کد خبر: ۵۱۳۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷

چهارشنبه سوری آئینی که به اشتباه می‌رود

چند روزی بیشتر تا برپایی یکی از آئین‌های آخر سال که از آن به عنوان چهارشنبه سوری نام برده می‌شود بیشتر نمانده است. چهارشنبه‌ای که برخلاف گذشته بسیاری به بهانه‌های مختلف آرزوی برگزار نشدنش را دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
متاسفانه این مراسم در چند دهه اخیر مورد تحریف‌های بسیاری قرار گرفته و با رفتن به راه اشتباه این آئین به درستی برگزار نمی‌شود.

در همین خصوص فرماندهان نظامی، انتظامی، امنیتی و جمعی از مسئولان کاشمر امروز 19 اسفندماه در محل سالن همایش‌های فرماندهی انتظامی کاشمر گرد هم آمدند تا نسبت به راه‌های پیشگیری و کاهش صدمات و خسارت‌های چهارشنبه آخر سال به تبادل نظر بپردازند.

چهارشنبه سوری جشنی در میدان جنگ

فرمانده انتظامی کاشمر گفت: چهارشنبه سوری رسم دیرینه‌ای است که در طول تاریخ در کشور ما با آتش‌بازی، قاشق زنی، پریدن از روی آتش، اسپند دود کردن و مراسم‌های دیگر همراه بوده و اجرا می‌شده اما در چند سال اخیر از حالت سنتی خود فاصله گرفته و تبدیل به میدان جبهه و جنگ شده است.

ابوالقاسم باقری با اشاره به اینکه در چهارشنبه آخر سال بسیاری از جوانان و نوجوانان به خصوص از ناحیه سر، صورت و چشم آسیب‌هایی می‌بینند و بسیاری از افراد مسن دچار سکته شده و خانم‌های باردار با مشکلاتی مواجه می‌شوند، عنوان کرد: متاسفانه عده‌ای با سوء استفاده از این موقعیت نظم و امنیت شهرستان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

وی وظیفه فرماندهی انتظامی شهرستان کاشمر را برقراری نظم و امنیت دانست و اظهار کرد: به‌رغم اینکه در راستای این وظیفه نیروی انتظامی با هرگونه اخلال در بی‌نظمی، ایجاد هیاهو، سر و صدا و مزاحمت برای دیگران برخورد خواهد کرد اما از سویی قائل هستیم که هیجانات جوانان ما باید تخلیه شود.

فرمانده انتظامی کاشمر با بیان اینکه وقتی فرصتی را از جوانان می‌گیریم باید فرصت دیگری را به آن‌ها بدهیم، بیان کرد: اگر می‌گوییم در داخل شهر هیچ‌گونه آتش‌بازی نباید باشد باید مکان مناسب دیگری را برای تخلیه انرژی‌های جوانان فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی‌های لازم توسط معاونت اجتماعی از چند روز گذشته آغاز شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش از بیشترین جمعیت برخوردار است می‌توانند به عنوان سفیران هشدارهای لازم را انتقال دهند.

باقری با اعلام اینکه با هماهنگی به عمل آمده با مدیریت آموزش و پرورش نیروهای این فرماندهی در سطح مدارس و کلاس‌ها حضور خواهند یافت و آموزش‌ها و هشدارهای لازم را ارائه می‌دهند، آموزش‌هایی که در گذشته داده شده را مؤثر دانست و گفت:  به‌رغم اینکه کاشمر مرکز ثقل شهرستان‌های خلیل‌آباد، بردسکن و فیض‌آباد است اما پس از بررسی سوانح به نسبت بسیاری از شهرستان‌های دیگر میزان حوادث از کاهش چشم‌گیری برخوردار است.

وی با بیان اینکه اگر برخی عوامل سودجو بخواهند از مراسم چهارشنبه سوری سوء استفاده کرده و مشکلی برای نظم امنیت و جامعه ایجاد کنند به شدت برخورد خواهد شد، بیان کرد: در شب چهارشنبه سوری از حداکثر توانمندی این فرماندهی برای برقراری نظم و امنیت استفاده خواهیم کرد.

فرمانده انتظامی کاشمر با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم در چهارشنبه سوری آخر سال شب امنی را برای شهروندان خود ایجاد کنیم، افزود: شرایط باید به گونه‌ای باشد که جوانان هم انرژی خود را تخلیه کنند و هم از خط قرمزهای نیروی انتظامی عبور نکنند.

وی گفت: بر اساس مصوبه در حد متعارفی که نیروی انتظامی لازم داشته باشد گشت‌های موتورسوار این فرماندهی به کپسول‌های اطفای حریق مجهز می‌شوند.

تشکیل بانک اطلاعاتی تولید و پخش‌کنندگان مواد محترقه

در ادامه مدیر عملیات سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با بیان اینکه اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص خطرات استفاده از مواد محترقه باید در دستور کار قرار گیرد، بر انجام اقدامات فرهنگی و شناختی توسط  آموزش و پرورش و مدیران آموزشگاه‌ها در سطح مدارس تأکید کرد.

عباسعلی صابری با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته برخی از افرادی که اقدام به توزیع و یا استفاده از مواد محترقه می‌کردند دستگیر شده‌اند که اکثر آن‌ها دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسط بوده‌اند، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید طرح‌های تشویقی را جایگزین استفاده از مواد محترقه کند تا دانش آموزان تمایل کمتری به سمت استفاده از این مواد پیدا کنند.

وی بر برخورد شدید با فروشندگان و تهیه‌کنندگان مواد محترقه تأکید کرد و افزود: باید مغازه توزیع‌کنندگان مواد محترقه پلمپ و یا لغو پروانه کسب شود.

مدیر عملیات سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با بیان اینکه وقتی برخورد با متخلفین ضعیف باشد با توجه به سود بالایی که برایشان دارد سال بعد مجدد این‌گونه اقدامات را تکرار خواهند کرد، گفت: طی چند روز گذشته 102 هزار قطعه مواد محترقه توسط نیروهای اطلاعات سپاه کشف و ضبط گردید.

وی بر تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمین تولید و پخش مواد محترقه تأکید کرد و افزود: کسانی که همه‌ساله این اقدامات را انجام می‌دهند باید شناسایی‌شده و قبل از اینکه این‌گونه مراسم‌ها نزدیک شوند توجیه شوند.

صابری با اشاره به اینکه برای ارائه طرحی جهت جایگزین شدن مواد محترقه در چهارشنبه سوری پژوهش و تحقیقاتی صورت گیرد، پیشنهاد داد در مکان‌هایی تحت نظارت فرماندهی انتظامی کاشمر مواد محترقه مجاز عرضه شود.

وی همچنین بر توجیه و نظارت بر رانندگان اتوبوس‌ها و دفاتر تعاونی‌ها تأکید کرد و افزود: طی چند روز گذشته دو مورد کشفیات مواد محترقه داشته‌ایم که به وسیله اتوبوس به شهرستان حمل می‌شدند و این بسیار خطرناک است.

مدیر عملیات سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با اعلام اینکه باید نظارت بر فروشندگان مواد سموم کشاورزی که در ساخت مواد محترقه دستی استفاده می‌شود بیشتر شود، بیان کرد: متاسفانه در فضای مجازی آموزش روش‌های ساخت مواد محترقه دستی رواج پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: باید از فروش بنزین توسط پمپ‌بنزین‌ها در ظروف مختلف پرهیز شود.

افزایش خشونت‌ها و برخوردها در بیمارستان‌ها

در ادامه مسئول اورژانس 115 کاشمر با بیان اینکه در چهارشنبه سوری آخر سال باید از مسدود کردن مسیر تردد رفت و آمد اورژانس پرهیز شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در این شب به خاطر حوادثی که اتفاق می‌افتد و شرایط موجود خشونت‌ها و برخوردهایی که در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد بسیار داریم خواستار استقرار عوامل انتظامی در بیمارستان‌ها شد.

احسان مالکی با اشاره به اینکه تمامی عوامل اورژانس 115 کاشمر در این مدت در آماده باش کامل هستند،  افزود: طبق روال همه‌ساله در شب چهارشنبه سوری آخر سال یک دستگاه آمبولانس در امامزاده سید مرتضی و دو تیم دیگر در داخل شهر مستقر خواهند شد.

عوامل امدادی در آمادگی و آماده باش کامل

در ادامه رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر با بیان اینکه جشن چهارشنبه سوری جشنی است با پیشینه تاریخی که از گذشتگان به ارث رسیده است، اظهار کرد: نمی‌شود صرفا با مقابله و جلوگیری این رسم را متوقف کرد.

احمد رضاپور گفت: به‌رغم اینکه در گذشته شاهد حضور خانواده‌ها و بزرگ‌ترها در این جشن بودیم و به خوبی مدیریت می‌شد اما در سال‌های اخیر مدیریت جشن چهارشنبه سوری به دست فرزندان و جوانان افتاده است.

وی با اشاره به اینکه باید با انجام کارهای فرهنگی کاری کرد که خانواده‌ها در کنار فرزندان حضور داشته باشند، بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد حوادث و مشکلات متفاوت خواهد بود و کمتر خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر عنوان کرد: با توجه به اینکه بخشی از جمعیت چهارشنبه سوری کاشمر از روستاها هستند اگر بشود در خود روستا جشن‌هایی برگزار شود کنترل وضعیت بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه نباید در برگزاری جشن‌ها در شهر و روستا تبعیض قائل شد، افزود: اگر جشنی می‌خواهد برگزار شود باید کیفیت روستا با شهر زیاد متفاوت نباشد.

رضاپور با اشاره به اینکه در چهارشنبه آخر سال عوامل امدادی در آمادگی و آماده باش کامل هستند، گفت: سنت‌های خوب باید تقویت و سنت‌های زشت و خطرناک چهارشنبه آخر سال باید به فراموشی سپرده شوند.

در این جلسه قبل از اینکه نماینده اداره مخابرات بخواهد به بیان نظرات بپردازد فرمانده انتظامی کاشمر به بیان خاطره‌ای از رئیس این اداره پرداخت و گفت: در سال قبل که چنین جلسه‌ای برگزار شد از رئیس اداره مخابرات خواسته شد کار فرهنگی انجام دهند و پیامک مختصری در رابطه با هشدار و خطرات چهارشنبه آخر سال به خانواده‌ها ارسال کنند که بسیار مقاومت شد و گفتند نمی‌شود ولی در همان شب فردی در چهارراه بهبودی ترقه‌ای به گوش همین رئیس اداره زد که مشکلاتی برای وی به وجود آمد و این موجب شد امسال خودشان برای فرهنگ‌سازی اعلام آمادگی و همکاری کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین