کد خبر: ۵۰۴۸۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
درباره اعتراض‌های خیابانی دی ماه ۹۶؛ شورشی که انقلاب نشد

خیالپردازی درباره انقلاب دوباره در ایران

هرچند شورش دی ماه۹۶ از بقیه فراگیرتر و برخی از شهرها را دربرگرفت. با این وجود، در همین شهرها اگر تعدادی در نقطه‌ای از شهر تجمع داشتند؛ در دیگر نقاط شهر هیچ خبری نبود و کم نبودند کسانی که از تجمع خبری هم نداشتند. ولی در یک انقلاب به معنای واقعی کلمه، حضور مردم فراگیر و گسترده است و اگر در نقطه‌ای خاص تجمعی برپا می‌شود؛ دیگران با آن حرکت همدل و همصدا هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی نوشت: در هنگامه تجمعات اعتراضی دی‌ماه بخشی از اپوزیسیون خیالپردازی درباره وقوع دوباره انقلاب در ایرانخارج از کشور و بعضی در داخل، سخن از تکرار انقلابی دیگر در کشور داشتند و بر این تصور دامن می زدند. اما واقعیت این است انقلاب مختصات خود را دارد که شورش دی ماه فاقد آن بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، دهقان افزوده است: علاوه بر این، وقوع انقلاب چندان بی‌حساب و کتاب نیست که هر زمان عده‌ای بخواهند آن را تحقق ببخشند. انقلاب هم قانون خاص خود را دارد.

شورش دی ماه و فراتر از آن حرکت‌های اعتراضی خرداد ۸۸ و تیرماه ۷۸ و حوادث سال۶۰ هیچکدام فراگیر و گسترده در تمامی شهرها و روستاهای ایران نبودند.

هرچند شورش دی ماه۹۶ از بقیه فراگیرتر و برخی از شهرها را دربرگرفت. با این وجود، در همین شهرها اگر تعدادی در نقطه‌ای از شهر تجمع داشتند؛ در دیگر نقاط شهر هیچ خبری نبود و کم نبودند کسانی که از تجمع خبری هم نداشتند.

ولی در یک انقلاب به معنای واقعی کلمه، حضور مردم فراگیر و گسترده است و اگر در نقطه‌ای خاص تجمعی برپا می‌شود؛ دیگران با آن حرکت همدل و همصدا هستند.

بهترین نمونه ماه‌های منتهی به بهمن ۵۷ که اعتراض و اعتصاب در جای جای شهر و روستا دیده می شد.

در انقلاب ها همیشه کسانی هستند که آوانگارد حرکت هستند. شخصیت هایی که سال ها یا در زندان و یا تبعید هستند و حرکت اجتماعی را راهبری می کنند.

نوع انقلاب‌ها نشان داده اند نوع زندگی و سلوک اینان به گونه‌ای بوده که جامعه به آنان اعتماد دارد.

موضوعی که در تحرکات اخیر اصولا سالبه به انتفاع موضوع بود و حتی موج‌سوارانی هم که آمدند؛ سابقه‌شان معلوم و مشخص بود.

اصولا انقلاب زمانی واقع می شود که یک کشور برای مدت‌های مدید دچار انسداد سیاسی باشد. همانند انسداد سیاسی در ۲۵سال بعد از کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲.

واقعیت این است از فردای انقلاب کشور تاکنون با ۳۴ انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس و شورا و خبرگان و رفراندوم برای قانون اساسی  روبرو بوده است.

علاوه بر این، کشور از دوم خرداد تاکنون جنبش‌های انتخاباتی را هم شاهد بوده است. تمامی این انتخابات به همراه شورش‌هایی خیابانی که به آن اشاره شد؛ اجازه نداده انرژی زیادی جمع شود و یک زلزله اجتماعی بالای ۷ ریشتر ایجاد کند.

بنابراین، وقوع انقلاب در ایران بیشتر خیالپردازی است تا ناشی از رویکرد واقع‌بینانه از جامعه و تاریخ.

منبع: راهبرد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
6
انقلاب 57 هم از سال 46 شروع شد.؟؟؟؟؟ و اونم با شب نامه و دیوار نویسی ممکن شد؟؟؟...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
1
4
من انقلابیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
0
خیال پردازی باشد یا نباشد فایده ای ندارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین