کد خبر: ۴۹۸۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

خوب، بد و زشت فناوری در سال 2017/از اکتشافات ناسا تا "انفجار" بیت‌کوین

پایگاه خبری "وایرد"(wired) در یک گزارش نگاهی داشته به اتفاقاتی که در دنیای فناوری در سال 2017 به وقوع پیوست و آنها را به صورت ماهیانه بیان کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سال گذشته سالی بود سرشار از رسوایی، بی کفایتی و فساد. از دستکاری فیسبوک توسط روسیه گرفته تا رسوایی اخلاقی در سیلیکون ولی.

اما پیشرفت نیز وجود داشت. از پیشرفت‌های مهم و انقلابی در زمینه هوش مصنوعی تا ماموریت موفق کاوشگر کاسینی ناسا.

با نزدیک شدن به پایان سال 2017، پایگاه وایرد نگاهی به پستی و بلندی‌های دنیای فناوری در این سال انداخته است.

ژانویه

دخالت روسیه: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا متوجه شد که دولت روسیه به ایمیل‌های "هیلاری کلینتون" نامزد ریاست جمهوری و رقیب "دونالد ترامپ" و همچنین افراد نزدیک به وی دسترسی پیدا کرده است تا بر انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا تاثیر بگذارد.

موفقیت نت‌فلیکس(Netflix): این شبکه توانست به 93.8 میلیون نفر در سراسر جهان خدمات ارائه کند.

فوریه

تبعیض جنسیتی در اوبر(Uber): "سوزان فاولر" مهندس سابق شرکت آژانس موبایلی "اوبر" در وبلاگ خود، اوبر را به تبعیض جنسیتی محکوم کرد. حرکت شجاعانه وی موجی از اتهامات آزار جنسی و تبعیض را در "سیلیکون ولی" برانگیخت.

فیسبوک و هوش مصنوعی: "مارک زاکربرگ" یک مقاله 5500 کلمه‌ای را منتشر کرد که آینده شرکت را مشخص می‌کرد. موضوع اصلی؟ هوش مصنوعی.

مارس

حملات سایبری هدفمند به زنان: "اما واتسون" بازیگر هالیوودی پس از به سرقت رفتن و پخش عکس‌های شخصی‌اش اقدام قانونی کرد. این بازیگر پیش از این در سال 2014 پس از یک سخنرانی راجع به برابری جنسیتی به عنوان سفیر سازمان ملل متحد در سازمان ملل متحد، توسط هکرها که ادعا کردند تصاویر خصوصی وی را دارند، تهدید شده بود.

موفقیت نینتندو(Nintendo): این شرکت که کنسول بازی می‌سازد در تاریخ 3 مارس کنسول "سوئیچ" را روانه بازار کرد و در پایان ماه سپتامبر 7.63 میلیون از آن فروش رفت. این تعداد بسیار بیشتر از انتظارات تحلیلگران بود.

آوریل

اکتشافات ناسا: ماموریت فضایی کاسینی دریافت که قمر زحل موسوم به "انسلادوس"(Enceladus) تمام مواد لازم برای حیات را در اختیار دارد و به این فرضیه که ما در جهان تنها نیستیم قوت بخشید.

دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و فرانسه از طریق فیسبوک: فیسبوک اذعان کرد که پلتفرم این شرکت از سوی روسیه مورد استفاده قرار گرفته است تا انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه را تحت تاثیر قرار دهد. فیسبوک در تلاش برای تضعیف اینگونه فعالیت‌های خرابکارانه، 30 هزار حساب کاربری را در فرانسه بست.

مه

حمله باج‌افزار "واناکرای" به سرویس سلامت همگانی بریتانیا: سرویس سلامت همگانی بریتانیا قربانی حمله واناکرای شد که به کره شمالی نسبت داده شده است. تعدادی از بیمارستان‌های انگلیس توسط این باج‌افزار مورد حمله قرار گرفت که سیستم‌های کامپیوتری را قفل کرده بود و در ازای آزادسازی اطالاعات، پول طلب می‌کرد.

اتحادیه اروپا فیسبوک را جریمه کرد: فیسبوک به دلیل گمراه کردن مقامات اتحادیه اروپا در نحوه تصاحب پیغام‌رسان واتس‌اپ 110 میلیون یورو جریمه شد.

اتحادیه اروپا گوگل را جریمه کرد: "مارگارت وستگر" مامور عالی رتبه اتحادیه اروپا، در پی نتایج موتور جستجوی گوگل، این شرکت را 2.4 میلیارد دلار جریمه کرد. گوگل درخواست استیناف کرده است.

ژوئن

آشفتگی اوبر: "تراویس کالانیک" موسس اوبر، استعفا کرد. استعفای وی در پی رسوایی‌های اخلاقی مدیران این شرکت صورت گرفت.

پیشرفت در هم‌جوشی هسته‌ای: دانشمندان یک پیشرفت واقعی را در تولید انرژی هم‌جوشی هسته‌ای بر روی زمین انجام دادند. این کار از زمانی که انرژی هسته‌ای برای اولین بار اختراع شد، یک رویا بود.

دانشمندان دانشگاه فناوری "چالمرز"(Chalmers) یک روش برای کاهش سرعت حرکت الکترونها که با راکتورهای هم‌جوشی هسته‌ای تحریک شده‌اند، ابداع کردند.

ژوئیه

قفل دوچرخه از راه دور: یک استارتاپ سنگاپوری موسوم به "oBike" اعلام کرد که شبکه دوچرخه خود را در لندن راه‌اندازی می‌کند. این شرکت به جای ایستگاه‌های فیزیکی قرارگیری دوچرخه برای قفل کردن و باز کردن دوچرخه از تکنولوژی ردیابی استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی دارای تخیل: شرکت "DeepMind" اعلام کرد که در حال توسعه یک سیستم هوش مصنوعی است که قادر به "تخیل" است و امیدوار است بتواند نتیجه و آثار یک تصمیم را قبل از اتخاذ، پیش‌بینی کند.

اوت

تهدید کره شمالی: کره شمالی موشکی را به سمت ژاپن پرتاب کرد که نشان‌دهنده پیشرفت تکنولوژیکی این کشور در ساخت و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی بود.

ربات خرابکار: هکرها یک ربات کوچک زیبا را به یک ماشین خرابکار تبدیل کردند. این ربات از اطلاعات احراز هویت افراد سوءاستفاده می‌کرد.

سپتامبر

ارائه iOS 11: اپل در تاریخ 19 سپتامبر آخرین نسخه از سیستم عامل گوشی‌های خود را عرضه کرد. ویژگی‌های بارز آن شامل پشتیبانی از واقعیت افزوده و توسعه سیستم پرداخت اپل بود.

معرفی آیفون جدید: اپل همچنین مدت کوتاهی پس از عرضه iOS 11، آیفون 8 و آیفون X را معرفی کرد.

لندن در برابر اوبر: صادق خان شهردار لندن اعلام کرد مجوز اوبر برای کار در لندن باید لغو شود.

گوگل HTC را به دست آورد: با مشکلات مالی HTC، گوگل 1.1 میلیارد دلار برای تیم تحقیق و توسعه 2 هزار نفره این شرکت هزینه کرد.

اکتبر

مالیات اپل: مشخص شد که اپل میزان زیادی از پول‌های خود را بخاطر عدم پرداخت مالیات وارد آمریکا نکرده و در جایی مخفی کرده است.

ایجاد شکاف اطلاعاتی در اکوئیفاکس: اطلاعات بیش از 143 میلیون مشتری آمریکایی و 600 هزار مشتری انگلیسی سرقت شد. در حالی که گفته می‌شد این آمار کمتر از 400 هزار نفر بوده است. اکوئیفاکس(Equifax) یک شرکت سهامی عام و یک مرکز اعتبارسنجی برای بررسی سابقه بانکی و اعتباری و گزارش دهی به مشتریان است. این شرکت یکی از سه مؤسسه اصلی اعتبارسنجی در ایالات متحده آمریکا است و جمع‌آوری اطلاعات در مورد بیش از 800 میلیون شخص و بیش از 88 میلیون کسب وکار در سراسر جهان را برعهده دارد.

سرقت اطلاعات یاهو: یاهو در نهایت تایید کرد که 3 میلیارد حساب کاربری در دسترس هکرها قرار گرفته است، با وجود اینکه ابتدا ادعا می‌کرد که تنها یک میلیارد حساب هک شده است.

نوامبر

ربات‌های پشتک‌زن: یک ربات به نام "اطلس" معرفی شد که اولین رباتی است که همانند انسان قادر به پشتک زدن است.

آیفون X وارد بازار شد: اپل بالاخره آیفون X را روانه بازار کرد. اگر چه بسیاری از کارشناسان آن را به عنوان بهترین آیفون رتبه‌بندی کرده‌اند، اما قیمت بالا و ابهام در عملکرد صحیح فناوری تشخیص چهره آن باعث حیرت شد.

افزایش کاراکتر توییتر: توییتر در نهایت میزان محدودیت کاراکتر ورودی خود را از 140 کاراکتر به 280 افزایش داد.

روسیه از توییتر برای نفوذ بر برگزیت استفاده کرد: شواهد نشان می‌داد که حساب‌های توییتر روسی که در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا دروغ پخش می‌کردند، رفراندوم اتحادیه اروپا را نیز با استفاده از ادبیات تفرقه افکنانه و نژادپرستانه برای تحریک افکار عمومی هدف قرار دادند.

تسلا خودروهای الکتریکی جدیدش را معرفی کرد: الون ماسک در یک رویداد پر زرق و برق، از کامیونت جدید و خودروی Roadster پرده‌برداری کرد. ماسک وعده داده است Roadster را تا سال 2020 آماده کند، اما این خودرو فعلا تا حدود زیادی یک طرح مفهومی است.

دسامبر

بیت‌کوین، بیت‌کوین و بیت‌کوین: بیت‌کوین بازار را منفجر کرد. همه برای خرید آن هجوم آوردند. قیمت این اعتبار رمزگذاری شده در سال 2017، 17 برابر شد و در ماه دسامبر به 20 هزار دلار رسید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین