کد خبر: ۵۰۱۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵

جدایی فیلیپ کوتینیو؛ زخم لیورپول چقدر کاری است؟

سرانجام پس از کش و قوس فراوان، فیلیپ کوتینیو، بازیساز برزیلی لیورپول با ۱۴۲ میلیون پوند راهی بارسلونا شد تا تبدیل به دومین بازیکن گران‌قیمت تاریخ فوتبال شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرانجام پس از کش و قوس فراوان، فیلیپ کوتینیو، بازیساز برزیلی لیورپول با ۱۴۲ میلیون پوند راهی بارسلونا شد تا تبدیل به دومین بازیکن گران‌قیمت تاریخ فوتبال شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حالا سئوال این است که جای خالی کوتینیو چقدر در لیورپول احساس خواهد شد و این باشگاه باید پول حاصل از فروش این ستاره را در کجا سرمایه‌گذاری کند. باشگاهی که چندی قبل ۷۵ میلیون پوند خرج خریدن ویرجیل فان‌دایک، مدافع هلندی ساوتهمپتون کرد.

جدایی فیلیپ کوتینیو؛ زخم لیورپول چقدر کاری است؟

شکی نیست که کوتینیو از ژانویه ۲۰۱۳ که از اینتر میلان به لیورپول آمد، همواره بازیکنی مهم برای این باشگاه به حساب می‌آمد. او در بیش از ۲۰۰ بازی ۵۴ گل برای تیمش زد و در سه فصل اخیر یکی از ستون‌های تیم بود.

او فصل گذشته با ۱۳ گل بهترین گلزن تیمش بود و این فصل نیز تا قبل از رفتن به بارسلونا ۷ گل در لیگ برتر برای لیورپول زده بود.

اما بیشتر از گل زدن، چیزی که لیورپول با رفتن کوتینیو از دست می‌دهد، موقعیت‌هایی است که او برای هم بازیهایش ایجاد می‌کرد و موجب می‌شد تا آن‌ها در کنار او عملکرد بهتری داشته باشند.

اگر فقط گل زدن را در نظر بگیریم، هیچ کس به اندازه روبرتو فرمینو از تابستان ۲۰۱۵ که به لیورپول آمد برای باشگاه گل نزده (۳۰ گل) اما بدون کوتینیو، خیلی بعید است که این مهاجم برزیلی بتواند همان قدر تاثیر‌گذار باشد.

فرمینو این فصل در ۱۱ مسابقه‌ای که در کنار کوتینیو بازی را شروع کرد، ۱۱ گل زد، اما در ۷ مسابقه‌ای که مهاجم ۲۶ ساله برزیلی، هموطنش را در کنار نداشت، فقط ۳ بار توانست دروازه حریفان را باز کند.

محمد صلاح، مهاجم تازه‌وارد لیورپول بلافاصله پس از حضورش در باشگاه دل تماشاگران را برد. این ملی‌پوش مصری از تابستان قبل که به لیورپول آمد در ۲۱ مسابقه لیگ برتر ۱۷ گل زده. یعنی صلاح در فصل جاری ۱۰ گل بیشتر از کوتینیو زده هرچند که از نظر پاس گل پنج به شش از او عقب است.

اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به نمایش این دو بازیکن در اولین فصل حضورشان در لیورپول داشته باشیم، صلاح با فاصله بهتر است: در ۲۱ بازی: صلاح ۱۵۹۶ دقیقه بازی کرده و ۱۷ گل زده و ۵۲ بار بازیکن مستقیمش را دریبل زده، در حالی که در همین تعداد بازی کوتینیو ۱۴۹۳ دقیقه بازی کرد، ۴ گل زد و ۳۵ بار بازیکنان حریف را دریبل زد.

لیورپول چگونه می‌تواند جای کوتینیو را پر کند؟

جدا شدن این بازیکن کلیدی قطعا به لیورپول ضربه می‌زند. کوتینیو از یک بازیکن خوب به ستاره‌ای بزرگ در لیورپول تبدیل شد. بازیکنی که با ۸ و نیم میلیون پوند به این باشگاه آمد و با ۱۴۲ میلیون پوند از آن جدا شد.

صلاح از زمانی که به لیورپول آمده با سرعت، قدرت و توانایی بالای گل زدنش چشم‌ها را به خود خیره کرده و کاملا متفاوت از بازیکن ضعیفی است که نتوانست در چلسی هیچ تغییری ایجاد کند.

«چهار فوق‌العاده» لیورپول خیلی زود از بین رفت. جدایی کوتینیو اصلا مسئله کوچکی نیست اما صلاح، مانه و فرمینو آن قدر خوب هستند که بتوانند جای خالی او را پر کنند.

خبر خوب برای لیورپول این است که نبیل کیتا، تابستان به این تیم می‌آید به این ترتیب دست یورگن کلوپ برای آرایش دادن به میانه میدان تیمش باز خواهد بود. الکس آکسلید چمبرلین چه خواهد شد؟ این بازیکن به عنوان هافبک مرکزی از آرسنال به لیورپول آمد، حالا احتمالا می‌تواند در این فرصت خودش را بهتر نشان دهد.

گفته می‌شود که مذاکره با ریاض محرز، هافبک لستر شروع شده اما مارک لاورنسن، بازیکن پیشین لیورپول معتقد است که الکسیس سانچز گزینه مناسبی برای جانشینی کوتینیو است.

بعید به نظر می‌رسد که این ملی‌پوش شیلیایی در آرسنال ماندگار باشد. منچستر سیتی تابستان گذشته تلاشی ناکام برای جذب او داشت و ماه گذشته هم یکبار دیگر برای جذب او دورخیز کرد.

لاورنسن گفت: "یک دوستی در آرسنال هست که می‌خواهد برود و نامش الکسیس سانچز است. اگر لیورپول برای جذب او اقدام کند، خیلی جذاب می‌شود. اگر شما بتوانید سانچز را بخرید، در حالی که ویرجیل فان‌دایک را هم گرفته‌اید، این تجارتی خوب است، احتمالا یک تجارت خوب برای همه."

کوتینیو در بارسلونا جا می‌افتد؟

بارسلونا هیچ گاه پنهان نکرده که کوتینیو اولین اولویت در فهرست خرید باشگاه است تا بتواند جانشین آندرس اینیستای، ستاره خلاق این تیم شود که در پایان این فصل ۳۴ ساله خواهد شد.

اینیستا چنان اهمیتی برای باشگاه دارد که بارسلونا این چنین مصمم به دنبال جذب کوتینیو رفت و برای آوردن او به نوکمپ تا تابستان صبر نکرد.

با توجه به اختلافی که بارسلونا در صدر جدول لالیگا با رقیبان ایجاد کرده به نظر می‌رسد که هدف اصلی این تیم در فصل جاری قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است؛ جایی که اینیستا نقشی حیاتی دارد. حتی لیونل مسی هم نمی‌تواند یک تنه همه کار انجام دهد و حضور یک اینیستای سالم و قبراق می‌تواند تغییری اساسی در بخت قهرمانی بارسا ایجاد کند و هر خط دفاع مستحکمی در اروپا را بلرزاند.

آمدن کوتینیو به معنای این است که اینیستا می‌تواند به اندازه کافی در لیگ اسپانیا استراحت کند، بدون این که کیفیت بازی بارسا با افت فاحشی روبرو شود.

بزرگ‌ترین چالش پیش روی کوتینیو این است که بتواند به شکلی تاثیر‌گذار با مسی ترکیب شود و کمک کند تا فضای کافی برای ستاره آرژانتینی ایجاد شود (تقریبا مانند تمام بازیکنانی که کنار مسی بازی می‌کنند) به جای این که فقط در فکر عملکرد خودش باشد.

منبع: بی بی سی


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین