کد خبر: ۴۹۶۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

همه چیز درباره فیلم های توقیفی که در کمد ماندند

هیچ فیلمی هرگز در کمد نمی ماند، این دیالوگ مدتی است که در سینمای ما مفهومی ندارد. همین دیروز با وجود کش و قس های فراوان مجوز اکران عمومی «عصبانی نیستم» لغو شد.
آفتاب‌‌نیوز :
دیگر عصبانی نیستم، فقط ناامیدم... اینها جملات کارگردان فیلم سینمایی، «عصبانی نیستم»، رضا درمیشیان است که دیروز بعد از کش و قوس های فراوان مشخص شد که اکران فیلمش باز هم به تعویق افتاده و برخلاف تمام وعده و وعیدهایی که درباره اکران این فیلم داده شده بود، احتمالا مسئولان قصد ندارند که فعلا برای اکران این فیلم اقدامی انجام دهند.


این نخستین بار نیست که مسئولان نمی توانند جلوی گروه های خود سر را برای عدم اکران یک فیلم بگیرند، برای دانستن سبقه تاریخی این مفهوم بهتر است نیم نگاهی به دهه شصت و فیلم های از اکران باز مانده آن سالها بیندازیم. در ادامه نگاهی می اندازیم به مطرح ترین فیلم هایی که فرصت اکران عمومی پیدا نکردند.

اولین قربانیان اکران عمومی نشدن فیلم های سینمایی، کارگردانان قدیمی سینمای ایران : مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی هستند. بهرام بیضایی که در دهه 60 «مرگ یزدگرد» را ساخته بود، هرگز نتوانست رنگ اکران به خود ببیند. در همان سالها، «خط قرمز» مسعود کیمیایی هم ساخته شد که مجوز اکران عمومی دریافت نکرد.

از دیگر فیلم هایی که مجوز اکران عمومی پیدا نکرد، فیلم سینمایی Movie «آفساید»، ساخته جعفر پناهی بود. این فیلم سینمایی در سال 84 ساخته شد اما بدلیل ممیزی های موجود در سینما، هرگز فرصت اکران عمومی پیدا نکرد.

کمال تبریزی در دهه 80 با فیلم سینمایی پاداش، یا همان از رییس جمهور پاداش بگیرید از اکران عمومی باز ماند، ابراهیم حاتمی کیا، در دهه هشتاد با دو فیلم «گزارش یک جشن» و «به رنگ ارغوان» از سینماهای عمومی دور ماند. البته اقبال با حاتمی کیا بود و در دوران ریاست جواد شمقدری بر مسند ریاست سازمان سینمایی، به رنگ ارغوان فرصت دیده شدن و اکران عمومی پیدا کرد. این فیلم حتی بعدها در صداوسیما هم نمایش داده شد.

یکی از فیلمهای سینمایی که فرصت اکران عمومی را پیدا نکرد و البته تلاش هایی برای اکران آن همچنان وجود دارد ساخته کیانوش عیاری، کارگردان مطرح سینماست. نکته جالب درباره این اثر سینمایی «خانه پدری» این است که ناجی هنر Art در ابتدا تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت اما بعد از تهیه آن کناره کشید. این فیلم فقط چندروز فرصت اکران عمومی در پردیس کوروش را پیدا کرد اما بعد بدلیل نامعلومی اکران آن متوقف شد.

در این سالهای اخیر اما دو فیلم پر حاشیه ازعبدالرضا کاهانی و رضا درمیشیان، یعنی «اردتمند نازنین» و عصبانی نیستم با وجود وعده های فراوان که بابت اکران آنها داده شده بود، از اکران عمومی باز ماندند. عصبانی نیستم اما قدم های زیادی برای اکران عمومی برداشت، و قرار بود فردا اکران عمومی شود، در نهایت اما اکران این فیلم در این شرایط به ضرر مصالح نظام خوانده شد، گفتنی است که بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) اکران این فیلم معوق کرده است.

در این بین نباید از فیلمهایی که به اصطلاح از روی پرده پایین کشیده شدند هم غافل شد. فیلم های سینمایی: «مارمولک»، «آدم برفی»، «زندگی خصوصی» و .... جزو چند فیلمی بودند که با وجود داشتن مجوز برای اکران عمومی، از پرده سینما Cinema پایین کشیده شدندو توفیقی برای اکران عمومی بدست نیاوردند.

رخشان بنی اعتماد اما در فیلم سینمایی، «قصه ها» دیالوگ مطرحی دارد، هیچ فیلمی در هرگز در کمد نخواهد ماند، اگر این دیالوگ را جدی بگیریم، می توانیم امید داشته باشیم که بالاخره فیلم های سینمایی از اکران باز مانده اکران شوند!

رکنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین