کد خبر: ۴۹۶۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷

۵ نکته که باید در مورد راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا دانست

نشریه واشنگتن اگزمینر روز یکشنبه در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از یک سال زمامداری، روز دوشنبه راهبرد امنیت ملی کشورش را در جریان سخنرانی در واشنگتن اعلام می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
این سند 70 صفحه ای، بیش از دو برابر حجیم تر از سند راهبردی قبلی است که در سال 2015 از سوی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا، منتشر شد. 

این راهبرد با هدف تحقق بخشیدن به دیدگاه های رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با سیاست خارجی این کشور، ترسیم می شود.

اما پنج نکته ای که باید در مورد راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا دانست:

نکته نخست؛ این راهبرد چه نقشی در ترسیم سیاست ایفا می کند؟ - راهبرد امنیت ملی آمریکا، بیانیه ماموریتی است که رویاهای رئیس جمهوری را به اصولی عملی ترجمه و تفسیر می کند، اصولی که به عنوان دستورالعملی برای سیاستگذاری در مورد موضوعات مختلف از دخالت در جنگ های خارجی گرفته تا قانون مهاجرت به کار گرفته می شود. 

ژنرال هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ به تازگی راهبرد امنیت ملی این کشور را تجدیدنظر در سیاست خارجی آمریکا نسبت به چند دهه پیشین توصیف کرد. 

نکته دوم؛ اصول ارشادی راهبرد امنیت ملی آمریکا چیست؟ - راهبرد امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه همزمان با سخنرانی رئیس جمهوری این کشور منتشر می شود، اما مک مستر قبلا رئوس چهار رکن این راهبرد را ارائه داد که شامل محافظت از میهن، افزایش رونق و رفاه در آمریکا، حراست از صلح با اعمال قدرت و تقویت نفوذ ایالات متحده است. 

نکته سوم؛ چه کسی این راهبرد را می نویسد؟ - راهبرد امنیت ملی تا حد زیادی محصول شورای امنیت ملی از جمله شخص مک مستر، دینا پاول معاون وی و نادیا شادلو معتمد نزدیک مک مستر است. اما این سند با اطلاعاتی از کارشناسان داخل و خارج دولت آمریکا از جمله اعضای کنگره، اندیشکده ها و مدیران بخش صنعت این کشور ترسیم شده است.

نکته چهارم؛ فرق راهبرد جدید آمریکا با راهبردهای قبلی چیست؟ - آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما بر «4 به علاوه یک مساله بزرگ» متمرکز بود که تهدیدهای چین، روسیه، کره شمالی و ایران به علاوه تروریسم را شامل می شد. اما در راهبرد مدنظر ترامپ، دو کشور چین و روسیه به عنوان «قدرت های تجدیدنظرطلب» و دو کشور ایران و کره شمالی به عنوان «نظام های سرکش» نامیده شده است. این راهبرد همچنین معرف تهدیدهایی در زمینه رقابت های اقتصادی و نه صرفا قوای نظامی است.

سند راهبردی ترامپ، از آمریکا می خواهد از منافع اقتصادی اش با قوای نظامی که دربرگیرنده توافق های تجاری و ائتلاف های نظامی است، دفاع کند. این راهبرد همچنین بر مشارکت هم پیمان های آمریکا تاکید دارد به نحوی که متحدان سهم عادلانه خود را تقبل کنند و برای اجرای امور صرفا به آمریکا متکی نباشند. 

نکته پنجم؛ آیا آمریکا همواره راهبرد امنیت ملی رسمی داشته است؟ - نه، اولین راهبرد امنیت ملی رسمی آمریکا در سال 1987، نزدیک به پایان دوره دولت رونالد ریگان (رئیس جمهوری پیشین) منتشر شد که جنگ سرد در آن زمان همچنان جریان داشت و این سند به عنوان «تجدیدنظر اساسی» در سیاست خارجی آمریکا اعلام شد.

در همین حال، مک مستر ماه جاری (دسامبر) در سخنانی در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان، به وی به دلیل ایجاد دوره جدید اعتمادسازی و دستیابی به اوج تازه نفوذ و شکوفایی در آمریکا، اعتبار بخشید. 

مک مستر گفت: در حالی که به رونمایی از راهبرد امنیت ملی ترامپ نزدیک می شویم، در مرحله حساس مشابهی قرار دادیم. این راهبرد جدید به اصلاح و هدایت اعتماد راهبردی آمریکا، کمک خواهد کرد. 

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین