کد خبر: ۴۹۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۱:۲۶
به درخواست اسرائیل صورت گرفت

بازداشت موقت دو هواپیمای ایرانی در ترکیه

آفتاب‌‌نیوز :


به نوشته خبرگزاری فرانسه این اقدام در پی درخواست اسرائیل از ترکیه برای ممانعت از انتقال تسلیحاتی که به ادعای آنها توسط ایران برای حزب‌الله ارسال می‌شود، انجام شده است.

 این خبر نخستین بار توسط روزنامه پرتیراژ حریت ترکیه منتشر شد. به نوشته این روزنامه، ترکیه در 27 جولای (5 مرداد) و 8 اوت (17 مرداد) دو هواپیمای ایرانی را در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه  مجبور به فرود کرده و برای یافتن تسلیحات نظامی مورد بازرسی قرار داده ولی هیچ سلاحی یافته نشده است. 
این روزنامه افزوده است ترکیه به دلیلی نگرانی از آسیب دیدن روابط دیپلماتیک با ایران تاکنون این خبر را اعلام نکرده بود. 

نامیک تان، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه در واکنش به این خبر با تأیید این مسأله گفت این بازرسی یک روند عادی بوده است. 

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین زمینه به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل خبر داد که این رژیم از ترکیه خواسته است با اعمال ممنوعیت عبور و مرور زمینی و هوایی علیه ایران از آنچه که انتقال تسلیحات از طریق ایران به سوریه برای حزب‌الله لبنان نامیده است، جلوگیری کنند. 

این مقام ارشد امنیتی اسرائیل که به دلیل ادامه داشتن مذاکرات با ترکیه نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است: اهمیت ترکیه از این جهت است که سایر مسیرهای ممکن برای انتقال سلاح به حزب‌الله یعنی اردن و عراق تحت کنترل هستند و مسدود شده‌اند و تنها ترکیه باقی مانده است. 

مارک ریگو، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز با اشاره به اهمیت ترکیه که از کشورهای عضو ناتو است و روابط نزدیکی با اسرائیل و کشورهای عربی دارد گفت اجرای موفق تحریم تسلیحاتی بین‌المللی، آزمونی برای موفقیت تلاش‌های سازمان ملل در لبنان است. 

مقام امنیتی اسرائیل مدعی شد ما از ترکیه خواسته‌ایم تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتقال سلاح از ایران به سوریه برای حزب‌الله انجام دهد.
او افزود سرنوشت تحریم تسلیحاتی حزب‌الله بر دوش ترکیه است زیرا دولت اردن در حال حاضر از ورود هواپیماهای ایرانی به حریم هوایی اردن جلوگیری کرده است و نیروهای آمریکایی نیز مسیر عراق را مسدود کرده‌اند. 

او مدعی شد که ممکن است در روزهای آینده سوریه تلاش کند حزب‌الله را دوباره از نظر نظامی و تسلیحاتی تجهیز کند و این مسأله تهدیدی برای اسرائیل است که با آن مقابله خواهد کرد.
مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که بین 75 تا 80 درصد از موشک‌های دوربرد حزب‌الله نابود شده است اما سیاستمداران غربی در درستی این ارزیابی اولیه تردید دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین