کد خبر: ۵۱۱۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶

واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به واژه «حجاب اجباری»:خصوصی آن است که از دید مردم پنهان باشد/ خانه شیشه‌ای حریم خصوصی نیست/ مامور تجسس نیستیم

وی خاطرنشان کرد: شرب خمر، مواد مخدر، رشوه، دزدی و بی‌حجابی در اسلام ممنوع است؛ برخی اوقات کسی در خانه خود اعمالی از این قبیل انجام می‌دهد که در این موارد ما مأمور به تجسس و ورود در زندگی خصوصی افراد نیستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از مراجع تقلید گفت: عده‌ای ناآگاهانه و برخی آگاهانه برای تضعیف نظام اسلامی محرمات را یکی یکی مجاز می‌کنند و می‌گویند اگر اینها را کنار بزنیم اصل نظام زیر سؤال می‌رود.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار کرد: برخی می‌گویند حجاب اجباری در اسلام وجود ندارد که این کلمه اجبار را به نادرست در این بخش استعمال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرب خمر، مواد مخدر، رشوه، دزدی و بی‌حجابی در اسلام ممنوع است؛ برخی اوقات کسی در خانه خود اعمالی از این قبیل انجام می‌دهد که در این موارد ما مأمور به تجسس و ورود در زندگی خصوصی افراد نیستیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی اوقات فرد در ملأعام یکی از این موارد ممنوع را انجام می‌دهد گفت: در این بخش حکومت مأمور به نهی از منکر آحاد مردم است و مردم و حکومت باید به زبان نهی کنند.

وی عنوان کرد: برخی می‌گویند حجاب اجباری نیست و نباید به زندگی خصوصی مردم ورود پیدا کرد در پاسخ به آنها گفته می‌شود فرد نباید در صحنه اجتماع کاری انجام دهد که از نظر اسلام گناه است.

آیت‌الله مکارم‌‌شیرازی یادآور شد: مردم باید در زمینه مواد مخدر و کارهای خلاف دیگر از جمله بدحجابی نهی از منکر کنند. می‌گویند زندگی خصوصی است در حالی که شراب نیز این چنین است.

وی با بیان اینکه لا اکراه فی الدین به این معناست که عقیده باطلی را با اکراه  نمی‌توان تغییر داد گفت: کسانی که می‌گویند فرد در همه امور آزاد است، باید بررسی شود چرا از دزدی و رشوه جلوگیری می‌شود. نهی از منکر وظیفه عمومی است باید از منکرات جلوگیری کرد و نهی از منکر به معنی خشونت نیست. خشونت این است که فردی سوار خودرویی شود و به مردم و پلیس آسیب برساند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با زبان خوش می‌توان افراد را امر به معروف و نهی از منکر کرد. آیا خودرو حریم خصوصی است یا نیست، اگر خودرو را در پارکینگ سوار شدی و بیرون نیامدی حریم خصوصی است ولی خودرویی که بیرون آمد حریم خصوصی نیست.

وی یادآور شد: خانه شیشه‌ای حریم خصوصی نیست بلکه خصوصی آن است که از دید مردم پنهان باشد. عده‌ای ناآگاهانه و برخی آگاهانه برای تضعیف نظام اسلامی محرمات را یکی‌یکی مجاز می‌کنند و می‌گویند اگر اینها را کنار بزنیم اصل نظام زیر سؤال می‌رود. باید آگاه بود و از تکرار این مغلطه‌بازی‌ها خودداری کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه برخی می‌گویند از حجاب مهم‌تر داریم و سراغ آنها می‌رویم گفت: باید به آنها بیان کرد اگر کسی چشمش ناراحت است باید جراحی کند؛ اگر سرما خورد نباید سرماخوردگی را علاج کند؟ این مقایسه درست نیست و همه منکرات باید نهی شود.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین