کد خبر: ۴۹۸۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

سینمای جهان در سال ۲۰۱۷؛ از برترین‌ها تا شگفتی‌ها

برگزاری جشنواره‌های معتبر سینمایی چون کن، ونیز و برلین، اعطای جوایز سینمایی اسکار و گلدن و ... از جمله مهمترین رویدادهای سینما در سال ۲۰۱۷ بودند.
آفتاب‌‌نیوز : در فاصله چند روز به پایان سال ۲۰۱۷ میلادی نگاهی خواهیم داشت به مهمترین رویدادهایی که سینمای جهان در طول ۱۲ ماه اخیر به خود دیده است.

جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب (۸ ژانویه)

مراسم اعطای جوایز هفتادوچهارمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب روز ۸ ژانویه ۲۰۱۷ (۱۹ ددی) با اعطای بیشترین جوایز به فیلم «لالا لند» به کار خود پایان داد.

این رویداد سینمایی با اعطای ۷ جایزه از جمله بهترین فیلم کمدی و موزیکال و کارگردانی به فیلم «لالا لند» ساخته «دیمین شزل» همراه بود تا این فیلم برنده بزرگ جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۷ نام گیرد و شانس خود را برای جوایز اسکار به حداکثر برساند.

فیلم «مهتاب» ساخته «بری جنکینز» نیز جایزه بهترین فیلم درام را از آن خود کرد. در بخش تلویزیونی نیز سریال «مدیر شب» بیشترین جوایز را از آن خود کرد و سریال معروف «بازی تاج و تخت» از کسب جایزه بازماند.

جشنواره فیلم برلین (۱۸-۹ فوریه)

مراسم اعطای جوایز شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین، بزرگترین جشنواره سینمایی جهان نیز شامگاه ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) برگزار شد و هیأت داوران این رویداد سینمایی به ریاست «پل ورهوفن» جایزه خرس طلای بهترین فیلم این رویداد سینمایی را به فیلم «در روح و بدن» به کارگردانی «ایلدیگو انیادی» از مجارستان اعطاء کردند.

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره برلین، مهمترین جایزه پس از خرس طلا به فیلم «فلیسیته» به کارگردانی «آلن گومز» رسید و «آکی کوریزماکی» کارگردان سرشناس فنلاندی نیز خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره را برای فیلم «سوی دیگر امید» به خانه برد.

اولین جایزه مستند جشنواره برلین نیز به «شکارچی روح» به کارگردانی «رعد آندونی» رسید.

جوایز آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا، بفتا (۱۲ فوریه)

برندگان هفتادمین دوره جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) نیز با پیشتازی فیلم موزیکال «لالا لند» برگزار شد. این فیلم که جوایز سینمایی متعددی را در فصل جوایز سینمایی کسب کرده بود در جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) نیز خوش درخشید و پنج جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی را از آن خود کرد تا یک قدم دیگر به کسب جایزه اسکار نزدیک شود.

در بخش جوایز «بفتا»ی تلویزیونی، سریال «دره خوشبختی» بهترین سریال درام شناخته شد و جایزه بخش بین‌المللی به سریال «مردم علیه او.جی. سیمپسون: داستان جنایی آمریکایی» تعلق گرفت.

جوایز اسکار، دومین اسکار سینمای ایران (۲۶ فوریه)

برندگان هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار بامداد ۲۶ فوریه (۹ اسفند) در حالی اعلام شد که جایزه بهترین فیلم بر خلاف پیش بینی‌ها به فیلم «مهتاب» رسید و فیلم «فروشنده» نیز برنده اسکار خارجی شد تا سینمای ایران به دومین جایزه اسکار خارجی خود دست یابد. 

فیلم موزیکال «لالا لند» که با نامزدی در ۱۴ شاخه پیشتاز این رویداد سینمایی بود در نهایت رقابت را به فیلم «مهتاب» ساخته «بری جنکینز» واگذار کرد اما مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی با اتفاقات عجیبی همراه بود. در ابتدا «وارن بیتی» و «فی داناوی» برنده جایزه بهترین فیلم را به اشتباه «لالالند» اعلام کردند اما پس از آمدن عوامل فیلم «لالا لند» به روی صحنه و صحبت کردن مشخص شد، فیلم «مهتاب» برنده اسکار بهترین فیلم بوده تا یکی از خجالت‌آورترین لحظه‌ها در تاریخ جوایز سینمایی اسکار رقم خورد و عوامل فیلم «لالا لند» بسیار از این موضوع آزرده شدند. در سایر بخش‌ها «دیمین شزل» (لالا لند) برنده اسکار کارگردانی شد، جایزه بهترین بازیگر مرد به «کیسی افلک» (منچستر کنار دریا) رسید و «اما استون» (لالا لند) نیز بهترین بازیگر اسکار ۲۰۱۷ نام گرفت.

پیام فرهادی برای ترامپ

اصغر فرهادی در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ از حضور در اسکار ۲۰۱۷ انصراف داده بو و از این رو دو ایرانی سرشناس ساکن آمریکا (دکتر فیروز نادری و انوشه انصاری) را به نمایندگی خود روانه این مراسم کرده بود.

انوشه انصاری پس از دریافت جایزه اسکار بیانیه‌ای از سوی فرهادی خواند که در آن آمده بود: "تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی باعث ترس می‌شود؛ ترسی که توجیهی‌ است دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها؛ جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند. سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدلی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدلی چیزی‌ است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم".

جشنواره فیلم کن (۲۸-۱۸ می)

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن، معتبرترین جشنواره سینمایی جهان نیز شامگاه ۲۸ می (۷ خرداد) با اعطای جایزه نخل طلای بهترین فیلم به فیلم سوئدی «میدان» ساخته «رابین اوستلوند» پایان یافت. هیأت داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی به ریاست «پدرو آلمادوار» از فیلم فرانسوی و تحسین شده «۱۲۰ تپش در دقیقه» به کارگردانی «رابین کامپیلو» با اعطای جایزه ویژه هیئت داوران تقدیر کردند و «سوفیا کاپولا» برای ساخت فیلم «فریب خورده» جایزه مهم بهترین کارگردانی را از هفتادمین جشنواره کن به خانه برد. فیلم «بی‌عشق» ساخته «آندری زویاگینسف» از روسیه که یکی از شانس‌های اصلی نخل طلای بهترین فیلم بود نیز در نهایت به جایزه هیأت داوران بسنده کرد.

جشنواره فیلم کارلووی واری (۳۰ ژوئن تا ۷ جولای)

مراسم اختتامیه پنجاه‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کارلووی واری» نیز روز ۷ جولای (۱۶ تیرماه) با اعطای جایزه گوی بلورین بهترین اثر به فیلم «جنگجوی کوچک»  از کشور میزبان برگزار شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به فیلمی درباره مصائب جنگ در یوگسلاوی با عنوان «مردان گریه نمی‌کنند» ساخته «آلن دریژویچ»، کارگردان اهل بوسنی اعطاء شد و «پیتر بِبیاک» از اسلواکی نیز برای فیلم «خط» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره را به خانه برد.

جشنواره فیلم لوکارنو (۱۲- ۲ اوت)

برای اولین‌بار در تاریخ ۷۰ ساله جشنواره فیلم «لوکارنو»، جایزه اصلی این رویداد سینمایی به یک اثر مستند اعطاء شد و جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم این جشنواره به مستند «خانم فانگ» به کارگردانی «وانگ بینگ» از چین رسید.

در سایر بخش‌ها جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم برزیلی «رفتار خوب» به کارگردانی «جولیانا روجاس» و «مارکو دوترا» رسید، فیلمی که به دوستی غیرمعمول بین یک زن ثروتمند و پرستارش می‌پردازد. جایزه یوزپلنگ بهترین کارگردانی جشنواره به «اف جی اوسانگ» برای فیلم «۹ انگشتی» رسید و «ایزابل هوپر»، بازیگر سرشناس فرانسوی نیز برای بازی در «خانم هاید» در نقش یک معلم فیزیک، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را به خانه برد.

جشنواره فیلم ونیز (۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر)

هفتادوچهارمین دوره جشنواره ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان با اعطای شیر طلای بهترین فیلم به «شکل آب» ساخته رومانتیک و فانتزی «گیلرمو دل‌ تورو» به کار خود پایان داد.

همچنین جایزه شیر نقره‌ای (جایزه بزرگ هیأت داوران) این رویداد سینمایی به «فاکس ترات» به کارگردانی «ساموئل مائوز» اعطاء شد و «زاویه لاگراند» از فرانسه نیز برای فیلم «تا نگهبان» بهترین کارگردان این رویداد سینمایی نام گرفت.

دو جایزه از ونیز برای سینمای ایران

در بخش افق‌های جشنواره که امسال رخشان بنی‌اعتماد سینماگر ایرانی یکی از اعضای هیأت داورانِ آن بود، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دو جایزه بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) و بهترین کارگردانی (وحید جلیلوند) این بخش از جشنواره را کسب کند و جایزه بهترین فیلم به «نیکو، ۱۹۹۸» به کارگردانی «سوزان نیکارلی» (ایتالیا و بلژیک) رسید.

همچنین فیلم «آیه‌های فراموشی» به کارگردانی علیرضا خاتمی که محصول مشترک فرانسه، آلمان، هلند و شیلی است نیز جایزه بهترین فیلمنامه بخش افق‌ها را دریافت کرد.



جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک (۲۳ نوامبر)

مراسم اعطای جوایز یازدهمین دوره این جوایز سینمایی نیز روز ۲۳ نوامبر (پنجشنبه، دوم آذر) در بریزبن استرالیا برگزار شد. امسال در بخش بهترین فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف، در شاخه بهترین بازیگر مرد نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» و «اسکی‌باز» از فریدون نجفی در بخش بهترین فیلم بلند جوانان نامزد کسب جایزه بودند که در نهایت نوید محمدزاده در بخش بازیگری مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت. جایزه ویژه دستاورد هنری جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک۲۰۱۷ نیز  به عباس کیارستمی کارگردان سرشناس و فقید سینمای ایران، برای فیلم «۲۴ فریم» اختصاص یافت.

مهمترین جشنواره‌های سینمای مستند و انیمیشن

سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) مهم‌ترین رویداد سینمایی در عرصه مستند امسال جایزه بهترین فیلم را به «آن روی دیگر همه‌ چیز» به کارگردانی «میرا تورالژیچ» از کشور صربستان داد. 

امسال فیلم «علی آقا» به کارگردانی کامران حیدری به نمایندگی از سینمای ایران یکی از ۱۵ فیلم بخش رقابتی جشنواره ایدفا بود. 

همچنین مستند «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد یکی از آثار به نمایش گذاشته شده در بخش «صدای بصری» جشنواره بود.

جوایز «آنی» که یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در عرصه پویانمایی جهان است نیز در  چهل‌وچهارمین دوره خود شش جایزه از جمله بهترین انیمیشن سال را به «زوتوپیا» داد و این اثر در نهایت اسکار بهترین انییمشن ۲۰۱۷ را نیز به خود اختصاص داد.

منبع: فارس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین