کد خبر: ۴۹۶۴۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
سند استراتژی امنیت ملی بوش زمینه‌ساز حمله آمریکا به عراق شد

سند استراتژی امنیت‌ملی آمریکا می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد؟

مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند که مقابله با به زعم آنان ‌توسعه‌طلبی‌های ایران و کنترل وضعیت منطقه در دوران پسا‌داعش اولویت‌های ترامپ هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «المانیتور» در گزارشی اشاره می‌کند که استراتژی امنیت ملی امریکا علیه ایران به شیوه‌ای مضاعف افزایش یافته سند استراتژی امنیت ملی آمریکا می‌تواند تهدیدی جدی برای ایران باشد؟است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این سایت می‌نویسد: نخستین استراتژی امنیت ملی مطرح شده از سوی رییس‌جمهوری امریکا کارزار رو به رشد مقابله کاخ سفید با تهران را شامل می‌شود. استراتژی امنیت ملی دولت ترامپ ایران را به عنوان دولتی «سرکش» و «رقیب» علیه منافع امریکا در خاورمیانه معرفی کرده است. 

سند ۶۷ صفحه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد به طور مشخص اشاره می‌کند که روسیه و چین در جهت تلاش برای شکل دادن به جهان از طریق ضدیت با ارزش‌های امریکا و ضدیت با منافع امریکایی کار می‌کنند و خواستار تضعیف نهادهای غربی چون ناتو و اتحادیه اروپا هستند. 

در این سند آمده است که امریکا باید اطمینان حاصل کند که خاورمیانه پناهگاهی امن برای رشد تروریست‌های جهادی نخواهد بود و بازار انرژی جهانی نیز پایدار خواهد ماند.  همچنین، باید اطمینان حاصل شود که خاورمیانه تحت تسلط بازیگران خصم امریکا قرار نگیرد.

مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند که مقابله با به زعم آنان ‌توسعه‌طلبی‌های ایران و کنترل وضعیت منطقه در دوران پسا‌داعش اولویت‌های ترامپ هستند. یک مقام ارشد دولت امریکا گفت که این‌ها اصولی هستند که در سال گذشته نیز اجرا شده‌اند. ترامپ مدعی است که ایران بازیگری بد در منطقه است. 

این سند تاکید بر روابط تجاری امریکا دارد بدون این که جزئیات دقیقی در مورد سیاست امریکا در منطقه را مطرح کند. با این حال، از تمایل امریکا برای همکاری با شورای همکاری خلیج فارس می‌گوید؛ شورایی که اکنون با شکاف در روابط عربستان و قطر دچار اختلاف درونی شده است. کاخ سفید در ابتدا درصدد یافتن شرکای مسلمان برای مقابله با افراط‌گرایی اسلامی پس از شکست داعش بود. زمانی که ترامپ از ریاض در ماه مه دیدار کرد، مرکز جهانی جدیدی را برای مقابله با ایدئولوژی افراطی‌گری افتتاح و ۱۱۰ میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی امضا کرد. با این حال، مشخص نیست که بلوک منطقه‌ای چه میزان تمرکز بر جنگ علیه افراط‌گرایی خواهد داشت.

المانیتور در ادامه می‌نویسد استراتژی ترامپ مقابله با نفوذ ایران و مهار آن کشور در منطقه است. ترامپ به ادعای خود ایران را اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان معرفی کرده است و از ایران به عنوان حامی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه یاد کرده است. استراتژی روز دوشنبه می‌تواند نشان دهد که چگونه کارزار فشار ترامپ در سال آینده توسعه خواهد یافت. تلاش او علیه ایران افزایش خواهد یافت.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفته است که سند ترامپ نمادی از واقع‌گرایی اصولی است که دیدگاه واضح و روشن آمریکا در مقابله با تهدیدات را نشان می‌دهد. برخی از اسناد امنیت ملی گذشته تاثیر قابل توجهی بر سیاست خارجی امریکا داشته‌اند. برای مثال‌،‌ سند امنیت ملی ۲۰۰۲ پرزیدنت بوش بر دکترین اقدام پیشگیرانه علیه توسعه‌دهندگان تسلیحات کشتار جمعی تاکید کرد، زمینه‌سازی سیاسی برای تهاجم آمریکا به عراق را در سال بعد فراهم نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
1
1
قبل ازهرچیز ستون فقرات آمریکا یعنی مثلث شوم سعودی واسرائیل وامارات را درهم خواهیم شکست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
1
1
ترامپ از ریاض در ماه مه دیدار کرد، مرکز جهانی جدیدی را برای مقابله با ایدئولوژی افراطی‌گری افتتاح و ۱۱۰ میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی امضا کرد.

در زمان حمله سپتامبر مرکر جهانی افراط گری کافر دیدن غیر وهابی در عربستان فعال بود . ودر مرکز اسناد افتخارات کافر کشی ریاض ثبت ملی شد .
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
1
چه لذتی دار فاش شدن این موضوع که مادر تروریست دنیا همین آمریکا بوده با خلق طالبان . صدام . و .. حالا هم داعش که شکست خورد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین