کد خبر: ۴۹۶۵۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
باید برای افزایش حقوق نمایندگان چارچوب قانونی رعایت شود

ماجرای افزایش چشمگیر حقوق نمایندگان مجلس/دروغ است؟

روز گذشته با شوک خبر افزایش حقوق نمایندگان مجلس گذشت. بنا بر آنچه در اخبار آمده بود، کمیته بودجه‌نویسی بهارستان به دنبال این است که حقوق نمایندگان مجلس را 70 درصد افزایش دهد. شاید توجیه این کمیته برای افزایش حقوق نمایندگان، قانون خدمات کشوری است.
آفتاب‌‌نیوز :
 ماده 71 قانون خدمات کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم‌تراز وزرا و معاونان رییس‌جمهور تعریف می‌کند. موضوع مورد توجه درباره این افزایش حقوق، این است که در همان مجلس هم واکنش‌هایی نسبت به این خبرصورت گرفت. در بیرون از پارلمان اما با توجه به مشکلات معیشتی مردم، واکنش‌های زیادی را در دنیای واقعی و مجازی با خود به همراه داشت. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره این افزایش حقوق و سکوت اصلاح طلبان در مجلس در توییتر خود نوشت: «آقای عارف! در سالی که قرار است یارانه میلیون‌ها نفر قطع و نان، نفت، گاز و بنزین گران شود، افزایش حقوق و مزایای نمایندگان مجلس هیچ توجیه ملی، اقتصادی و اخلاقی ندارد. انتظار مردم این است که فراکسیون امید به حکم عقل و انصاف با این اقدام نادرست قاطعانه و علنی مخالفت کند» اما آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این موضوع اطلاع داشتند؟نمایندگان پارلمان چه موضعی را نسبت به این خبر اتخاذ کرده اند؟چه جریانی با چه هدفی به دنبال افزایش حقوق نمایندگان است؟ 

ماجرای افزایش چشمگیر حقوق بهارستان‌نشینان/دروغ است؟

در ادامه واکنش سه نماینده مجلس شورای اسلامی را می خوانید:

من حقوق‌های افز‌ایش یافته را نمی‌پذیرم

پروانه سلحشوری / رییس فراکسیون زنان مجلس

درباره افزایش حقوق نمایندگان مجلس خبرهایی را شنیده ام اما باورم نشد که این خبر درست باشد. در واقع هیچ کدام از ما نماینده ها از در جریان این افزایش نبوده ایم و به درخواست ما این افزایش قرار نیست که اتفاق بیفتد. اما اگر این خبر درست باشد من هرگز این حقوق را نمی توانم بپذیرم، آن هم در شرایطی که مردم تحت فشار هستند. اگر این موضوع، واقعیت داشته باشد، قطعا با آن مخالفت می کنم. مطمئن باشید سایر نمایندگان نیز با آن مخالفت می کنند. هیچ نماینده ای نمی پذیرد در شرایطی که کارگران و دیگر اقشار جامعه تحت فشار زندگی می کنند، حقوق شان افزایش 70درصدی داشته باشد. به عقیده بنده در سالی که قرار است تا یارانه 30 میلیون نفر قطع شده و به قیمت حامل های انرژی افزوده شود، بی انصافی است که حقوق ما 70 درصد رشد داشته باشد. بنده در سال اولی که وارد مجلس شده بودم حدود چها رمیلیون و 200 هزار تومان دریافتی از مجلس داشتم. در واقع ما از مجلس تنها در ماه اول فیش حقوقی دریافت کردیم. اما اصل حقوق ما حدود 7 میلیون است. البته هزینه‌هایی زیادی از جمله کارمندان نمایندگان وجود دارد. مبلغی نیز برای دفاتر نمايندگان می‌دهند كه برای اجاره و كارمندان در نظر گرفته شده است. برای مثال، نمایندگان تهران دفاتر چهارگانه در پردیس، ری، شمیرانات و اسلامشهر دارند که هزینه اجاره و حقوق کارمندان برعهده آنان است. من چهار کارمند دارم که باید پول آن ها را خودم بپردازم.

من حتی هزینه بلیت سفرهای کاری ام را نیز خودم به شخصه پرداخت می کنم. در کل مساله ای که در زمینه افزایش حقوق نماینده ها مشخص است توجه به تعداد حوزه های انتخابیه ای است که نماینده ها مسئولیت آن حوزه ها را بر عهده دارند. واضح است که با افزایش تعداد حوزه های انتخابیه تحت کنترل هر نماینده ای میزان دریافتی نیز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که نماینده های تهران مشمول چنین وضعیتی نیستند و با توجه به تعداد حوزه ها حقوق دریافت نمی کنند. بسیاری از نماینده ها به‌ویژه استادان دانشگاه ها هم اکنون از مجلس حقوق دریافت نمی کنند و از اداره تابعه خود دریافتی دارند. این در حالی است که گاهی برای ما نماینده ها هزینه راننده، پول هواپیما و ...، را نیز در نظر می گیرند که ما این هزینه ها را خودمان حساب می کنیم و بابت آن ها از مجلس پول نمی گیریم. خود بنده از حقوق خودم برای مردم منطقه نیز هزینه می کنم. با این همه اگر قرار باشد افزایشی در میزان دریافتی نماینده ها صورت گیرد، باید همچون حقوق کارمندان، کارگران و حتی معلمان باشد. ما نماینده ها نیز همچون دیگر مردم عادی هستیم و باید مانند بقیه کارمندان تنها 10 یا 20 درصد اضافه دریافتی داشته باشیم. اکنون فصل بودجه بندی است و اگر قرار باشد که میزان دریافتی ما افزایش یابد، این بودجه از محل هزینه های مجلس اختصاص داده خواهد شد. در کل برای افزایش حقوق نماینده ها نیز باید همچون دیگر قشر مردم عمل کرد. باید مسائلی را نیز درباره مشکلات پیش روی آن ها درنظر گرفت. برای نمونه هر چهار نفر از ما یک اتاق داریم که باید همه این مسائل جزيی را درباره میزان دریافتی هر نماینده ای در نظر گرفت.

افزایش 77 درصدی حقوق نمایندگان‌بی انصافی است

علی اکبری/ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

چند روزی است که خبر افزایش حقوق نماینده را از خبرنگاران شنیده‌ام اما واقعیت این است که موضوع افزایش حقوق ما نماینده ها بیشتر رسانه ای است و واقعیت ندارد. اما اگر قرار باشد میزان دریافتی ما نماینده ها نیز افزایش یابد، این هزینه مانند سایر دستگاه ها باید در ردیف بودجه بندی باشد. در واقع میزان رشد حقوق نماینده ها موضوعی نیست که بخواهد در بودجه بندی در ردیف غیر مشخصی تعریف شود. با به دست آوردن کل بودجه باید بعد از ترازیابی در زمینه افزایش حقوق نماینده ها اقدام کرد. اما با این همه هنوز خبری از این افزایش در میزان دریافتی ما نیست و تنها در رسانه ها این موضوع خبرساز شده است. در پاسخ به این سوال که می پرسید با توجه به قطع یارانه ها و بالا رفتن قیمت حامل های انرژی افزایش 70 درصدی حقوق نماینده ها آیا منصفانه است یا نه نیز باید بگویم که این مسائل هیچ ربطی به یکدیگر ندارند و نباید این دو موضوع غیرمرتبط را در کنار یکدیگر ارزیابی کرد. به عقیده بنده اکنون عده ای هستند که اصلا نیازی به یارانه ندارند و با این همه هنوز هم هر ماه این مبلغ را دریافت می کنند. این ها همان افراد غیر مستحقی هستند که به ناحق این پول را دریافت می کنند و باید یارانه آن ها را قطع کرد و تنها برای افرادی که دهک های درآمدی پایین‌تری هستند، یارانه در نظر گرفت. بنده شنیده ام که قرار است تا حقوق نماینده ها بیش از 77 درصد افزایش داشته باشد، اما به عقیده من این خبر درست نیست و تا به حال اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و بیشتر از جانب رسانه ها جو سازی شده است. ولی اگر فرض بر این باشد که میزان حقوق نماینده ها نیز مشمول رشد خواهد بود، به عقیده بنده این 77 درصد مبلغی بی انصافی است. امسال برای کارمندان دولتی حدود 10 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است. با توجه به این موضوع به نظر می رسد که باید حقوق نماینده ها نیز تنها در همین میزان رشد داشته باشد. چون فرقی بین نماینده ها و سایر کارمندان ارگان‌های دولتی وجود ندارد و باید افزایش حقوق این دو قشر در سطح یکسانی صورت بگیرد. بنابراین با توجه به این موضوع به نظر می رسد که باید معقول تر در این زمینه عمل کرد و دریافتی های ما نمایندگان را غیرمنصفانه افزایش نداد.

باید برای افزایش حقوق نمایندگان چارچوب قانونی رعایت شود

محمد اسماعیل سعیدی/ عضو کمیسیون فرهنگی

خبر افزایش حقوق نمایندگان در مجلس واقعیت ندارد و شایعه ای بیش نیست. متاسفانه این موضوع برای تشویش اذهان عمومی در شبکه های مجازی مطرح شده و به نظر می رسد در کل شایعه باشد. با توجه به اینکه حالا در فصل بودجه بندی هستيم، نمایندگان به شدت در تلاش هستند تا میزان دریافتی کارکنان دولت، کارگران و حتی بازنشستگان را افزایش دهند و در بودجه امسال برای حل مشکلات افراد نیازمند جامعه یک میزانی را در نظر بگیرند. واقعیت این است که حالا زمان افزایش دریافتی نماینده ها نیست که بخواهد این موضوع در بودجه بندی در نظر گرفته شود.

در واقع نماینده خودشان تابع افزایش های سالانه دولت هستند و این گونه نیست که بخواهیم برای افزایش میزان دریافتی نماینده خودمان در این موعد از سال مبلغی را در نظر بگیریم. این گونه افزایش ها هرساله برای کارکنان دولتی و افرادی که در دستگاه های دولتی خدمت می کنند، اتفاق می افتد و درباره نماینده ها نیز این افزایش به همان روالی که در میزان دریافتی کارکنان دولتی است اتفاق می افتد، صورت می گیرد. در کل دولت هر ساله با توجه به میزان تورم همان سال این گونه افزایش ها را در نظر می گیرد. بنابراین برای ما نماینده ها نیز در موعد مشخصی از سال که امروز نیست، این افزایش مطابق با تورم سالیانه در نظر گرفته می‌شود. افزایش حقوق نماینده ها رد حال حاضر جزيی از اولویت های مجلس نیست و نمی تواند مشکلی را حل کند. چون در حال حاضر بحث توجه به هدفمندی یارانه‌ها مهم‌تر از این موضوع است و انصاف نیست که بخواهند در سالی که قرار است یارانه را کاهش دهند، به حقوق نماینده ها افزوده شودچون اگر قیمت حامل های انرژی افزایش یابد، این موضوع ضربه بزرگی را به قشر نیازمند جامعه می زند. حتی در صورت بالاتر رفتن قیمت حامل های انرژی، تولید و صنعت نیز چه در حوزه کشاورزی یا دیگر حوزه‌ها دچار آسیب می شود. بنابراین اگر موضوع افزایش دربافتی با توجه به بالاتر رفتن قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، بی انصافی است. باید در زمینه افزایش حقوق نماینده ها نیز چار چوب های قانونی را رعایت کرد و در درجه اول به فکر مردم بود.

چون نماینده ها وکلای مردم در مجلس و از خود همین مردم هستند. بنابراین بعید به نظر می رسد که این موضوع واقعیت داشته باشد و بیشتر جو سازی رسانه‌ای شده تا باعث بی اعتمادی مردم به نماینده ها شود. در حال حاضر باید مجلس تنها به فکر از بین بردن رکود اقتصادی باشد. باید به جای توجه به مسائل حاشیه ای، همچون بالاتر بردن حقوق نماینده ها به فکر رونق بخشی به تولید بود و از کارخانجات داخلی حمایت کرد. در حال حاضر تمام همت نماینده ها این است که به فکر اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشند و در بودجه بندی مبلغی را برای بالاتر بردن حقوق آن‌ها در نظر بگیرند. چون بخش بزرگی از بازنشستگان کشور درآمدی پایین تر از حد معقول دارند و مستمری بگیران زیادی هستند که در زیر خطر فقر اعلام شده توسط دولت زندگی می کنند. بنابراین بار دیگر تاکید می کنم خبر افزایش حقوق ما نماینده ها در این موقع از سال به هیچ وجه صحت ندارد و نباید به چنین شایعاتی پرداخته شود. چون تمام همت ما حمایت از افراد نیازمند جامعه و کمک به افرادی است که تحت پوشش کمیته امداد هستند.

توضیحات لاریجانی درباره حقوق نمایندگان

افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان صددرصد کذب است/ نباید با آبروی افراد بازی شود

همچنین علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به دو اخطار علیرضا سلیمی نماینده محلات و کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا درباره انتشار اخباری در خصوص افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان و بودجه مجلس پاسخ داد و توضیحاتی را مطرح کرد.

وی توضیح داد: این روزها در رسانه‌ها اعم از رادیو تلویزیون و روزنامه ها فضایی را می بینم که انگار به دنبال مشغول کردن و ایجاد اضطراب در بین مردم به خصوص درباره قیمت بنزین و یارانه ها هستند که این مطالب درست نیست چون تازه دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرده و نمایندگان، نمایندگان مردم هستند و اجازه نمی دهند حقوق آنها تضییع شود .پس اینطور نیست که هرچه دولت در لایحه بودجه آورد را مجلس تصویب کرد.رسانه‌ها توجه کنند و بی‌جهت اضطراب در بین مردم ایجاد نکنند نمایندگان مصالح را در نظر دارند کمیسیون های مختلف و تلفیق بودجه ابعاد موضوع را بررسی می کند و سپس لایحه در مجلس تصویب می‌شود پس بی جهت در کشور التهاب ایجاد نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره مطالب متنشر شده نسبت به بودجه مجلس و حقوق نمایندگان گفت: برخی در مجلس و برخی دیگر در بیرون از مجلس نکاتی را نسبت به بودجه مطرح کردند که لازم به شفاف سازی است چیز پنهانی وجود ندارد بودجه مجلس تنها توسط هیئت رئیسه تصمیم گیری نمی شود کمیسیون بودجه مجلس و هیئت رئیسه مشترکا تصمیم گیری می‌کنند لذا موضوع پنهانی وجود ندارد و ما متناسب با شرایط تصمیم گیری می کنیم

لاریجانی با تاکید بر اینکه کل بودجه مجلس اندک است، گفت: اضافه شدن ۷۰ درصد به حقوق نمایندگان صددرصد کذب است و چنین چیزی وجود ندارد باید حرف‌ها به قاعده زده شود.

وی در عین حال گفت: ما در هیئت رییسه بحث کردیم که بودجه امسال مجلس را کاهش دهیم بر همین اساس کل بودجه مجلس را امسال به دلیل مشکلات کشور در حد توان کاهش دادیم. آنچه حقوق نمایندگان و کارکنان مجلس است متعارف با قانون می باشد. ما حرفی نداریم که اگر می خواهند بودجه مجلس را کاهش دهند. لذا افزایش ۷۰ درصدی حقوق و بودجه مجلس ۱۰۰ درصد خلاف است و چنین عدد و رقمی وجود ندارد.

لاریجانی با طرح این انتقاد که چرا حرفهایی زده می شود که ذهنها را خراب می کند، گفت: برادران و کسانی که پوپولیسم را تقبیح می کردند خودشان دجار پوپولیسم کذب شده‌اند نباید فضایی ایجاد شود که به  دنبال آن حرفهای خلافی بیان شود. در این بین شنیدم که گفته شد دیوان محاسبات بودجه مجلس را رسیدگی می کند و سپس رئیس دیوان این بودجه را خط می زند چنین چیزی درست نیست دلیلی ندارد که ما بخواهیم دیوان را معطل کنیم و کاری که دیوان انجام داده را رد کنیم اگر دیوان گزارشی دهد بررسی می کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه مجلس دارای حقوق و مزایای نمایندگان و کارکنان و دیگری مربوط به بودجه سایر مراکز وابسته هچون مرکز پژوهشها و کتابخانه مجلس است، گفت: بودجه این مراکز نیز اندک است لذا فکر می کنم این فضاسازی ها نه تنها درست نیست که به مصلحت کشور نیز نیست.

لاریجانی با اشاره به تعیین چالشهای اصلی کشور در ابتدای سال در مجلس گفت: کمیسیون های مجلس توجه و تمرکزشان رسیدگی به این چالشها و پیداکردن راه حل است که چطور از تنگناها نجات پیدا کنیم تا مشکلاتی همچون اشتغال رفع شود پس نباید حرفهای خلاف زده شود و مشکلاتی را به وجود آورد به همین دلیل طرح موضوع ۷۰ درصدی بودجه و حقوق نمایندگان خلاف در خلاف است و حرف ناصحیح است. در این بین برخی می گویند که بودجه مجلس شفاف نیست این صحبت چه معنایی دارد بودجه مجلس همچون سایر نهادها نوشته می شود و در هیئت رئیسه و کمیسیون بودجه مورد بررسی قرار می گیرد ارقام اعلام شده چیزی خلاف معمول نیست چنین مطالبی تنها یک ظلم محسوب می شود و درست هم نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از توضیحات تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره افزایش بودجه مجلس و حقوق نمایندگان گفت: نکته دیگر لازم است اضافه کنم مبنی بر اینکه می گویند چرا تکمیل ساختمان مجلس برای نمایندگان و کمیسیون ۱۰ سال است که طول کشیده است ما برای تسریع در این کار باید اعمال نفوذ می‌کردیم که بودجه عمرانی مجلس بیشتر شود. مثل پروژه های عمرانی که در استانها و حوزه‌های انتخابیه تان می بینید که بعضا حتی اتمام آن بیش از ۱۶ سال طول می کشد دلیل هم کمبود منابع و تعداد زیاد پروژه‌های عمرانی است.ما برای اینکه مثلا دو ساله احداث ساختمانها و کمیسیون های مجلس را تمام کنیم باید اعمال نفوذ به سازمان برنامه برای افزایش بودجه می کردیم که این روش را نادرست دانسته و این کار را انجام ندادیم.هرکدام نمایندگان که بخواهند می توانند گزارش دیوان محاسبات که در کمیسیون برنامه است را ببینند و مشکلی وجود ندارد. ولی بیان چنین حرفهایی برای کشور درست نیست اینکه بخواهند در موضوع بودجه اضطراب ایجاد کنند روند مناسب نمی‌شود.

به گفته لاریجانی انگار مسابقه‌ای برای تخریب روحیه مردم به وجود آمده است، ما اکنون بیشتر از اینکه به عدالت اقتصادی در کشور نیاز داشته باشیم به عدالت اخلاقی نیاز داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که نباید با آبروی افراد بازی شود باید همه مسائل باهم دیده شود و فضای کشور به سمت مصالح و نیازهای اساسی کشور برود.

منبع: خبرگزاری ایسنا و روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
محمد راسخ نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
1
به راست یا دروغ بودن حقوق نمایندگان کاری نداریم . سوال اساسی و حتما هم بدون پاسخ این است که ایا فقط و فقط نمایندگان مجلس از این حقوقها میگیرند !؟ یا خیلی جاها و خیلی کسان دیگری هم هستند با همین دریافتیها وحتی بیشتر !؟ عجب چیز خوبی است روراستی . زنده باد شفافیت . درود بر صداقت . مستدام و پاینده باشند دلسوزان . خاموش باد دروغ و ریا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
1
1
دیگه عادت کردیم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
1
1
شما هم کفتید کذب هست وما هم باور کردیم هه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
1
هم وغم یک نماینده مطالعه حضوری و کتبی و دیجیتال برای تصویب قانون جامع و مانع و موثر است , نه کارهای اجرایی
پر هزینه حوزه انتخابی , با هدف تجدید در دور بعدی نمایندگی مو کلین .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین