کد خبر: ۵۰۱۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

نقش تغییرات اقلیمی در اعتراضات اخیر ایران

به گفته کارشناسانی که درباره ایران مطالعه کرده‌اند خشکسالی شدید، منابع آب نامناسب و طوفان و گرد و غبار در سال‌های اخیر بر اقتصاد ایران تاثیر منفی گذاشته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- سایت ساینتیفیک امریکن اشاره می‌کند که یکی از بزرگترین چالش‌های مرتبط با اقتصاد ایران چرخه خشکسالی‌های شدیدی است که از دهه ۹۰ میلادی آغاز شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این سایت می‌نویسد: «تداوم تغییرات اقلیمی می‌توانند جرقه‌ای برای اعتراضت اخیر در ایران بوده باشند. تاثیرات تغییرات آب و هوایی از جمله چالش‌های زیست محیطی ایران ممکن است سبب تشدید اعتراضات در ده‌ها شهر در ایران شده باشند.

نقش تغییرات اقلیمی در اعتراضات اخیر ایران

به گفته کارشناسانی که درباره ایران مطالعه کرده‌اند خشکسالی شدید، منابع آب نامناسب و طوفان و گرد و غبار در سال‌های اخیر بر اقتصاد ایران تاثیر منفی گذاشته‌اند. 

یک پژوهشگر در «شورای اتلانتیک» می‌گوید: «زمانی که به طور همزمان با تغییرات اقلیمی و کمبود آب مواجه هستید محصولات کشاورزی رشد نمی‌کنند و اکنون پول نقد نیز از دست رفته است. این دغدغه‌ها همگی با هم باعث ایجاد بحران می‌شوند. مدیر برنامه آیران در شورای آتلانتیک نیز می‌گوید که علاوه بر فساد و کاهش قیمت نفت، نقش تغییرات اقلیمی در اعتراضات اخیر زیاد است و رسانه‌ها به این موضوع کم پرداخته‌اند. او اشاره می‌کد که ایران برای ۱۴ سال دچار خشکسالی بوده است و کشاورزان مجبور به مهاجرت از شهرها شده‌اند چرا که برای آبیاری مزارع، آبی وجود ندارد». 

یک پژوهشگر بروکینگز نیز می‌گوید خشکسالی ایران که از اواخر دهه ۹۰ میلادی به این سو آغاز شده، بر کیفیت زندگی مردم تاثیر منفی داشت و سبب افزایش موج مهاجرت در سرتاسر ایران شده است. کارشناسان می‌گویند که به علت تغییرات اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که بارندگی در کل خاورمیانه تا پایان قرن به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد و تغییرات آب و هوایی می‌توانند تا ۵ درجه افزایش دمای هوای را موجب شوند. 

براساس نتایج تحقیقاتی موسسه فناوری ماساسچوست در سال ۲۰۱۵ میلادی تا سال ۲۰۷۰ خلیج فارس می‌تواند به قدری با موج گرما مواجه شود که زندگی را برای انسان‌ها دشوار سازد. در تابستان جاری ایران یکی از بالاترین درجه حرارت‌ها را تجربه کرد؛ در حدود ۱۲۸.۷ درجه فارنهایت. همچنین، مجموعه‌ای از چالش‌های انسان‌ساخته مانند سدها و مشکلات دسترسی به آب در ایران به خصوص در مناطق روستایی و شهرهای کوچک زیاد هستند. این موضوع سبب شده تا برای مقابله با گرما، وضعیت زندگی افراد کم‌درامد دشوارتر شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین