کد خبر: ۵۰۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۲
هشدار استاد دانشگاه بن گورین به تل آویو

مصائب اسرائیل برای حمله به ایران!

آفتاب‌‌نیوز : پرفسور یوسی یونا،‌ استاد دانشگاه بن گورین در اسرائیل با انتشار مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی یعیدوت آهارونوت تذکراتی به سران تل‌آویو برای اجتناب از رویارویی نظامی حساب نشده با تهران داده است. وی در مقاله خود می نویسد:‌ جنگ دوم لبنان ثابت کرد که رهبران اسرائیل قوانین پایه را یاد نگرفته‌اند. ما باید قبل از ورود به رویارویی نظامی گسترده به روزهای بعد از جنگ فکر کنیم. 

این پرفسور اسرائیلی در ادامه مقاله خود با اشاره به اینکه قبل از بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران باید به سوالات بسیار مهمی اندیشید، نوشته است:‌ آیا ما می‌توانیم عملیات موفق آمیزی مانند حمله‌ای که در سال 1981 برای بمباران تأسیسات هسته‌ای عراق انجام دادیم در ایران نیز اجرا کنیم. در تحقق چنین امری شبهات زیادی وجود دارد زیرا بر خلاف عراق که تمامی تأسیسات هسته‌ای خود را در یک مکان جمع کرده بود تأسیسات و مراکز هسته‌ای ایران در اعماق سرتاسر این کشور پخش شده و در عین حال بشدت از آنها محافظت می‌شود. بهر حال بدون توجه به مطالبی که گفته شد کاملاً واضح است که ایران پاسخ هرگونه حمله‌ای به تأسیسات هسته‌ای خود را می دهد. بمباران تأسیسات ایران آنها را نابود نمی‌کند و تنها چند سال فعالیت‌های هسته‌ای تهران را به تأخیر می‌اندازد. 

در ادامه مقاله وی آمده است: سوال دیگری که باید به آن توجه خاصی داشت این است که آیا ایران مانند عراق بعد از بمباران تأسیسات هسته‌ای اش از خود خویشتنداری نشان می‌دهد؟ به احتمال زیاد پاسخ این سوال خیر است. بر خلاف عراق که در آن هنگام در میانه جنگ با ایران بود و توانایی گشایش جبهه جدیدی در جنگ با اسرائیل را نداشت تهران در صورت بمباران تأسیسات هسته ای خود اصلاً از خود خویشتنداری نشان نخواهد داد.  این در حالی است که اگر ایران بخواهد پاسخ حملات را بدهد اسرائیل و آمریکا درگیر مشکلات بسیار بزرگی می شوند. 

در ادامه این مقاله با اشاره به توانایی‌های سیاسی،‌اقتصادی و نظامی ایران آمده است:‌ ایران کشوری با منابع بسیار غنی است که توانایی آنرا را دارد که یک جنگ طولانی مدت و دردناک را به اسرائیل تحمیل کند،‌ این در حالی است که ایران می‌تواند از متحدان خود در منطقه خاورمیانه نیز استفاده کند. در صورت بروز چنین جنگی اقتصاد اسرائیل در معرض خطر نابودی قرار می گیرد. ما قبل از حمله به ایران باید به یاد بیاوریم که ایران توانایی جنگ‌های بسیار طولانی را دارد همانطور که هشت سال در برابر عراق جنگید. 

‌استاده دانشگاه بن گورین در ادامه با اشاره به اینکه اسرائیل نباید خود را در خط مقدم رویایی نظامی ایران و غرب قرار دهد به این موضوع اشاره می‌کند که اسرائیل باید از رویارویی مستقیم با ایران خودداری کرده و اجازه بدهد که غرب با فعالیت‌های هسته‌ای ایران برخورد کند.

به عقیده وی ابراز اشتیاق اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران این عقیده را در دنیای اسلام و مخصوصاً در جهان عرب تقویت می‌کند که اسرائیل یک دژ نظامی برای اجرای سیاست‌های غرب در منطقه خاورمیانه است که رشد چنین تفکری در نهایت مانع از تحقق اهداف اسرائیل برای صلح با همسایگان عرب خود می گردد. 

در ادامه این مقاله با اشاره به اینکه مواضع یکسانی در خصوص اقدام نظامی علیه ایران وجود ندارد و حتی آمریکا نیز به دلیل گرفتاری در باتلاق عراق تمایلی برای جنگ با ایران ندارد، آمده است که سران اسرائیل باید الگوهای ذهنی خود درباره دستیابی ایران یا هر کشور دیگر در منطقه خاورمیانه به دانش هسته‌ای یا حتی تسلیحات هسته‌ای را تغییر دهند.

 به عقیده نویسنده حتی اگر کشورهای غربی و اسرائیل ایران اتمی را بپذیرند این امر به این معنا نیست که همه امیدها از بین رفته است. سران اسرائیل باید دست از پندارهایی که در صورت وجود یک رقیب هسته‌ای در خاورمیانه دیر یا زود به این رژیم حمله می‌شود دست بردارند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین