کد خبر: ۴۹۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۲:۵۴

هوگو در جشن تولد فیدل

آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش آسوشیتدپرس روز دوشنبه روزنامه دولتی «گرانما»، عکس‌هایی از دیدار هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا با کاسترو را در بیمارستان و در کنار او منتشر کرد.چاوز که دوست نزدیک کاسترو است در روز تولد 80 سالگی کاسترو در بیمارستان به ملاقات او رفته بود و آن دو دیدار بسیار گرمی با هم داشتند. 

در این عکس‌ها فیدل که پلیور قرمز رنگی به تن دارد در کنار چاوز و برادرش رائول کاسترو دیده می‌شود در حالی که به گرمی دست چاوز را می‌فشارد و هر سه لبخند بر لب دارند. 

به نوشته روزنامه گرانما، چاوز و کاسترو بیش از سه ساعت شاد و دوستانه را با هم گذراندند و به تبادل احساسات گرم، عکس‌های یادگاری و هدیه پرداختند. 

این روزنامه از قول چاوز نوشته است، این بهترین دیداری بود که من در تمام زندگیم داشته‌ام. او سپس با ابراز تعجب و خوشحالی از بهبود یافتن کاسترو می‌گوید: او دیگر چه طور انسانی است؟ از چه چیزی ساخته شده است؟ گویی او به راستی همان طور که مردم می‌گویند از جنس کاگوارین است. 
اشاره چاوز به نام درختی محلی است که چوب بسیار سختی دارد و روزنامه گرانما در روزهای گذشته در توصیف کاسترو از این تعبیر استفاده کرده بود. 

چاوز در این دیدار به عنوان هدیه جشن تولد، خنجری با دسته و غلاف مرمرین و یک فنجان قهوه را که متعلق به سیمون بولیوار قهرمان استقلال آمریکای جنوبی است به فیدل هدیه داد. 
فیدل هم تابلوی نقاشی پرتره‌ای از خود را که در سال 1959 توسط دیوید آلفارو سیکوئرو، نقاش معروف مکزیکی، نقاشی شده بود و در دفتر کارش نگهداری می‌شد، به چاوز هدیه داد. 

چاوز، پس از فروپاشی شوروی، همواره با ارائه نفت ارزان و صرف میلیون‌ها دلار برای امور پزشکی و بهداشتی کوبا به این کشور کمک کرد و چاوز و کاسترو، علاوه بر نزدیکی ایدئولوژیک، خود را دوست و برادر هم می‌دانند.
 
کاسترو آخرین چهره از رهبران دوران جنگ سرد است که تا کنون از تلاش‌های 10 رئیس جمهور آمریکا برای سرنگونی او جان سالم به در برده است. 

مقامات آمریکا این بار با بیماری کاسترو امیدوار بودند، مرگ او به این رویارویی پایان دهد ولی گویا انتظار آنها ادامه خواهد یافت. تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه با اشاره به عکس‌های منتشر شده از کاسترو گفت:‌ «در نگاه اول به نظر می‌رسد آنها با فتوشاپ درست شده باشند، اگرچه عکس دوم کمی بهتر است!» 

یک دانشجوی کوبایی نیز به خبرنگار رویترز گفت من فکر می‌کنم کاسترو بهبود می‌یابد ولی در هر صورت او نمی‌تواند مانند سابق به صحنه قدرت بازگردد. 

روز یکشنبه اولین عکس‌های کاسترو پس از عمل جراحی در حالی که ژاکت گرمکن قرمز، سفید و آبی رنگی به رنگ پرچم کوبا بر تن داشت در یک روزنامه کمونیست دولتی منتشر شد. او در آن عکس‌ها شاد و سرحال به نظر می‌رسید و در اعلامیه‌ای خطاب به مردم کوبا گفت که به خاطر مردم کوبا هم که شده با بیماری مبارزه می‌کند و اطمینان داد که در حال به دست آوردن سلامت خود است. 

این گزارش در پایان به این نکته اشاره می‌کند که چاوز تنها دوست کاسترو نیست. ایوو مورالس، رئیس جمهور سرخپوست و چپگرای بولیوی نیز روز یکشنبه در جمع هزاران نفر از دهقانان کشورش برای فیدل کاسترو سرود تولدت مبارک خواند و گفت: ما همیشه در کنار هم باقی خواهیم ماند؛ زنده باد فیدل، زنده باد کوبا.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین