کد خبر: ۴۹۷۷۷۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
احتمال تشدید درگیری‌ها در یمن پس از نزدیک به سه سال جنگ

۳ نکته درخصوص ادعاهای «نیکی هیلی» درباره کمک موشکی ایران به انصارالله یمن/میدل ایست ای: توان عربستان رو به اضمحلال است

باید از هیلی پرسید که با توجه به محاصره یمن توسط عربستان سعودی و بررسی دقیق هر آن‌چه به طور بالقوه ممکن است از سوی ایران برای انصارالله به سمت بنادر یمن ارسال شود چگونه ایران توانسته موشک‌های بالستیک پیشرفته را به یمن انتقال دهد؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت «میدل ایست ای» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که همزمان با افزایش شلیک موشک از سوی انصارالله به سمت ریاض، آشکار می‌شود که توان عربستان سعودی رو به اضمحلال است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این سایت می‌نویسد: شلیک یک موشک بالستیک به سوی ریاض که گفته شد توسط سامانه دفاع موشکی پاتریوت خنثی شده است، نشان دهنده ظرفیت تشدید درگیری پس از نزدیک به سه سال جنگ در یمن است. با توجه به توانایی انصارالله در هدف قرار دادن مناطق کلیدی عربستان سعودی، آن کشور احتمالا با احتیاط بیشتری به بمباران یمن خواهد پرداخت. 

۳ نکته درباره ادعاهای هیلی علیه ایران/میدل ایست ای: توان عربستان رو به اضمحلال است

پس از آخرین شلیک موشکی بود که نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل متحد گفت که شواهد «غیر‌قابل انکاری» وجود دارند که نشان می‌دهند حمله موشکی اخیر علیه عربستان در ارتباط با ایران بوده است. محل سخنرانی او در یک پایگاه نیروی هوایی آمریکا بود و پشت سرش بقایایی از اسلحه‌ای قرار داشت که او مدعی بود موشک بالستیک ساخت ایران بوده که در اوایل نوامبر به سوی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد شلیک شده بود. 

این در حالیست که پنل بازرسان مستقل سازمان ملل در گزارش خود اشاره کرده است که هیچ شواهدی وجود ندارند که تایید کنند موشک‌ها از ایران به انصارالله انتقال داده شده‌اند. در نتیجه، شواهدی وجود ندارد که ثابت کند ایران ممنوعیت انتقال تسلیحاتی سازمان ملل مصوب اوریل سال ۲۰۱۵ را نقض کرده است. البته سازمان ملل در گزارش محرمانه دیگری به نقل از کمیته بررسی کننده دیگری اشاره کرده که به نظر می‌رسد موشک‌های انصارالله از نظر ویژگی‌های ساختاری مشابه موشک‌های ایرانی هستند اما هنوز درباره ادعاهای آمریکا و عربستان مبنی بر این که این موشک از سوی ایران در اختیار انصارالله قرار گرفته است، نتیجه‌ای قطعی حاصل نشده است. بازرسان سازمان ملل متحد در ماه ژوئیه و نوامبر گزارش دادند که در موشک‌ها سخت‌افزار ایرانی و آمریکایی کشف شده‌اند در نتیجه، این فرضیه تقویت می‌شود که احتمالا موشک‌ها حاصل نوآوری و ادغام قطعات توسط خود انصارالله بوده‌اند و نه ارائه مستقیم موشک‌ها از سوی ایران». 

۳ نکته درباره ادعاهای هیلی علیه ایران/میدل ایست ای: توان عربستان رو به اضمحلال است

«میدل ایست ای» در ادامه به طرح پرسش‌ها و ابهاماتی درباره ادعای «هیلی» علیه ایران پرداخته و می‌نویسد: «نخست باید از هیلی پرسید که با توجه به محاصره یمن توسط عربستان سعودی و بررسی دقیق هر آن‌چه به طور بالقوه ممکن است از سوی ایران برای انصارالله به سمت بنادر یمن ارسال شود چگونه ایران توانسته موشک‌های بالستیک پیشرفته را به یمن انتقال دهد؟ دوم این که امریکایی‌ها و سعودی‌ها در ادعاهای مطرح شده خود علیه ایران به عمد به این موضوع اشاره می‌کنند که تکلیف زرادخانه‌های تسلیحاتی و موشکی از پیش موجود در یمن پس از آغاز جنگ داخلی چه شد؟ واقعیت آن است که انصارالله در سپتامبر ۲۰۱۴ کنترل صنعا را در دست گرفت. در نتیجه، نیروهای ارتش یمن مجبور شدند دست‌کم ۸۵ موشک را به آنان تحویل دهند. نکته سوم آن که با فرض درست بودن ادعاهای هیلی سپاه اگر می‌خواست به انصارالله موشک ارائه دهد می‌توانست موشک‌های کوتاه‌برد و دقیق‌تر را ارائه کند؛ به خصوص فاتح -۱۱۰ که موشکی کوتاه‌برد است و در دهه ۹۰ میلادی توسعه یافت. با این حال، از سال ۲۰۰۲ میلادی مستقر شد و دارای سیستم کنترل و هدایت نسبتا پیشرفته‌ای است. علیرغم آن که فاتح -۱۱۰ نمی‌تواند از شمال یمن به ریاض برسد، می‌تواند باعث ویرانگری و تخریب تاسیاست دفاعی عربستان سعودی در جنوب آن کشور شود. نکته مهمتر آن که جمع آوری، حمل و استفاده از آن موشک آسان‌تر از قیام -۱ است». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
پونه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
1
1
چرا انقدر مطالب خوبی دارید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
1
1
من نمی دانم این یمن به چه درد این ملت می خورد نه زیارتگاهی دارد وسیاحتگاهی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
1
1
نیکی هیلی امار تربیت طلبه یمنی را موثر در بحران منطقه می شناسد .
مائد
|
United States of America
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
2
2
این رو همه ما میدونیم که مثل سوریه ایران درگیر جنگ یمن هست پس لطفا حداقل سر ملت کلاه نذاریم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین