کد خبر: ۴۹۷۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
درپی اعلام موضع دونالد ترامپ در خصوص بیت‌المقدس و تهدید جامعه بین‌المللی

انتقاد شدید محمود عباس از آمریکا/امانوئل ماکرون: واشنگتن خود را رد صلاحیت کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تصمیم جنجالی آمریکا در باره بیت المقدس را سبب به حاشیه رانده شدن واشنگتن توصیف و اعلام کرد کشورش چنین اشتباهی مرتکب نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی می گوید که دیگر به آمریکایی‌ها اعتماد نخواهد کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، آقای عباس که روز جمعه پس از گفتگو با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت تاکید کرد که آمریکا با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعتبار خود را نزد فلسطینی‌ها از دست داده و ما دیگر هیچگونه طرح صلح آمریکایی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل را نخواهیم پذیرفت.

انتقاد شدید محمود عباس از آمریکا/امانوئل ماکرون: آمریکا خود را رد صلاحیت کرد

رئیس تشکیلات فلسطینی در ادامه گفت با اعلام موضع دونالد ترامپ در خصوص بیت المقدس آمریکایی‌ها خود را بی اعتبار کردند و به همین دلیل دیگر برای ما به عنوان یک «میانجی صادق و بی طرفی در فرایند صلح» به حساب نمی‌آیند.

محمود عباس همچنین با انتقاد شدید از تهدیدهای مطرح شده توسط آمریکا برضد کشورهای مخالف با موضع واشنگتن در خصوص بیت المقدس خاطرنشان کرد: «نمی‌توان با حربه پول موضع خود را به جهان تحمیل کرد. نمی‌توان دولت‌ها را با پرداخت پول تطمیع کرد تا یک موضع سیاسی مشخص را اتخاذ کنند.»

از بین ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد ۱۲۸ کشور روز پنجشنبه به قطعنامه مجمع عمومی در خصوص محکومیت موضع آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل رای مثبت دادند. در میان این کشورها بسیاری از متحدان واشنگتن از جمله فرانسه و بریتانیا نیز حضور داشتند.

در این میان ۳۵ کشور از جمله مکزیک، لهستان، کانادا و مجارستان به این قطعنامه رای ممتنع دادند، ۲۱ کشور در رای گیری شرکت نکردند و ۹ کشور از جمله آمریکا و اسرائیل نیز با آن مخالفت کردند.

آشتی حماس و فتح

محمود عباس در بخش دیگری از سخنان خود به طور ضمنی پذیرفت که فرایند آشتی میان حماس و فتح با پیچیدگی‌هایی همراه شده است. او در این خصوص تاکید کرد: «به خوبی می‌دانم که فرایند آشتی میان فلسطینیان با موانع متعددی روبروست اما ما مصمم به پیگیری این فرایند هستیم زیرا برای منافعی برای منطقه و جهان به همراه خواهد داشت.»

این درحالیست که یک سخنگوی حماس، جنبش اسلامگرای فلسطینی حاکم در نوار غزه، روز پنجشنبه نسبت به احتمال شکست فرایند آشتی با فتح، گروه تحت هدایت محمود عباس، هشدار داده بود.

محمود عباس همچنین در پاسخ به سوالی راجع به نقش عربستان در منطقه و تعاملی که با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در خصوص چالش‌های مرتبط با تصمیم واشنگتن خواهد داشت، گفت: «همه می‌دانند عربستان از روابط مستحکم و دیرین با آمریکا برخوردار است و تنها نقطه اختلاف ریاض با واشنگتن به آرمان فلسطین مربوط می‌شود زیرا این آرمان تنها مربوط به فلسطینی‌ها نیست بلکه همه مسلمانان و حتی مسیحیان در سراسر جهان با آن مرتبط هستند. عربستان همواره و تحت هر شرایطی از ما حمایت کرده است. آنها مانند برخی در امور ما دخالت نمی‌کنند و همواره بر حل مشکل فلسطین و تشکیل یک کشور فلسطینی با پایتختی شرق بیت المقدس به عنوان پیش زمینه حل دیگر مشکلات خاورمیانه تاکید کرده‌اند.»

ماکرون: آمریکا به حاشیه رانده شده است

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این کنفرانس خبری تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین را رد کرد و خواهان برقراری فرایندی سیاسی با هدف دسترسی به صلحی پایدار، جامع و عادلانه شد که زمینه ایجاد ثبات در منطقه را فراهم کند.

او در ادامه تصمیم جنجالی آمریکا درباره بیت المقدس را سبب به حاشیه رانده شدن واشنگتن توصیف و اعلام کرد کشورش چنین کاری انجام نخواهد داد اما در عین حال به طور یکجانبه نیز فلسطین را به رسمیت نخواهد شناخت زیرا در این صورت واکنشی خواهد بود به تصمیم مخرب آمریکا که منطقه را به آشوب کشیده است.

آقای ماکرون با تاکید بر اینکه به رسمیت شناختن فلسطین به طور یکجانبه اقدامی موثر و کارآمد نخواهد بود، تصریح کرد کشورش قرار نیست اشتباهی از نوع تصمیم آمریکا را تکرار کند و در واکنش به سیاست‌های واشنگتن نسبت به مسائل سیاسی موضع بگیرد.

تصمیم اخیر واشنگتن در خصوص بیت‌المقدس با موجی از واکنش‌های منفی بین المللی روبرو شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا با قطعنامه‌ای به صورت قاطعانه آن‌را محکوم کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه که قرار است سال ۲۰۱۸ به منطقه خاورمیانه سفر کند با تکرار موضع کشورش در رد تصمیم واشنگتن یادآور شد: «جایگزینی برای شناسایی دو کشور و راه حلی بدون توافق میان دو طرف در خصوص بیت المقدس وجود ندارد.»

امانوئل ماکرون با تاکید بر لزوم از سرگیری گفتگوها میان طرف های فلسطینی و اسرائیلی گفت که در مذاکرات اخیر با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضمن تاکید بر توقف شهرک سازی خواسته است برای آغاز گفتگوها از خود شهامت نشان دهد و به پیشرفت یک چشم انداز سیاسی معتبر جهت رسیدن به یک راه حل عادلانه و متوازن که حمایت اروپا را به همره خواهد داشت، پایبند باشد.

منبع: یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
0
1
گول حرفهای مکرون را نخورید او مجری برنامه های ترامپ است . او مجری خواسته های سیاسی لابی صیهونیست است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین