این ترتیب، فعالان اجتماعی و کسانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند یا وبلاگ شخصی دارند در این آمارها نیامده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، ترکیه، با وجود آنکه امسال تعدای از روزنامه‌نگاران زندانی این کشور را آزاد کرد، برای دومین سال پیاپی، به عنوان بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران شناخته شده است. امسال کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، تعداد روزنامه‌نگاران زندانی ترکیه را ۷۳ نفر اعلام کرده است. پارسال ۸۱ نفر در زندان بودند. ده‌ها روزنامه‌نگار درحال محاکمه یا تحت تعقیب قضایی هستند. کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید همه روزنامه‌نگارانی که زندانی هستند، با اتهامات اقدام علیه دولت مواجهند.

سرکوب روزنامه‌نگاران در ترکیه، از حدود دو سال پیش آغاز شد و بعد از کودتای ناموفق، شدت گرفت. بعضی از روزنامه‌نگاران زندانی، تنها به دلیل استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا داشتن حساب در موسسات مالی که دولت گفته مرتبط با فتح الهه گولن است، با اتهامات تروریستی مواجه شده‌اند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارش امسال خود می‌گوید، سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه رسانه‌ها و اینکه او در سخنان بعضی رسانه‌ها و خبرنگاران را به دروغگویی و انتشار خبرهای کذب متهم می‌کند، به روند آزادی مطبوعات در جهان صدمه زده و دست کشورهای سرکوبگر را بازتر کرده است.

همچنین در این گزارش تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در ایران پنج نفر اعلام شده است که این کشور را همراه با روسیه در رتبه نهم قرار می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
باسلام در تعداد زندانیان اشتباه نمیکنید?
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین