کد خبر: ۴۹۹۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

زلزله، خطری که جان شهر را تهدید می‌کند

مدیرگروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: وضعیت آمادگی ما، در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله وضعیت نابسامانی است.
آفتاب‌‌نیوز :
«مهدی ساشورپور» با اشاره به این‌که یکی از معضلات جامعه امروز، نداشتن آمار دقیق در خصوص میزان استحکام بافت‌های شهری و مسکونی استان زنجان است، گفت: این موضوع بدین معنا است که دقیقاً نمی‌دانیم کدام ساختمان‌ها ناپایدار و کدام یکی از آن‌ها پایدار هستند، نه این‌که نتوان این بافت‌ها را تشخیص داد و مشخص کرد، بلکه در واقع می‌توان اذعان کرد که عزم جدی در خصوص اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی این موضوع و خطرات ناشی از آن برای عموم وجود ندارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: مشاهده حوادث اخیر نظیر زلزله کرمانشاه نشان می‌دهد که وضعیت آمادگی ما در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله و ... وضعیت نابسامانی است.

مدیر گروه دانشکده شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: در حوزه شهری نیز بافت شهری فرسوده است که این موضوع خود گواه بر این است که علاوه‌بر ابنیه، زیرساخت‌ها نیز به بازسازی و اصلاح نیاز دارند.

ساشورپور افزود: متأسفانه به‌علت ساختار اجتماعی که در کشور حاکم است کسی به‌دنبال ایمن‌سازی ساختمان‌ها و منازل خود نیست و سازندگان نیز به‌دنبال این هستند که با کم‌کاری سود بیشتری به جیب بزنند. چنانچه شاهد هستیم که مسکن‌های نوساز هم دچار تخریب با میزان زیادی می‌شوند، نمونه این موضوع را در زلزله کرمانشاه هم مشاهده کردیم که مسکن‌های نوساز تخریب شدند که نشانگر عدم نظارت درست در حوزه ساخت و ساز و نبود عزم و خواست مردم در مقاوم‌سازی است.

وی تصریح کرد: در حوزه پدافند و مدیریت بحران می‌توان به موضوع از دو منظر نگاه کرد. موضوع اول این است که به جامعه آموزش کافی در خصوص رویارویی با حوادث و بلایای طبیعی داده نشده است و امروز شاهد این امر هستیم که بیشترین مصدومین، در حین فرار دچار آسیب می‌شوند و این به دلیل عدم آگاهی مردم نسبت به نحوه برخورد در زمان وقوع این حوادث است که باید فرهنگ‌سازی شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حوزه امدادرسانی نیز با توجه به این‌که پایان‌نامه‌های بسیاری در این زمینه کار شده می‌توان اذعان داشت که وضعیت امدادرسانی و توزیع و جایگاه مراکز خدمات‌رسانی به‌صورت برنامه‌ریزی شده و استاندارد ساخته نشده‌اند و ساختمان‌هایی که باید در برابر زلزله ایمن باشند متأسفانه ایمن نیستند نظیر این مورد را می‌توان بیمارستان‌های موجود در زلزله کرمانشاه دانست که ساختمان‌های که انتظار می‌رود ضد زلزله باشند، نیستند.

وی ادامه داد: امکان امدادرسانی نیز وضعیت خوبی در بافت شهری ندارد و مسیرهای امدادرسانی نیز خوب تعریف نشده‌اند که شرایط را در مواقع بحران برای امدادرسانی فراهم کنند و متاسفانه شاهدیم که با پارک چند اتومبیل گاها، مسیرها غیرقابل تردد می‌شوند.

ساشورپور گفت: در جهت اقدامات توسعه‌ای بافت شهری نیز مطالعات کافی صورت نمی‌گیرد، به طوری‌که شاهد این هستیم که در زمان ساخت، توسعه شهر به گسل‌های موجود در منطقه توجه نمی‌شود، به طوری‌که مسکن مهر در شرق زنجان در جهت‌ گسل قرار گرفته است، در حالی که باید خلاف جهت توسعه کنونی شهر ساخته می‌شد. هم‌چنین توزیع جمعیتی درستی نیز صورت نمی‌گیرد، به طوری که شاهد این هستیم که بیشترین جمعیت شهری در بافت‌هایی که دارای نقص است سکنی گزیده‌اند و همین آمار تلفات را در مواقع بحران بالا می‌برد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین