کد خبر: ۴۹۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

جذب عجیب و غریب راننده تاکسی در خیابان های اراک!+عکس

چند روزی است سر و کله جوانانی پلاکارد به دست در اراک پیدا شده که برای جذب راننده در "اسنپ" تبلیغ می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به نظر می رسد اسنپ با تمام ابهامات در خصوص مباحث امنیتی و کاستی‌های نظارتی که درخصوص آن مطرح است، کار خود را در اراک آغاز می‌کند.

اسنپ یا اپلیکیشن درخواست خودرو از سال 1393 کار خود را در تهران آغاز کرد کلیه خدمات این اپلیکیشن به صورت مجازی و اینترنتی است به طوری که فرد درخواست‌کننده خوردو به صورت آنلاین با تعیین مبدا و مقصد در طول 24 ساعت شبانه روز در سریع‌ترین زمان ممکن نزدیک‌ترین خودرو را در اختیار خواهد داشت و پرداخت مبالغ نیز به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد.

جذب عجیب و غریب راننده تاکسی در خیابان های اراک!

از زمان آغاز به کار این اپلیکیشن تاکنون در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تبریز و اهواز فعال شده است و اخیرا شاهد برخی تبلیغات عجیب و غریب در شهر اراک مبنی بر آغاز به کار این اپلیکیشن هستیم.

با نگاهی گذرا به مرکز شهر اراک بویژه در خیابان امام خمینی(ره) و میدان شورا می‌توان تعدادی از افراد را دید که با در دست داشتن پلاکاردی با محتوای"ثبت‌نام رایگان راننده اسنپ" اقدام به جذب راننده می‌کنند.

تا به امروز چنین اقدامی برای جذب راننده در اراک دیده نشده بود. این اقدام عجیب و خارج از عرف، گذشته از اینکه نوید ورود اسنپ به اراک را می‌دهد قطعا علامت سوال‌هایی در این خصوص که آیا روشی بهتر از این برای جذب راننده نبود را به همراه دارد.

در واقع سوال اینجاست که جذب راننده به شکل خیابانی و خارج از اصول و قواعد جذب تا چه میزان می‌تواند اطمینان خاطر را در خصوص امنیت عملکرد چنین سرویسی به همراه داشته باشد.

همین چند ماه پیش بود که خبر تجاوز یکی از رانندگان اسنپ به یک خانم 27 سال فضای کشور را پر کرد و این نوع جذب راننده چیزی جز یادآوری این رخداد تلخ و فاجعه آمیز را به ذهن متبادر نمی‌کند.

مسلما نظارت بر عملکرد این اپلیکیشن و رانندگان فعال این در راستا اولین و مهمترین خواسته شهروندان است، اما اتفاق عجیب که در اراک در حال رخدادن است وجود چنین نظارتی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

طبق قانون متولی اصلی حمل و نقل دورن شهری شهرداری‌ها هستند، اما ظاهرا در خصوص فعالیت اسنپ قانون صدق نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک در خصوص فعالیت اسنپ در اراک به ایسنا گفت: چیزی که امروز در کشور شاهد هستیم این است که هیچ گونه نظارتی بر عملکرد این اپلیکیشن وجود ندارد و این مسئله خود جای سوال است. تاکسیرانی نیز به سرعت شکایتی در این راستا تنظیم کرده است.

رضا علی‌نقی‌پور تصریح کرد: طبق ماده 32 قانون تخلفات شهرداری‌ها موظفند بر حمل و نقل بار، مسافر و کالا در قالب شرکت‌ها، تعاونی‌ها و موسسات ساماندهی و نظارت کنند، اما تاکنون امکان نظارتی بر این شرکت وجود ندارد و علاوه بر آن اصناف نیز در این راستا مدعی هستند و اعلام می‌کنند فعالیت این اپلیکیشن با مجوز کشوری انجام می‌گیرد، در صورتی که در قانون نظام صنفی مجوز کشوری معنایی ندارد.

وی تاکید کرد: قانون و آیین‌نامه سازمان حمل و نقل در بحث بار در کل کشور قابل قبول است و با دریافت یک مجوز از یک شهر امکان تردد در شهرهای دیگر کشور وجود دارد، اما در بحث جابجایی مسافران درون‌شهری باید در همان شهر مجوز دریافت شود ولی متاسفانه بدون دریافت هیچگونه مجوزی از متولی اصلی حمل و نقل درون‌شهری(شهرداری)کار و فعالیت این اپلیکیشن در حال توسعه در کلیه شهرهای کشور است.

علی‌نقی‌پور در خصوص نوع جذب راننده عنوان کرد: قطعا این نوع جذب خطرات بسیاری را به همراه دارد و مواردی را شاهد هستیم که تجاوز به عنف، مزاحمت نوامیس و ... در چنین جذب هایی رخ داده است. متاسفانه مسئولان چشم خود را به این مسئله بسته‌اند و حتی در حوزه پرداخت حقوق رانندگان فعال در این شرکت نیز اعتراضات و شکایاتی وجود دارد.

وی با اشاره به ارائه شکایتی با محوریت مرتبط نبودن فعالیت این اپلیکیشن و شرکت به اصناف افزود: دادستان اراک این شکایت را به سازمان بازرسی استان ارجاع داده است و این سازمان نیز عنوان کرد که اصناف تلویحا قبول کرده است که ادعایی در خصوص فعالیت این شرکت و نوع نظارت بر آن نداشته باشد و منتظر هستیم که سازمان بازرسی نتیجه نهایی را جهت صدور حکم نهایی و دستور قضایی لازم به دادستان اراک ارسال کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک با بیان اینکه این شرکت دفتری در اراک ندارد اضافه کرد: متاسفانه سازمان تاکسیرانی ضابط قضایی نیست و امکان مواجهه با افرادی که در سطح شهر اقدام به تبلیغ و جذب راننده می‌کنند، ندارد و در این راستا باید نیروی انتظامی و اداره اماکن وارد موضوع شوند.

جمشید زند رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی نیز در خصوص فعالیت اسنپ در اراک گفت: اصناف امکان نظارت بر بخشی از فعالیت‌های این شرکت را دارد و در صورت وجود تخلفات فروش وارد می‌شود ولی تایید رانندگان با اداره اماکن است.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر این افراد که تبلیغات جذب راننده اسنپ در اراک را عهده‌دار شده‌اند به راحتی در مرکز شهر و نقاط پرتردد به راحتی تبلیغ می‌کنند و علیرغم شکایت تاکسیرانی شهر اراک و برخی موانع نظارتی همچنان فعالند و کسی با آنها مقابله نمی‌کند.

قطعا مخالفتی با فعالیت اسنپ در اراک وجود ندارد، اما این روش جذب راننده زمینه بروز خطرات اجتماعی را قوت می‌بخشد هرقدر که مصاحبه و یا آزمون از رانندگان متقاضی صورت گیرد باز هم نمی‌توان این روش را تایید و با طیب خاطر از این شرکت و اپلیکیشن استفاده کرد.

با توجه به تاکیدات متولی بحث حمل و نقل درون شهری نظارتی بر این شرکت و رانندگان آن وجود ندارد و تنها در صوت بروز تخلفات صنفی، اصناف وارد می شود و در سایر موارد امکان بروز هرگونه تخلف و حتی جرم در سایه عدم نظارت وجود خواهد داشت و پای لنگ نظارت لنگان‌تر نمود خواهد یافت.

البته ایسنا جهت دریافت نظرات دادستان اراک در خصوص فعالیت اسنپ نیز اقدام کرده و پیگیر موضوع خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین