کد خبر: ۵۱۰۰۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
به دنبال افزایش تنش میان تهران – تل آویو در سوریه

اعراب و روسیه در منازعه میان ایران و اسرائیل جانب کدام یک را خواهند گرفت؟

پوتین تا امروز درباره افزایش تنش میان ایران و اسرائیل به خصوص پس از سرنگونی پهپادی که اسرائیل مدعی شده متعلق به ایران بوده، سکوت کرده است. با این حال، آیا پوتین می‌تواند بیش از این سکوت کند و خود را از منازعه ایران و اسرائیل کنار کشد؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- گمانه‌زنی درباره احتمال گسترش دامنه منازعه میان ایران و اسرائیل و حتی وجود خطر وقوع جنگ بالا گرفته است. پرسش مهم این است که هر یک از بازیگران صحنه سیاسی در صورت وقوع چنین سناریویی جانب کدام طرف را خواهند گرفت؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه امریکایی «نشنال پست» در گزارشی تحت عنوان «مسکو در منازعه میان اسرائیل و ایران جانب کدام یک را خواهد گرفت»؟ می‌نویسد: «روسیه در حال حاضر قدرت برتر نظامی در سوریه است. آیا پوتین می‌تواند در میانه منازعه ایران و اسرائیل بی‌طرف باقی بماند»؟ 

این نشریه می‌نویسد: در سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی که اوباما رییس‌جموری وقت امریکا و سایر دولت‌های غربی از اجرای تهدید خود علیه اسد درباره لزوم رعایت خطوط قرمزشان سرباز زدند، پوتین از وضعیت ایجاد شده به منظور بازگشت روسیه به خاورمیانه برای نخستین‌بار در چندین دهه گذشته استفاده کرد و وعده نظارت بر تسلیحات شیمایی سوریه را داد. او در حال حاضر از موقعیت روسیه برای امن نگهداشتن اسد در قدرت استفاده می‌کند.

 دو سال پس از آن، زمانی که حکومت اسد تضعیف شد، دست‌کم به دلیل حملات داعش در شرق سوریه، پوتین نیروهای روسیه را به صحنه نبرد اعزام کرد. پس از پیروزی در جنگ، پوتین در دسامبر ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که حضور هوایی و دریایی روسیه در سوریه پایدار خواهد بود و ادامه می‌یابد. اکنون در مرزهای شمالی، اسرائیل شاهد نزدیک شدن نیروهای ایرانی، متحد اسد است. امریکا به طور موثری از زمان اوباما به این سو از سوریه عقب‌نشینی کرده است و ترامپ نیز علیرغم لفاظی‌ها در عمل، صرفا نظاره‌گر اقدامات پوتین در سوریه بوده است. همزمان، ایران حضور خود را در سوریه از طریق شبه‌نظامیان وابسته‌اش تقویت کرده است. پوتین تا امروز درباره افزایش تنش میان ایران و اسرائیل به خصوص پس از سرنگونی پهپادی که اسرائیل مدعی شده متعلق به ایران بوده، سکوت کرده است. با این حال، آیا پوتین می‌تواند بیش از این سکوت کند و خود را از منازعه ایران و اسرائیل کنار کشد؟ در حال حاضر پوتین برنده جنگ در سوریه است. منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند که نیروهای دفاعی اسرائیل قصد حملات بیشتر در سوریه را داشته‌اند که با یک تماس تلفنی از سوی پوتین با شخص نتانیاهو، مجبور به عقب‌نشینی از موضع و تصمیم خود شد. 

نشریه «نشنال پست» در پایان می‌نویسد امکان آن وجود دارد پوتین پشت ایران را خالی کند و در این‌باره می‌افزاید: پوتین برای مقابله با معارضان سوری و داعش، وابسته به شبه نظامیان مورد حمایت ایران بود با این حال، با پیروزی‌های اخیر و شکست مخالفان اسد، پوتین می‌تواند راه خود را از ایران جدا کند و حتی می‌تواند تهران را وادار به کاهش فعالیت‌هایش در سوریه کند. اسرائیل امیدوار است که این گزینه محقق شود با این حال، امکان آن وجود دارد که او گزینه دیگری را نیز انتخاب کند. اکنون اسرائیل و ایران به مرز خطرناکی از مواجهه رسیده‌اند. در این میان این مسکو و نه واشنگتن است که باید به منظور جلوگیری از این درگیری کمک‌رسانی کند. 

اعراب چه خواهند کرد؟

نشریه نئومحافظه‌کار و دست‌راستی «کامنتری مگزین» نیز در گزارشی تحت عنوان «آیا اعراب در مقابل ایران، جانب اسرائیل را خواهند گرفت»؟ با اشاره به نتیجه ارزیابی تازه‌ای درباره دیدگاه اعراب نسبت به ایران و اسرائیل، می‌نویسد: «یک نظرسنجی قابل توجه توسط شبکه خبری «الجزیره» در برنامه‌ای تلویزیونی انجام شد که در آن از میان ده‌ها هزار نفر از اعرابی که در توئیتر فعال بودند ارزیابی صورت گرفت. این ارزیابی مربوط به ماه فوریه است و از آنان پرسیده شد که در منازعه میان ایران و اسرائیل در سوریه و در صورت تداوم و گسترش آن جانب کدام را می‌گیرند که ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگان -که تعداد کلی آنان ۱۲.۸۰۰ نفر بود- پاسخ دادند جانب اسرائیل را خواهند گرفت. نیازی به گفتن نیست که پاسخ‌دهندگان این پاسخ را به دلیل عشق یا ارادت قلبی به اسرائیل نداده‌اند بلکه این نشان‌دهنده میزان نارضایتی آنان از ایران است.
«کامنتری مگزین» در ادامه می‌نویسد: در حال حاضر، اکثر دولت‌های عربی همکاری‌های پشت‌پرده‌ای با اسرائیل علیه تهران دارند. در سخنرانی صورت گرفته در کنفرانس امنیتی مونیخ توسط سران کشورها نیز می‌شد این موضوع را دریافت. «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل هر دو از برنامه موشکی ایران انتقاد کردند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
10
4
اسراییل رفتنی است و این وعده الهی است . اینکه از ترس در خانه بمانیم بدتر از مرگ است.
اهل ایمان در جنگ با ظالمین و زورگویان ،حتی اگر کشته شوند ،پیروزند چرا که مرگ با عزت و شرف بهتر از زندگی ننگین است.
درود به روان پاک شهیدان راه عزت و سربلندی اسلام و مسلمین
ننگ بر غربزدگان خودفروخته نوکر اجانب
جانم فدای رهبر
درود بر رزمندگان اسلام ،سپاهی ،بسیجی ،مدافعان حرم و...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
1
1
تاريخ معاصر نشان داده هرجا پاي منافع مالي و ملي كشور روسيه پيش بياد روسيه متحد چند ساله اش هم باشه آن را رها كرده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین