کد خبر: ۵۱۲۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳

سفیر پیشین فرانسه در تهران: ایران برای خوشایند اروپا و آمریکا موشک‌هایش را محدود نمی‌کند

آنها هیچ تمایل و قصدی برای محدود کردن برنامه موشکی برای خوشایند اروپایی‌ها یا آمریکایی‌ها ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
سفیر پیشین فرانسه در تهران با تاکید بر اینکه برنامه موشکی از نظر ایرانی‌ها یک مساله حاکمیتی است، گفت:‌ ایران برای خوشایند اروپایی‌ها و آمریکا موشک‌هایش را محدود نمی‌کند.

به گزارش رادیو بین‌الملل فرانسه (آراف آی)، همزمان با سفر ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی بالستیک ایران و نفوذ این کشور در منطقه روی میز قرار گرفته است.

سفر لودریان به ایران در یک برهه حساس در دیپلماسی میان تهران و غرب انجام گرفته است.

وی روز دوشنبه (14 دی ماه) به ایران رفت تا درباره مسائلی که روی آنها توافق صورت گرفته است، صحبت کند یا درباره موضوعاتی رایزنی کند که ایران تاکید دارد قابل مذاکره نیست.

ایران و قدرت‌های جهانی در ژوئیه 2015 به توافق هسته‌ای دست یافتند که منجر به لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور شد اما دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از همان ابتدا آن را تواقفی بد توصیف و تهدید کرد که یکجانبه از آن خارج خواهد شد.

ترامپ در آخرین تصمیم‌گیری‌اش درباره توافق هسته‌ای نیز از کنگره آمریکا و متحدان اروپایی‌اش خواست تا آنچه وی نقاط ضعف توافق می‌داند را اصلاح کند، در غیر این صورت واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

ایران تاکید می‌کند که توافق قابل مذاکره مجدد نیست.

فرانسوا نیکولا سفیر پیشین فرانسه در تهران درباره سفر لودریان به ایران به خبرگزاری فرانسه، گفت: سختی وزیر خارجه فرانسه این بود که در تمام این موضوعات تقریبا موضع ایرانی‌ها را می‌دانیم. می‌توان گفت که وی در موضع آغاز یک مذاکرات قرار داشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برنامه موشکی ایرانی‌ها به آن به عنوان یک مساله حاکمیتی نگاه می‌کنند. آنها هیچ تمایل و قصدی برای محدود کردن این برنامه برای خوشایند اروپایی‌ها یا آمریکایی‌ها ندارند.

بنابر گزارش رادیو بین‌الملل فرانسه، پاریس آشکارا تلاش می‌کند خود را به عنوان یک مصلح میان آمریکا، دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای موسوم به 1+5 و ایران معرفی کند.

لودریان در حال هدایت تلاش اروپایی‌ها از طریق قرار دادن تمرکز روی موضوعاتی است که در توافق هسته‌ای گنجانده نشده‌اند؛ برنامه موشکی بالستیک ایران و توسعه نفوذ این کشور در منطقه.

به گفته تحلیلگران، اما ایرانی‌ها از دستیابی به منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق هسته‌ای و سرمایه‌گذاری خارجی مایوس شده‌اند. یک حقوقدان مستقر در پاریس که در امور ایران فعالیت می‌کند، معتقد است که ایران در زمینه خروجی توافق به شدت ناامید شده است. بنابراین آنها هیچ سازش دیگری را نخواهند پذیرفت مگر اینکه ثابت شود آنها منافعی خواهند داشت.

هر چند اینطور نیست که لودریان هیچ برگ برنده‌ای برای بازی نداشته باشد اول اینکه وی می‌تواند به ایران اطمینان دهد که روابط تجاری میان دو کشور ادامه و رشد خواهد داشت.

یک کارشناس در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در این باره، گفت: آنچه لودریان می‌توانست انجام دهد محافظت از تجارت است. تجارت با سرمایه‌گذاری متفاوت است. وی علاوه بر این می‌تواند با شرکت‌های چینی و روس برای تضمین ادامه این تجارت همکاری کند.

لودریان همچنین روابط فرهنگی را روی میز قرار داد. وی روز دوشنبه نمایشگاه آثاری از موزه لوور را در تهران بازگشایی کرد. اتفاقی که از منظر تهران بسیار پسندیده است.

این مساله نیز قابل نادیده گرفتن نیست که لودریان اولین وزیر امور خارجه اروپایی نیست که از زمان حصول توافق هسته‌ای با ایران به تهران سفر کرده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین