کد خبر: ۴۹۷۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

انتقاد امام جمعه اهواز از طرح انتقال آب خوزستان

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه این سخن مسئولان که آب خوزستان برای مصرف شرب انتقال داده می شود، دروغ محض است، گفت: ما از رئیس جمهور و دولت می‌خواهیم جلوی برنامه‌های وزارت نیرو را بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله محسن حیدری، امروز در خطبه های نماز جمعه ضمن توصیه به رعایت تقوا و تبریک سالروز فرارسیدن میلاد امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: یازدهمین امام شیعه بنابر روایت معروف در هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ متولد شد و در ۲۲ سالگی زمام امامت جامعه اسلامی را به دست گرفت و به مدت شش سال کارهای بزرگی انجام داد؛ از جمله این اقدامات کوشش‌های علمی در دفاع از اسلام و جوابگویی به شبهات و اشکال‌تراشی‌های معاندان، ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق تعیین نمایندگان و فعالیت‌های سری سیاسی علی‌رغم کنترل خلفای عباسی، حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان به خصوص فعالان شیعه، تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در مقابل مشکلات و استفاده گسترده از آگاهی‌های غیبی که در روایات مطرح شده است.  

وی با بیان اینکه آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت از جمله کوشش‌های دیگر امام حسن عسکری (ع) بود، گفت: این آماده‌سازی از زمان حضرت رسول خدا(ص) آغاز شد، به گونه‌ای که بیش از دوهزار حدیث درباره امام زمان از معصومین(ع) به ما رسیده است. درباره هیچ مسأله‌ای از مسائل دینی این‌قدر حدیث نیامده است. این زمینه‌سازی از زمان امام جواد(ع) علنی شد و از این دوره شبکه‌های سفارت و وکالت فعال شدند و ائمه از طریق وکلا پیام‌هایشان را برای شیعه می‌فرستادند تا شیعه برای غیبت آماده شود. اوج این فعالیت‌ها در زمان امام حسن عسکری(ع) اتفاق افتاد.

آیت‌الله حیدری در خطبه دوم نماز ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله حائری شیرازی، گفت: ایشان از شاگردان مخلص امام راحل و نماینده ولی فقیه در استان فارس بودند. مرحوم ویژگی‌های منحصربه فردی از نظر بصیرت سیاسی داشت. همچنین شهادت علی خوش‌لفظ از جانبازان دفاع مقدس و نویسندگان کشورمان را نیز تسلیت عرض می‌کنم. 

امام جمعه موقت اهواز در ادامه با بیان اینکه پنجم دی‌ماه سالروز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی است، افزود: ما وظیفه داریم خود را از جهت ایمنی آماده کنیم تا تلفات کمتر شود، مخصوصاً که سرزمین ما بر گسل زلزله قرار دارد. در اینجا باید از خیرینی که به مردم کرمانشاه در حوزه‌های مختلف کمک‌رسانی کردند، تشکر کنم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سه شنبه ۵ دی‌ماه سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی است که در سال ۶۳ به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد. این دستور به دنبال سوءاستفاده منافقان از کمبود حفاظت در پروازها صادر شد؛ چرا که آنها پروازهای ما را در جنگ ناامن کرده بودند. از این رو حضرت امام سپاه را مأمور کرد حفاظت هواپیماها را به عهده بگیرند و بحمدالله در طول این سی و سه سال سپاه در حفاظت هواپیمایی مجاهدت‌های زیادی انجام دادند و بیش از ۱۳۳ مورد هواپیماربایی را توانستند خنثی کنند. 

امام جمعه موقت اهواز در بخش دیگری از سخنان خود درباره توطئه جدید آمریکا و صهیونیست‌ها در زمینه انتقال پایتخت رژیم اشغالگر از تل‌آویو به قدس، گفت: این اتفاق سرپوشی به عجز و شکست‌های پی در پی آمریکا نسبت به خواب و خیال‌هایی است که در خاورمیانه بزرگ داشتند و با پیروزی مقاومت اسلامی به شکست مفتضحانه‌ای دچار شدند و این بازی را درآوردند. خوشبختانه با عکس‌العمل تمام دنیا مواجه شدند به گونه‌ای که در برابر هیچ مسأله‌ای چنین نهضتی تاکنون به راه نیفتاده است.

آیت‌الله حیدری در ادامه با بیان اینکه چند روز پیش یک هزارمین روز جنگ تحمیلی آل‌سعود بر علیه کشور مظلوم یمن بود، گفت: در این سه سال شصت‌هزار و سیصد و سیزده نفر از مردم یمن به شهادت رسیدند و هشتاد و یک‌هزار و دویست و بیست و یک نفر زخمی داشتند. در این مدت ۳۰۱ مرکز درمانی یمن ویران شد. این جنایت‌های وحشتناکی است که جا دارد دنیا مقابل آل‌سعود جنایتکار بایستد اما سازمان‌های بین‌المللی توسط ریال‌های سعودی خریداری شده است؛ اما خوشبختانه مقاومت انصارالله یمن به جاهای خوبی رسیده است و توانسته‌اند موشک‌های خوبی بسازند و اخیراً ریاض را مورد هدف قرار دادند. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آخرین جلسه شورای اداری استان خوزستان گفت: از نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و نمایندگانی که در دو هفته پیش در جلسه شورای اداری استان با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه، حرکت خوبی انجام دادند، تشکر می‌کنیم. آیت‌الله موسوی جزایری در این جلسه نکات مهمی درباره انتقال آب، بیکاری، تبعیض در استخدام نیروها و مسائل نیشکر بیان کردند که جا دارد از بیانات دلسوزانه ایشان حمایت کنیم و از مواضع ایشان که ناشی از اعتقاد به مصالح خوزستان است و جدای از مصالح کشور نیست، تشکر کنیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اخیراً رئیس سازمان محیط زیست کشور اظهارات غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه‌ای در رابطه با آب‌های خوزستان مطرح کرده است مبنی بر اینکه آب‌های خوزستان مازاد است، در نتیجه هیچ اشکالی ندارد به جاهای دیگر منتقل شود. این اظهارنظر نزد کسانی که کارشناس هستند غیرواقعی و دروغ محض است که یا ناشی از بی‌اطلاعی ایشان است و یا خدای نکرده ناشی از نیات دیگری است که ان‌شاءالله خداوند همه ما را از این نیات تطهیر کند.

آیت‌الله حیدری تصریح کرد: اگر آب خوزستان اضافه است چرا وزارت نیرو تاکنون حاضر نشده مجوز برداشت آب برای ۲۲۹ هزار هکتار طرح مقام معظم رهبری را صادر کند و می‌گوید آب کم است؟ اگر آب خوزستان زیاد است چرا سازمان آب و برق اجازه برداشت آب به کشاورزان خوزستانی برای کشاورزی در تابستان را نمی‌دهد و می گوید آب کم است. اگر آب خوزستان اضافه است چرا بسیاری از نقاط هورالعظیم و شادگان خشکیده است؟ اگر آب خوزستان اضافه است چرا ششصدهزار هکتار اراضی در خوزستان که مقداری از آنها تالاب و مراتع بود، خشکیده شده و ریزگردها به وجود آمده اند؟ اگر آب خوزستان اضافه است چرا نخیلات شادگان، آبادان و خرمشهر خشک شده است و در معرض نابودی هستند؟ و چراهای دیگر. بنابراین این حرف غیرمسئولانه است و جا دارد این مسئول از مردم خوزستان عذرخواهی کند؛ این توهین به مردم خوزستان است.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: معنی ندارد در حال حاضر که خوزستان مشکل جدی آب دارد، همه برداشت‌های قبلی که سازمان محیط زیست در زمان گذشته جرأت نکرده مجوز دهد، اکنون مجوز بدهد؛ آخرین مجوزی که داده است انتقال ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب از خوزستان برای باغ‌های پسته رفسنجان است. این در حالی است که نخیلات خوزستان در معرض نابودی هستند؛ این موضوع با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. 

وی در ادامه با بیان اینکه برخی مسئولان می‌گویند آب‌های انتقال یافته برای مصرف آب شرب است، تصریح کرد: این سخن دروغ محض است. همه کارشناسان این را می دانند. آبهایی که ۴ استان برای شرب لازم دارند، در حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال است، در حالیکه در حال حاضر یک میلیارد و ۲۸۴  میلیون متر مکعب آب از خوزستان می برند که این آب‌ها برای کشاورزی، شلتوک‌کاری و همین‌طور برای صنعت استفاده شده است. از نظر قانونی در همه دنیا صنعت فولاد باید در کنار دریا یا رودخانه باشد؛ آقایان این صنعت را در استانی به دور از آب قرار داده‌اند و صدها کیلومتر آب از خوزستان و همینطور برای فضای سبز استان‌های دیگر می‌برند. مسئولینی که می‌گویند این آب برای شرب انتقال داده می‌شود باید توبه کنند، نباید دروغ بگویند. مگر ما خبر نداریم؟

آیت الله حیدری ادامه داد: وزارت نیرو به این حد هم اکتفا نکرده و برنامه‌های خطرناکی برای خوزستان دارد. طبق نظر کارشناسان از حوزه کارون و دز ۱۸ میلیارد مترمکعب آب برای مصارف خوزستان؛ شرب، محیط زیست، کشاورزی، جنگل، صنعت و…  باید باشد. وزارت نیرو می‌خواهد فقط ۸ میلیارد مکعب به خوزستان اختصاص دهد و ۵۵ درصد آن را به جاهای دیگر می‌برد. یا از کرخه طبق نظر کارشناسان ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب لازم است برای این مصارف به خوزستان بیاید، از جمله هورالعظیم که ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای شرب، کشاورزی، طرح مقام معظم رهبری و…. لازم دارد. اما این آقایان از کرخه فقط ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب را تخصیص داده اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تازه سدهایی در استان های بالا دستی کرخه درست کرده اند که بعضا به بهره برداری رسیده، بعضی در حال اجرا و بعضی در حال مطالعه است، اگر این سدها راه بیفتد روی هم رفته یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون متر مکعب آب لازم دارد اگر این مقدار را از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کم کنیم، حدود ۶۰۰ میلیون برای خوزستان می ماند. در حوزه هندیجان ۱ میلیار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب لازم است، ولی وزارت نیرو فقط ۵۶۵ میلیون متر مکعب تخصیص داده است.

امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: ما از رئیس جمهور و دولت می‌خواهیم جلوی برنامه‌های وزارت نیرو را بگیرد. اگر این کار را نکند پیامدهای خطرناکی خواهد داشت از جمله تعطیلی  طرح کشاورزی مقام معظم رهبری، هجرت گسترده روستائیان به حاشیه شهرها، چندبرابر شدن ریزگردها، خشکیده شدن تالاب‌ها و بالاخره مشکلات امنیتی فراوان که امنیت کشور را به مخاطره خواهد انداخت. 

وی اظهار کرد: خوزستان ۸۵ درصد نفت کشور را تامین می کند و جلگه بسیار مساعدی است که اگر طرح مقام معظم رهبری مبنی بر احیای ۲ میلیون هکتار عملی شود، می تواند ۱۶۰ میلیون ایرانی را سیر کند، یعنی دو برابر جمعیت فعلی کشور را در برابر تحریم ها بیمه می کند . وقتی برنامه وزارت نیرو پیاده شود همه این آرزوها به باد می‌رود و مصالح کشور به خطر می‌افتد.

آیت الله حیدری در پایان گفت: امیدواریم با بصیرتی که مردم دارند و وحدتی که بین کارشناسان، نمایندگان و مدیران و فعالان سیاسی، فرهنگی و محیط زیست ایجاد شده و ایجاد خواهد شد هیچ وزارتی نمی‌تواند به این اهداف خطرناک برسد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین