کد خبر: ۵۱۰۱۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
ایران در حال مقابله با نیروهای ارتش ترکیه در عفرین است؟

اختلاف ایران و روسیه درباره «عفرین»/حمایت تهران از یگان‌های کردی در برابر ترکیه؟

به طور رسمی تهران با عملیات ترکیه در عفرین مخالفت کرده است چرا که باور دارد باعث تشدید تنش در سوریه می‌شود./روسیه بدون سر و صدا به در دست گیری کنترل عفرین توسط ترکیه رضایت داده و این موضوع را پذیرفته است. او می‌گوید که در این‌باره ایران اکنون در حال به چالش کشیدن روسیه است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در گزارشی مدعی شده که تهران و آنکارا رقابتی خطرناک را در «عفرین» سوریه با یکدیگر در پیش گرفته اند و دچار تضاد منافع شده اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه با همتای ایرانی خود حسن روحانی تماسی تلفنی داشته است. منابع محلی آگاه خبر از وعده دو طرف برای همکاری در مبارزه با عناصر تروریستی داده‌اند و روحانی گفته است دو طرف بایستی توطئه‌های موجود با هدف تجزیه دولت‌های منطقه‌ای را خنثی کنند اما ایران بی سر و صدا علیه عملیات ترکیه در منطقه کردنشین عفرین در شمال غربی سوریه اقدام می‌کند.

اختلاف ایران و روسیه درباره «عفرین»/حمایت تهران از یگان‌های کردی در برابر ترکیه؟

تهران یکی از متحدان کلیدی دمشق است با این حال، برای مقابله با ترکیه محتاطانه سخن می‌گوید و سعی می‌کند این گونه نشان دهد که روابطی دوستانه با آنکارا دارد. از ۲۰ ژانویه، ترکیه وارد عملیات بزرگ نظامی برای مقابله با نیروهای کردی موسوم به یگان‌های مدافع خلق شده است که آنکارا آنان را به تروریست بودن متهم می‌کند و هدف‌اش بیرون راندن آنان از عفرین است. کردها امیدوارند تا شرکای‌شان به خصوص امریکا در شرق سوریه آنکارا را مهار کنند چرا که ترکیه متحد نزدیک امریکاست. در عوض، یک ماه نبرد در عفرین یگان‌های مدافع خلق را به این نتیجه قطعی رسانده که منزوی شده‌اند و مورد حمایت امریکا قرار ندارند. حملات هوایی ترکیه و حملات شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه با تانک به روستاهای مرزی ادامه دارد. انکارا روز سه‌شنبه عفرین را محاصره کرد. 

«جروزالم پست» در ادامه می‌نویسد: «ایران بیشترین سکوت را درباره رویدادهای اخیر داشته است. به طور رسمی تهران با عملیات ترکیه در عفرین مخالفت کرده است چرا که باور دارد باعث تشدید تنش در سوریه می‌شود. در دمشق، دولت سوریه متمرکز بر حمله به معارضان سوری در شرق غوطه است. دولت سوریه نمی‌خواهد ترکیه در درون خاک آن کشور ریشه کند و نیروهایش باقی بمانند. به امید دستیابی به این اهداف، دمشق مذاکره با یگان‌ها مدافع خلق را آغاز کرده است که از سال ۲۰۱۳ میلادی به این سو کنترل عفرین را در دست دارند. این نیرو در ابتدا خواستار حمایت آمریکا در عفرین بود. آنان اما امیدشان را به واشنگتن از دست داده‌اند». 

یک منبع نزدیک به یگان‌های مدافع خلق به «جروزالم پست» می‌گوید: «ایران نمی‌تواند و نمی‌خواهد ببیند که ترکیه بخش‌هایی از سوریه را در کنترل خود گرفته است. ترکیه در سمت حمایت از جنبش‌های جهادی تندرو قرار دارد. از دست رفتن بخش‌هایی از سوریه و در دست‌گیری کنترل آن بخش‌ها توسط این جنبش‌ها و سازمان‌ها ایران را خوشحال نخواهد کرد. در صورتی که امریکایی‌ها اقدامی انجام ندهند یگان‌های مدافع خلق کارت دیگری ندارند جز آن که با روس‌ها مذاکره کنند و این در راستای منافع ایران نیز خواهد بود». این منبع مطلع می‌افزاید: «عفرین اکنون شبیه به سودتنلند شده است». اشاره او و مقایسه‌اش با منطقه آلمانی‌تبار سودتنلند است که در سال ۱۹۳۸ میلادی به آلمان ضمیمه شد و به عنوان پیروزی هیتلر قلمداد شد. 

این روزنامه در ادامه به نقل از یکی از منابع آگاه معارض سوری می‌نویسد که روسیه بدون سر و صدا به در دست گیری کنترل عفرین توسط ترکیه رضایت داده و این موضوع را پذیرفته است. او می‌گوید که در این‌باره ایران اکنون در حال به چالش کشیدن روسیه است. در صورتی که نیروهای طرفدار اسد وارد عفرین شوند این موضوع مسکو را برخواهد آشفت چرا که مسکو درصدد آن است تا روابط خود را با انکارا بهبود بخشد. ایران اما آماده می‌شود تا از شبه نظامیان طرفدار اسد بخواهد که وارد عفرین شوند تا از دولت مرکزی دمشق حمایت کنند. 

روز سه شنبه شبکه خبری «المیادین» نزدیک به حزب الله لبنان تصاویری را از ورود واحدها طرفدار اسد در شکل کاروان‌های کامیونی به عفرین را نشان داد. آنان پس از ورود به عفرین با اعضای یگان‌های مدافع خلق دیدار داشتند که نشان‌دهنده روی دادن تغییر جهتی عمده است. 

این روزنامه اشاره می‌کند که تصاویر ویدئویی منتشر شده کاروان‌های کامیونی حامل تسلیحات را نشان می‌دادند و پرچم‌های سوریه بر روی آنان نصب شده بود که بلافاصله توسط پهپادی ترکیه‌ای رصد و مورد هدف قرار گرفتند. هرچه این نیروها به مواضع تحت کنترل ترکیه نزدیک‌تر می‌شوند احتمال تعمیق بحران در عفرین نیز بیشتر می شود. همچنین، این موضوع نشان می‌دهد که ایران و دوستان‌اش در دمشق ممکن است امریکایی‌ها را نادیده گیرند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
2
0
روسیه پنهانی برای کاهش تحریم های امریکا به هیچ تعهدی پایدار نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
2
2
پوتین بارها در رسانه گفته به مادرم هم قول نداده و متعهد نیستم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
2
2
روسیه کمونیست و ..... قابل اعتماد نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
2
2
آمریکاکه از کردها حمایت میکند سوریه هم از کردها نتیجه میشود ایران وآمریکا مخالف ترکیه وروس حالا پیدا کنید پرتقال فروش را ؟ چه خبره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین