کد خبر: ۵۰۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۱
«بازرسی» به جای «تعلیق»

تغییر پیش‌ شرط اروپا در پرونده هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش  فایننشیال تایمز، دیپلمات‌های اروپایی با اعلام این موضوع گفته‌اند اروپا برای اینکه مطمئن شود ایران به تعهدات خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای پایبند بوده است از تهران خواهد خواست تا به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد از مراکز و تاسیسات هسته‌ای خود بازرسی‌های موردی (طبق پروتکل الحاقی) داشته باشند. 

یک دیپلمات‌ اروپایی در اظهارات خود با اشاره به اینکه کلید چنین توافقی مستلزم صدور اجازه بازرسی است می گوید: این توافق می‌تواند راه را برای آغاز مذاکرات رسمی قدرت‌های غربی و برقراری اولین تماس بین مقام‌های تهران و واشنگتن که ارتباط آنها از سال 1979 قطع شده است هموار کند. 

فایننشیال تایمز در ادامه گزارش خود نوشته است: البته پذیرش چنین توافقی از سوی واشنگتن مشکل است زیرا در این صورت احتمال ایجاد انشعاب در مواضع آمریکا و اروپا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد. این گزارش در حالی منتشر شده است که ایران خبر پذیرش تعلیق دو ماه فعالیت‌های هسته‌ای خود را تکذیب کرده است. 

شروط ایران برای پذیرش «تعلیق» [کلیک کنید]

وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرده بود به رغم گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه ایران برای تعلیق غنی‌سازی انعطاف نشان داده، تهران هیچ پیشنهاد رسمی برای تعلیق موقت غنی‌سازی در جهت تسهیل مذاکره با کشورهای غربی نشان نداده است. 

فایننشال تایمز می‌نویسد: تعدادی از دیپلمات‌های اروپایی به آمریکا هشدار داده‌اند در صورتی که واشنگتن با ابتکار تهران برای تعلیق غنی‌سازی مخالفت کند منزوی خواهد شد. 

این گزارش در حالی منتشر شده است که در روزهای اخیر رویترز نیز خبر از آن داده بود که اروپا به دنبال راهی برای آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با ایران است تا پس از آن تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند. 

مصالحه‌ آبرومندانه اروپا و ایران [کلیک کنید]

ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده و اعلام کرده تعلیق را به عنوان پیش شرطی برای آغاز مذاکرات نمی‌پذیرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین