کد خبر: ۵۰۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

در حراج بزرگ تهران چه گذشت؟

دومین مرحله حراج تهران امسال (هشتمین دوره) در حالی برگزار شد که رویکرد آن به سمت نسل متاخر و هنر معاصر ایران متمایل بود به شکلی که تعداد زیادی از آثار این حراج به دهه ٨٠ و ٩٠ اختصاص داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از نکات این حراج به بازه سنی هنرمندان آن تعلق داشت که از سال ١٣١٠ تا ١٣٧١ را دربر می‌ گرفت. از سویی به آثار نقاشی‌خط توجه ویژه‌ای شده بود که به نظر می رسد دلیل آن به استقبال از این هنر در حراجی های کشورهای خلیج فارس برگردد.

در دومین مرحله حراج تهران (حراج هنر معاصر ایران) آثاری از هنرمندان حوزه هنری مانند ناصر پلنگی، شهلا حبیبی، حبیب الله صادقی، حسین خسروجردی و... به چشم می خورد؛ همچنین عکسی از سعید صادقی متعلق به عملیات «کربلای 5» در این حراجی برای فروش گذاشته شده بود.

همچنین در کاتالوگ این حراج زیر عکس برخی آثار توضیحاتی مانند مرمت شدن اثر، ارائه اثر مشابه در حراجی های دیگر یا چاپ شدن اثر در یک کتاب داده شده بود.

یا عکس اثری از جاسپر جانز که نقش «دست ها»یش مشابه با اثر حسین زنده رودی بود، در این کاتالوگ منتشر شده بود که در توضیح آن گفته شده  شاید این اثر منبع الهام زنده رودی بوده است.

در هشتمین حراج تهران که شامگاه ٢٢ دی ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد؛ بالاترین قیمت کارشناسی شده به اثر آینه کاری و گچ روی چوب منیر فرمانفرماییان اختصاص داشت که پیش بینی شده بود بین یک میلیارد و دویست میلیون تومان تا یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به فروش برود.

طبق چند دوره گذشته حسین پاکدل چوب این حراج را در دست داشت.

اثر آلومینیوم و استیل "اسماءالله" اثر علیرضا آستانه اولین اثری بود که در این حراج به قیمت ٤٤ میلیون تومان فروخته شد.

در ادامه تابلوی رنگ روغن حمیدرضا رحیمی نژاد ١٦ میلیون، تابلوی "بهشت هشتم" محمد بزرگی ٨٠ میلیون و اثر چهار لته ای از عین الدین صادق زاده ١١٠ میلیون تومان به فروش رسید.
سپس به ترتیب تابلوی "وضعیت رضا رینه ای" ٣٨ میلیون، تابلویی از مجموعه شکارگاه میترا کاویان ٢٠ میلیون، اثر محمدعلی ترقی جاه ١٦٠ میلیون، تابلوی علی ندایی ٢٨ میلیون تومان چکش خورد.

پیش بینی شده بود تابلوی "جنگ کارناوال" اثر امین منتظری نقاش جوانی که متولد سال ١٣٧١ است، ٤٠ تا ٦٠ میلیون فروش برود اما این اثر به قیمت ١٨٥ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی رنگ روغنی از محمدعلی بنی اسدی نیز با بیشینه قیمت پیشنهادی خود ٢٠ میلیون تومان و اثری از کامبیز درم بخش ٣٦ میلیون تومان چکش خورد.

اثر "تعزیه" ناصر پلنگی که به وسیله چاپ و رنگ روغن روی بوم خلق شده بود با ٣٨ میلیون و تابلویی از رضوان صادق زاده از مجموعه "دیوار" این هنرمند با ٣٤ میلیون تومان خریداران خود را پیدا کردند.

اثر بعدی که در این حراج فروخته شد متعلق به پرویز کلانتری بود که آن نیز با بیشینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ٢٠٠ میلیون تومان خریداری شد. هنگامی که این اثر برای نمایش به روی صحنه آمد با تشویق حاضران در سالن روبرو شد.

تابلوی رنگ روغنی از سحر صالحی که به چهار برابر کمینه قیمت خود، یعنی ٤٠ میلیون تومان چکش خورد.

عکسی از مجید کوررنگ بهشتی با نام "پشت صحنه" که ١٥ تا ٢٠ میلیون تومان پیشنهاد شده بود، با ١٤ میلیون تومان خریدار پیدا کرد.

در ادامه تابلوی ارسیا مقدم ٢٤ میلیون و تابلوی آبرنگ روی مقوا بهرنگ صمدزادگان با نام "آشوب" ٣٤ میلیون تومان، اثری از بهمن جلالی با نام تصویر خیال که توسط عکس و آینه خلق شده بود ٤٤ میلیون، تابلوی سعید احمدزاده با نام "هریک از ما دو یا سه چهره جعلی" ٢٢ میلیون، تابلوی قاسم حاجی زاده ٣٠٠ میلیون و اثری از احمد مرشدلو با تکنیک خودکار روی مقوا ٣٢ میلیون فروخته شدند.

اثر چاپ دیجیتال روی کاغذ صادق تیرافکن با نام "پرده انسانی" با کمینه قیمت پیشنهادی خود ٤٠ میلیون و در ادامه آن اثر چاپ سیلک و لعابکاری روی کاشی متعلق به خسرو حسن زاده با نام "یکصد تختی" ١٩٠ میلیون تومان چکش خوردند. قیمت پیشنهادی تابلوی حسن زاده ٨٠ تا ١٢٠ میلیون تومان بود.

مجسمه آهنی مرد و پرنده ژازه تباتبایی از مجموعه ١١٠ میلیون، تابلویی از رامیز شهوق ٥٠ میلیون، تابلوی رنگ روغن علیرضا اسپهبد با نام "اصل انواع" که در کتاب آثار او نیز به چاپ رسیده ٩٥ میلیون تومان، تابلوی منصور قندریز با تکنیک رنگ روغن روی گونی که سال ٢٠١٦ در حراج " آدر نورمن پاریس" ارائه شده ٣٤٠ میلیون، اثر حجمی بهروز دارش که درسال ١٣٩٠ ساخته شده ٧٥ میلیون تومان  خریداری شدند.

در ادامه برگزاری این حراج اثر دو لته ای از هادی جمالی ٦٠ میلیون، تابلوی رنگ روغن روی بوم رضا حسینی خلق شده در سال ١٣٩٥ به قیمت ١٧ میلیون، نقاشی ای از وحید محمدی متعلق به مجموعه "شبانه ها" ١٩ میلیون، تابلویی از یعقوب امدادیان ٧٠، اثری با تکنیک اکریلیک روی بوم متعلق به مقداد لرپور ١٨ میلیون تومان فروخته شد.

پاکدل برای تابلوی اکریلیک و مرکب چاپ روی کتان اثرکامران یوسف زاده (وای. زد. کامی) که از طرف گالری گاگوسیان در نیویورک ارائه شده با نام "گنبد سپید" یک میلیارد تومان چکش زد. قیمت پیشنهادی این اثر ٨٠٠ میلیون تا ١ میلیارد و دویست میلیون تومان  بود و انتظار می رفت این اثر با قیمت بیشتری به فروش برود.

تابلوی "ناکجا آباد" ژیلا کامیاب ٢٤ میلیون، اثر "قاصدک شماره ١٢" مریم سالور ٣٧ میلیون تومان، تابلوی اکریلیک روی بوم شنتیا ذاکرعاملی ٢٢ میلیون، چکش خوردند.

اثر حجمی منیر فرمانفرماییان که با آیینه کاری و نقاشی پشت شیشه روی گچ ساخته شده بود، ٢٨٠ میلیون تومان خریداری شد. این هنرمند با ٢ اثر در این حراج حضور داشت.

تابلوی چهارلته ای از پری یوش گنجی از مجموعخ "شب روز شب" ٤٦ میلیون، تابلوی در لته ای از فرح سیدابوالقاسم ١٧ میلیون و تابلوی "کوچ" از مجموعه طرد شده ها اثر فلورا فیض بخش ١٩ میلیون به فروش رفتند.

اثر دیگری از مجموعه "شبانه های پرویز کلانتری متعلق به سال ١٣٩٢ با قیمت ٢٢٠ میلیون تومان فروخته شد.

رضا خدادادی با تابلویی از مجموعه "حیرانی" در این حراجی حضور داشت که اثر او ٣٤ میلیون تومان فروخته شد. در ادامه اثر حجمی چوب سعید شهلاپور  که نمونه مشابهی از آن در موزه معاصر تهران نگهداری می شود، با کمینه قیمت خود یعنی ١٠٠ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی همایون سلیمی از مجموعه "بیا تا گل برافشانیم" ٤٠ میلیون و  تابلویی با تکنیک ترکیب مقوا روی بوم اثر شهلا حبیبی ٤٨ میلیون چکش خوردند.

سپس تابلویی از فریده لاشایی با تکنیک رنگ روغن روی بوم متعلق به سال ١٣٩٠ با بیشینه قیمت پیشنهادی خود ٣٠٠ میلیون تومان به فروش رسید.

در ادامه تابلوی حسین محجوبی با نام " خاطره بهار در کوهین" ٦٠ میلیون، تابلوی پاستل روی مقوا پروانه اعتمادی زیر کمینه قیمت خود یعنی ٩٦ میلیون تومان، تابلوی حبیب الله صادقی از مجموعه "نگاه شرقی" ٢٤ میلیون، اثر آنه محمد تاتاری با تکنیک چاپ باتیک و کلاژ روی پارچه ٣٠ میلیون چکش خوردند.

تابلوی ترکیب مواد روی بوم اثر فرهاد مشیری با نام "کاسه سیاه کوچک" که بین ٤٠٠ تا ٦٠٠ میلیون قیمت پیشنهادی داشت، به بیشینه این قیمت نرسید و با ٥٥٠ میلیون تومان خریداری شد.
چکش این حراج برای اثر منوچهر نیازی که با سکه و رنگ روغن روی بوم خلق شده بود، با کمینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ٥٠ میلیون تومان زده شد.

اثر حجمی کوروش گلناری که با سکه روی فلز خلق شده بود، ٤٠ میلیون و اثر حجمی برنز و پلاستیک کامبیز شریف ٣٤، تابلوی "مصائب مسیح" افشین پیرهاشمی با کمینه قیمت خود یعنی ١٠٠ میلیون، اثر اکریلیک روی بوم کامران دیبا (معمار موزه هنرهای معاصر تهران) با نام "به خاطر آوردن" ٣٠ میلیون، اثر مهدی سحابی از مجموعه "دیوار نوشته ها" ٦٥ میلیون، اثر نقاشیخط "ستایش" متعلق به محمود زنده رودی ٤٨ میلیون تومان به فروش رفتند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین