کد خبر: ۴۹۹۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱

چرا فرزندمان بدزبانی می‌کند؟

یک روان‌شناس گفت: برای جلوگیری از بدزبانی نخستین کار این است که علت این بدزبانی را بدانیم و جلوی آن را بگیریم.
آفتاب‌‌نیوز :
«فرناز امیراصلانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تأکید بر این‌که بدزبانی کودک یکی از بزرگ‌ترین معضلات پدر و مادر است، اظهار کرد: بدزبانی فقط از طریق آموزش و مواجه شدن با این اتفاق در کودکان شکل می‌گیرد، به عبارتی وقتی کودک در موقعیتی قرار می‌گیرد که انواع کلمات زشت را می‌شنود، این نوع رفتار را می‌آموزد. موقعیت بدزبانی می‌تواند شامل یک سریال تلویزیونی متناسب با بزرگسالان و یا معاشرت با کودکی باشد که بدزبانی را امری عادی تلقی می‌کنند.

این روان‌شناس ادامه داد: بدزبانی فقط به معنای فحش دادن نیست و مواردی مثل صدا زدن بزرگترها با اسم کوچک، طعنه زدن، گستاخی و فریاد زدن به جای آرام صحبت کردن هم در گروه مصداق‌های بدزبانی قرار می‌گیرد. در همین راستا، اگر دوست نداریم فرزندمان با فریاد حرف بزند، خودمان هم نباید در برابر او و دیگران چنین رفتاری داشته باشیم.

وی افزود: پدر و مادر کودکان بدزبان روزی چندبار از عبارت «درست حرف بزن» استفاده می‌کنند اما متاسفانه هیچ‌گاه به فرزندشان نشان نمی‌دهند که درست حرف زدن چگونه است؛ در واقع اگر می‌خواهیم کودک‌مان خوش‌زبان باشد، باید این مهارت را با رفتارمان به او آموزش دهیم و اگر دل‌مان نمی‌خواهد که فرزندمان با صدای بلند با ما صحبت کند، باید به او بگوییم که فریاد زدن به جای حرف زدن معمولی یک رفتار نادرست است و در خانه جایی ندارد.

امیراصلانی تصریح کرد: مهم‌ترین مربیان بدزبانی کودک، پدر، مادر، اطرافیان و تلویزیون است. کودک از همه این گزینه‌ها بدزبانی را یاد می‌گیرد و آن را تکرار می‌کند. به همین‌خاطر وقتی موقع رانندگی و در حضور فرزند کوچک‌مان راننده‌های دیگر را احمق و.... خطاب می‌کنیم باید انتظار داشته باشیم که این کلمه را چند روز بعد از فرزندمان بشنویم.

این روان‌شناس یادآور شد: بدزبانی نوعی بازی کسب توجه در کودکان است و اگر والدین هم از کوره در بروند و در بازی شریک شوند، کودک را به هدفی که داشته می‌رسانند. از این‌رو اگر کودک داد زد، والدین نباید با عصبانیت جوابش را بدهند و باید طوری رفتار کنند که انگار مهمان است تا کودک رفتار محترمانه را بیاموزد. همچنین والدین باید دور تنبیه را خط بکشند؛ چراکه تنبیه در اغلب موارد نمی‌تواند جلوی بدزبانی کودک را بگیرد و بهتر است فقط در مواردی لحاظ شود که رفتار کودک، هم برای خودش و هم دیگران خطرناک و آسیب‌زا باشد.

وی با تأکید بر این‌که تنبیه کردن در این مورد یا کودک را جری‌تر می‌کند و یا ترس را به او یاد می‌دهد، افزود: یکی از روش‌های توصیه شده برای مقابله با بدزبانی کودک این است که به طور کامل این حرکت را ندیده بگیریم؛ طوری که انگار اصلا آن حرف زشت را نشنیده‌ایم. وقتی به بدزبانی فرزندمان پاسخ ندهید، به او نشان می‌دهیم که نمی‌تواند با کلمات یا طرز بیانش ما را تحت تاثیر قرار دهد.

امیراصلانی با بیان این‌که والدین باید اجازه دهند که کودک در زمان مشخصی کلمه مورد نظرش را تکرار کند، یادآور شد: شنیدن کلمه زشت از زبان یک کودک، آزاردهنده است و می‌تواند باعث شود والدین به خاطر روش تربیتی‌شان احساس گناه کرده و خود را سرزنش کنند. اما وقتی کودک کلمه ناپسندی را به زبان می‌آورد، باید به او بگوییم که از این رفتار متاسفیم. سپس یک ساعت زنگ دار کوک کنیم و از او بخواهیم آنقدر آن کلمه را تکرار کند تا ساعت زنگ بزند؛ کودک باید باور کند که پس از خوردن زنگ ساعت اجازه تکرار آن کلمه را ندارد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین