کد خبر: ۵۱۲۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵

جمع‌آوری ۱۳۰۰ تن زباله ارزشمند توسط زباله گردها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه هر کیلوگرم زباله حداقل ۵۰۰ تومان به فروش می رسد، گفت: ۱۳۰۰تن زباله ارزشمند قبل از رسیدن به چرخه جمع‌آوری، توسط زباله‌گردها جمع می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا عبدلی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل سازمان مدیریت پسماند، به‌کارگیری زباله گردها توسط پیمانکاران غیرقانونی است، اظهار کرد: دستورالعملی برای طرح تفکیک پسماند ابلاغ کرده‌ایم که طبق آن کارفرما، شهرداری مناطق و مجری آن، نواحی هستند. طبق این دستورالعمل به‌کارگیری زباله گردها، کتفی‌ها و کولی‌ها توسط پیمانکاران، جریمه دارد. بر این اساس علاوه بر رعایت صغر سنی و کبر سنی، حضور حتی یک مورد زباله گرد مشمول جریمه می‌شود. و شهرداران نواحی باید با متخلفان برخورد کنند.

وی افزود: وظیفه سازمان مدیریت پسماند سیاست‌گذاری و ابلاغ دستورالعمل‌های پسماند بوده و نظارت و اعمال جریمه پیمانکاران متخلف بر عهده شهردار ناحیه و سیستم اجرایی منطقه گذاشته‌شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه این سازمان تمام دستورالعمل‌های لازم را به مناطق ابلاغ کرده است، تصریح کرد: پیمانکار پسماند خشک وظیفه‌ دارند با حضور در درب منازل شهروندان، پسماند خشک را جمع‌آوری کرده و نسبت به آموزش آن‌ها در حوزه تفکیک پسماند اقدام و در قبال اخذ زباله‌ای تفکیک‌شده اجناس مختلف و یا هزینه آن را پرداخت کنند.


وی بابیان اینکه امتیازات و تسهیلات قابل‌توجهی به پیمانکارانی که در حوزه آموزش تفکیک پسماند به شهروندان فعالیت دارند اعطا می‌شود، گفت: متأسفانه این موضوع موردتوجه پیمانکاران قرار نمی‌گیرد و زباله گردها به‌صورت سازماندهی شده به خدمت گرفته می‌شوند.

عبدلی بابیان اینکه بکار بردن اصطلاح «طلای کثیف» برای زباله‌ها صحیح نیست، خاطرنشان کرد: برای بازیافت زباله و تبدیل آن به مواد مفید و رسیدن به سوددهی هزینه‌های زیادی صرف می‌شود و زباله‌ها به‌خودی‌خود ارزشی ندارند، بنابراین بکار بردن این اصطلاح نادرست است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰۰تن زباله ارزشمند قبل از رسیدن به چرخه جمع‌آوری توسط زباله گردها جمع می‌شود، گفت: زباله‌ها حداقل کیلویی ۵۰۰ تومان ارزش دارد که توسط زباله گردها جمع‌آوری و به فروش می‌رود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند بابیان اینکه در حال حاضر تنها ۱۳ درصد از زباله‌های تولیدی، از مبدأتفکیک می‌شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه تنها ۳ درصد از این مقدار به‌صورت واقعی مجاز توسط شهرداری صورت می‌گیرد و ۱۰ درصد مابقی به شکلی غیرمجاز به‌ویژه توسط زباله گردها انجام می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، وی با بیان اینکه طرح پیمانکاران خشک و تر از اول خردادماه ادغام می‌شوند، اظهار کرد: با اجرای این طرح علاوه بر کاهش هزینه نگهداشت شهر و افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده در حوزه پسماند، از حضور زباله گردها در شهر کاسته می‌شود. بنابراین زباله‌های تولیدی شهر تا درصد معقولی از مبادی تولیدی تفکیک خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین