کد خبر: ۴۹۹۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

روایت کدخدایی از پشت پرده انتخابات سال ۸۸: می گفتند تقلب نشده اما مردم را به خیابان می‎کشاندند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، وقتی اعضای ستاد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم حضور داشتند، یکی از اعضای ستاد که قبلاً وزیر کشور بود اعلام کرد می‌دانیم در انتخابات ایران تقلب امکان‌پذیر نیست، اما نسبت به صلاحیت فردی بحث داریم. پس از این جلسه هم موضوع تقلب ادامه یافت، زمانی که خودتان می‌دانید امکان تقلب وجود ندارد، چرا این موضوع را ادامه دادید و به این بهانه مردم را به خیابان‌ها کشاندید؟
آفتاب‌‌نیوز : عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه نگاه یک با بیان اینکه انتخابات یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و هیچگاه نسبت به انتخابات عقب‌نشینی نداشته است، افزود: نظام جمهوری اسلامی، نظام مردمی و با پشتیبانی و ایثارگری‌های مردم شکل گرفته است، بنابراین مردم همیشه در صحنه حضور دارند و انتخابات مظهر حضور همیشگی مردم بوده است.

اهم اظهارات کدخدایی به شرح زیر است:

* چند ماه پیش از انتخابات سال 88، واژه‌ای به مفهوم نبود سلامت انتخابات، ادبیات رسانه‌ای برخی افراد شد و اظهار نگرانی کردند، در حالی که مدارک و مستندانی نداشتند.ما در شورای نگهبان حس کردیم که این موضوع می‌تواند آسیب‌زا و طراحی و برنامه‌ریزی شده باشد.درخواست آنان مبنی بر لزوم تشکیل نهادی به نام کمیته صیانت از آراء، ایجاد شبهه در ذهن مردم ایجاد و آنان را نسبت به سلامت انتخابات مردد می‌کرد و این در حالی بود که در هیچ جای قانون تشکیل چنین نهادی پیش‌بینی نشده بود.

*تمرین مناظره‌های برگزار شده میان نامزدهای انتخابات را نداشتیم و افکار عمومی هم هنوز این مناظره‌ها را تجربه نکرده بود و مباحثی که در آن زمان مطرح شد، اثرگذار بود. در انتخابات سال 1392، آستانه تحمل بالا رفت و افکار عمومی تجربه بیشتری داشت و نامزدها هم مراقب بودند تا مشکلی ایجاد نشود، مدیران صداوسیما هم مدیریت منطقی‌تری داشتند و با نامزدها صحبت کردند و تفاهم‌نامه‌هایی را با آن‌ها داشتند. در انتخابات، نباید رفتار و اعمال ما موجب هتک حیثیت و یا هتک حرمت طرف مقابل باشد و این بلوغ سیاسی را شاهد بودیم.

*{در پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان صلاحیت نامزدهایی را که خواهان تشکیل کمیته صیانت از آرا شدند و اعلام می‌کردند قانون را قبول ندارند، رد نکرد؟}: اینکه ضمانت اجرای یک بحث، رد صلاحیت باشد، حرف سنگینی است که نیازمند پایه‌های حقوقی و قانونی است، اما نکته در این جاست که کمیته صیانت از آراء زمانی که از طرف شورای نگهبان اعلام شد، قانونی نیست در حوزه نظارت از طرف شورای نگهبان این کمیته کنار گذاشته شد و هیچ وقت این کمیته مرجعیت قانونی در انتخابات پیدا نکرد.

* مصاحبه یکی از نامزدها مبنی بر پیروزی قطعی در انتخابات در حالی که هنوز انتخابات در جریان بود، از علل حوادث پس از انتخابات سال 88 بود، وظیفه شورای نگهبان بررسی نتایج و شکایت‌ها و اعلام نتیجه بود که انجام داد و برای این شورا تفاوتی نبود که کدام یک از نامزدها پیروز می‌شود، زیرا شورای نگهبان صلاحیت هر 4 نفر را تأیید کرده بود.

* انتخابات در کشور ما متکی به مردم است و اعضای هیئت نظارت و اجرا از اقشار مختلف مردم هستند، در انتخابات کشورمان امکان تقلب وجود ندارد.در انتخابات سال 88 در شورای نگهبان اقدام جدیدی انجام دادیم و به همه نامزدها اعلام کردیم که می‌توانند در روز برگزاری انتخابات در شورای نگهبان هم نماینده داشته باشند، در حالی که براساس قانون، نامزدها فقط بر سر صندوق‌ها می‌توانند نماینده داشته باشند. هر 4 نامزد، نمایندگان خود را به شورای نگهبان معرفی کردند و از صبح روز انتخابات در این شورا مستقر شدند و مرتب گزارشات را ارسال می‌کردند و نمایندگان هر 4 نامزد در پایان انتخابات اعلام کردند که مشکلی وجود ندارد.

* براساس قانون انتخابات اگر نامزدی ادعای تقلب دارد، باید مستند اعلام کند، شورای نگهبان از مدعیان تقلب، مستندات را خواست، اما آن‌ها گزارش مستند و سند دقیق حقوقی مبنی بر وقوع تقلب ارائه نکردند. آن‌ها ادعاهایی از جمله مبنی بر کمبود تعرفه در برخی شعب و تبلیغات خلاف واقع را مطرح کردند و فراتر از آن ادعایی مطرح نشد.

* در قانون، فرصت مشخصی برای ارائه مستندات برای نامزدها در نظر گرفته شده است و در انتخابات سال 1388 به علت وضعیت خاص، مقام معظم رهبری با تمدید آن فرصت موافقت کردند و به مدت 5 روز تمدید شد و پس از پایان این مهلت‌ها، نتیجه اعلام شد. یک روز مانده به پایان مهلت تمدیدی، نمایندگان یکی از نامزدها اعلام کرد در صورت انجام برخی اقدامات از جمله شمارش دوباره برخی صندوق‌ها حاضریم نتیجه را بپذیریم ما هم اعلام کردیم، اشکالی ندارد، اما این کار چند ماه طول می‌کشد و اگر شما به صورت مکتوب اعلام کنید که پس از این اقدامات نتیجه انتخابات را خواهید پذیرفت ما آن را انجام خواهیم داد اما آن‌ها از این کار سر باز زدند و نپذیرفتند.

*بازشماری در همه انتخابات در صورتی انجام می‌شود که مدارک و مستندات کافی به شورای نگهبان ارائه شود، مبنی بر اینکه در یک صندوق یا بیشتر، تقلب یا تخلفی صورت گرفته است و اگر اعضای شورای نگهبان پس از بررسی مستندات تشخیص دهند که لازم است آن صندوق‌ها بازشماری شود، دستور بازشماری داده می‌شود. اما ما در انتخابات سال 1388 داوطلبانه پیشنهاد دادیم، حاضریم 10 درصد از صندوق‌ها را به عنوان نمونه در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها بازشماری کنیم و اگر ببینیم اختلاف آراء زیاد است، بقیه صندوق‌ها را هم بازشماری کنیم. ده درصد از آراء را بازشماری کردیم، اما تغییر محسوس در آن 10 درصد به‌وجود نیامد و سپس از آن نتیجه انتخابات را اعلام کردیم.

*تا زمانی که انسان هست، فتنه نیز هست، اما نباید شاقول هدایت را گم کنیم و از صراط مستقیم منحرف شویم.باید هوشیار و بصیرت داشته باشیم و اگر نمی‌توانیم حق را تشخیص دهیم، به مراجعی که حق را می‌شناسند، مراجعه کنیم. در انتخابات 88 فردی مدعی بود و می‌گفت اگر به من رأی بدهید، شما را قبول می‌کنم و اگر ندهید شما را قبول ندارم و تا این تفکر وجود داشته باشد، تا قیامت به نتیجه نخواهیم رسید.

* فتنه را بیگانه مدیریت می‌کرد، در روز عاشورای 88 احساسات همه مردم با توهین به مقدسات جریحه‌دار شد و جامعه مسلمان ما این را تحمل نکرد و مردم با هتاکان برخورد کردند.مردم دیدند این مسئله فراتر از انتخابات است و در 9 دی فارغ از مسائل سیاسی و خستگی از اغتشاشات بیرون آمدند و همه آن مسائل را کنار زدند.

*سران فتنه باید بیایند و به مردم پاسخ دهند که با چه مجوزی این همه هزینه را به ملت ایران تحمیل کردند. باید در چارچوب قانون حرف بزنیم و قانون تخلف‌هایی را که می‌تواند بر نتیجه انتخابات اثرگذار باشد اعلام کرده است. نمی‌توانیم حرفی بزنیم و ادعایی داشته باشیم که مبنای حقوقی نداشته باشد.

*در نشستی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 با حضور برخی مسئولان کشور و اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدها در محضر رهبر معظم انقلاب داشتیم، اعضای ستادهای معترض گفتند مطمئنیم که نمی‌تواند تقلبی در انتخابات انجام شده باشد، اما همین افراد پس از آن جلسه دوباره بر تقلب تأکید کردند. آن جلسه بسیار صمیمانه و محبت‌آمیز بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن جلسه بر اجرای قانون تأکید داشتند و فرمودند شکایات را بررسی کنید تا حقی ضایع نشود. اعضای ستادهای معترض به نتیجه انتخابات در آن جلسه تأکید بر ابطال انتخابات به دلیل تأیید صلاحیت یکی از نامزدها را داشتند و می‌گفتند صلاحیت او نباید تأیید می‌شد. پس از انتخابات و آن جلسه، ستادهای معترض گزارش‌هایی را فرستادند که همان گزارش‌های روز انتخابات مبنی بر کمبود تعرفه در برخی مناطق و مانند آن بود.

*معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 واژه‌ای را در عالم سیاست با عنوان تدلیس سیاسی جعل کردند، در حالی که این واژه را به هر رفتاری از جمله رفتار خود معترضان به نتیجه انتخابات می‌توان نسبت داد. در قانون درباره امکانات تبلیغاتی بیشتر رئیس‌جمهوری که برای دوره بعدی نامزد شده است، از جمله سخنرانی‌ها، دیدارها و سفرها، چیزی نیامده و این موضوع برای همه رؤسای جمهوری که دو دوره رئیس‌جمهعور شدند، وجود داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین