کد خبر: ۵۱۴۵۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

حوادث کشور در سالی که گذشت

از ابتدای فروردین تا آخرین روزهای پایانی اسفند ماه امسال 14حادثه مهم در کشور اتفاق افتاد که منجر به جان باختن 890 تن از هموطنان شد، حوادثی که شاید با اندک پیش بینی یا رعایت اصول ایمنی شاهد آن نبودیم و خانواده های زیادی در سال نو عزادار نبودند.
آفتاب‌‌نیوز :
حوادث طبیعی گوناگونی موجب بروز خسارت های جانی و مالی در دنیا و همین طور در کشورمان می شود به اذعان مسئولان ذیربط از 43 حادثه از این دست 34 مورد آن در کشور ما به وقوع می پیوندد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، به جزء حوادث طبیعی که شاید گاهی بروز آن از اراده و کنترل انسان خارج است و شاید بتوان با رعایت اصول ایمنی و پیشگیری های قبل از بحران از میزان خسارت های ناشی از آن کاست ،دسته دیگری از حوادث که غیرطبیعی و گاهی دست ساز انسان هستند هم می توان از میزان خسارت آنها کاست یا حتی از بروز آن جلوگیری کرد.

حوادث کشور در سالی که گذشت 

حوادثی که در این مدت به آن پرداخته شده شامل مواردی مهم است که شماری از هموطنان در آن فوت کرده اند و جدا از حوادثی مانند رانندگی یا مسمومیت ها ،حوادث کار،سوء مصرف مواد مخدر ،غرق شدگی ،سوختگی و نزاع است چرا که موارد نامبرده شده خود شمار زیادی از هموطنان را سالیانه به کام مرگ می کشد. 

**سیل آذربایجان 

سیلابی از روز 25 فروردین ،چهار استان کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان را فرا گرفت که این حادثه موجب بروز خسارات جانی و مالی به این استان ها و شهرستان های متاثر از قبیل مراغه، چارو ایماق، هریف، استان آباد، ورزقان، شبستر، تبریز،عجب شیر، آذرشهر، ولکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقعبه، پیرانشهر، سقز و زنجان شد. 

به گزارش پزشکی قانونی، در پی وقوع این سیل 46تن از هموطنان جان خود را از دست دادند. 

**واژگونی اتوبوس مسافربری سبزوار 

12تن به دلیل واژگونی اتوبوس که 30 فروردین امسال در کیلومتر 25 جاده سبزوار- شاهرود رخ داد، کشته شدند. 
این اتوبوس با 30 مسافر از مشهد عازم اصفهان بود و مشاهدات اولیه نشان از آن دارد که تغییر مسیر ناگهانی کامیونی که در جلو اتوبوس در حال حرکت بوده است، باعث تصادف و پس از آن واژگونی اتوبوس شده بود. 


**انفجار معدن یورت استان گلستان با 40کشته 

زمستان سال گذشته معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر واقع در شرق استان گلستان که بخشی از معادن زغال سنگ البرز شرقی است منفجر شد و در نتیجه آن و بر اساس اعلام پزشکی قانونی 40تن از معدن چیان جان باختند . 

معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در فاصله 90 کیلومتری شرق شهر گرگان مرکز استان گلستان بر اثر افزایش گاز متان داخل آن و جرقه حاصل از باتری لوکوموتیو منفجر شد. 

به گزارش ایرنا ،رئیس دادگستری کل گلستان گفت: براساس جمع بندی و گزارش کمیته حقیقت یاب در حادثه اردیبهشت ماه امسال معدن زمستان یورت آزادشهر در شرق استان، کارفرمای معدن مقصر شناخته شد. 

هادی هاشمیان افزود: از آنجائی که کارفرما الزامات قانونی برای ایمنی معدن را انجام نداده بود، مقصر اصلی در این پرونده بود. 

وی عنوان کرد: بازرس این پرونده شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق را به عنوان کارفرمای کارگاه و با توجه به نبود سیستم تهویه مناسب و کافی در تونل، نبود مسیرهای کمکی برای تهویه تونل، ندادن آموزش های لازم و کافی ونبودن نظارت بر کارگران به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شعله یا جرقه داخل تونل، مجهز نبودن لوکوموتیوها به تجهیزات رادیاتور اگزوز و نبود تشکیلات امداد و نجات و مدیریت بحران در معدن صد درصد مقصر شناخته است. 

**حادثه تروریستی حرم مطهر امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی 

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان پزشکی قانونی درحادثه تروریستی حرم مطهر امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی که 18 فروردین ماه امسال رخ داد 17 تن جان باختند . 

در دو حمله تروریستی جداگانه که رخ داد، ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) هدف تیراندازی پنج تن از مهاجمان انتحاری مسلح قرار گرفت که در نتیجه آن، 17 شهید و 56 نفر مجروح شدند. 

به گفته منابع امنیتی، با هوشیاری ماموران پلیس حرم مطهر امام خمینی(ره)، یکی از مهاجمان انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر نیز خود را منفجر کرد. سه مهاجم به ساختمان مجلس نیز در جریان درگیریها به هلاکت رسیدند. 

وزارت اطلاعات با افشای هویت و عکس ترویستها اعلام کرد: «تیم عملیاتی داعش که در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند 5 نفر از عناصر تروریست سابقه دار وابسته به گروه های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب توسط گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج شده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشتند.» 

گروهک تروریستی داعش مسئولیت حمله به ساختمان مجلس و حرم امام(ره) را برعهده گرفته بود. 

**واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی 

به گزارش سازمان پزشکی قانونی در واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی که اول شهریور ماه سالجاری اتفاق افتاد 9دانش آموز کشته شدند . 

حادثه واژگونی دانش آموزان دختر اهل استان هرمزگان در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس 9 کشته و 34 مصدوم به دنبال داشت.این اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش آموزی بود که با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند. 

این حادثه 34 مصدوم نیز داشت که سه نفر آنها با اورژانس هوایی به شیراز و 2 نفر نیز به فسا اعزام شدند. 

براساس گزارش های اولیه پلیس راه استان فارس، خستگی و خواب آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که باعث کشته شدن 9 نفر شده ، بوده است. 

**سقوط اتوبوس مسافربری پل جاجرود با 11کشته 

بر اثر سقوط اتوبوس مسافربری در پل جاجرود در 21 شهریور ماه امسال 11تن از هموطنان کشته و 27 نفر نیز به شدت مصدوم شدند. 

دراین حادثه یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری با 39 مسافر در مسیر حرکت به سمت یکی از شهرهای شمالی، به دلایل نامعلومی از مسیر اصلی منحرف و به دره سقوط کرده است. 

فرمانده پلیس راه شرق استان تهران با اشاره به اینکه براساس بررسی کارشناسان پلیس راهور، عامل سقوط مرگبار اتوبوس مسافربری در دره جاجرود(محور تهران - دماوند) نقص فنی در قسمت ترمز کمکی خودرو بوده گفت: درهمین ارتباط راننده اتوبوس مقصر اصلی وقوع این حادثه مرگبار است. 

**5آبان حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران 

بر اثر وقوع آتش سوزی در 5 آبان امسال در یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران، 6 نفر از مهندسان و تکنسین های این مجتمع کشته و 2 نفر مصدوم شدند. 

این حادثه آتش سوزی در یکی از واحدهای در دست تعمیر این پالایشگاه روی داد و بر اثر نشت مواد نفتی، این بخش دچار آتش سوزی شد. 

**واژگونی اتوبوس مسافر بری در محور سوادکوه 

شامگاه 15آبان ماه سالجاری، یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از تهران به مقصد گرگان در محور سوادکوه در حال تردد بود در منطقه دوگل سوادکوه در دره ای به عمق 15 متر داخل رودخانه واژگون شد که 13نفر کشته و16مجروح برجای گذاشت. 

رییس پلیس راه استان مازندران در نخستین گمانه زنی ها ،نقص فنی را احتمال واژگونی و سقوط اتوبوس تهران - گلستان به دره در محور سوادکوه اعلام کرد،زیرا ،بررسی اولیه نشان می دهد که کنترل اتوبوس از حدود یک کیلومتر قبل از وقوع حادثه از دست راننده خارج شده بود و این احتمال نقص فنی خودرو را افزایش داده است. 

**زلزله کرمانشاه با 620 جان باخته 

زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند. 

این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.
 
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد. 

این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است. 

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، بیش از 31 هزار واحد مسکونی در این زلزله به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شده است. 

**آتش سوزی نفتکش سانچی 

١٦ دی ماه جاری، کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
 
در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد. 

با دستور و تاکید رییس جمهوری ،علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود. 

سرانجام، در 24 دی ماه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است. 

**واژگونی اتوبوس مسافربری شیراز 

حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری شیراز منجر به کشته شدن ۷ نفر در محور شاهین شهر به مورچه خورت در هشتم بهمن ماه امسال شد. 

در این حادثه همچنین ۲۱ نفر نیز زخمی شدند و چهار نفر از کشته های این حادثه خانم و سه نفر مرد بودند.

6 نفر از قربانیان در صحنه تصادف در دم جان باختند و یک نفر خانم نیز بعد از انتقال به بیمارستان گلدیس شاهین شهر جان خود را از دست داد.

این حادثه ساعت 2 و ۵۰ دقیقه بامداد در محور شاهین شهر به مورچه خورت در نزدیکی پاسگاه پلیس راه رخ داده است. علت تصادف هم سرعت بالا، عدم توانایی راننده در کنترل خودرو و لغزندگی جاده بوده است.


**9کشته و ۳۵ زخمی در واژگونی اتوبوس مسافربری دیهوک 

واژگونی اتوبوس در خراسان جنوبی در ساعت 2:52 بامداد 23 بهمن ماه در سه‌راهی دیهوک نرسیده به فردوس به وقوع پیوست. 

** واژگونی اتوبوس مسافربری تبریز با 4 کشته

در حادثه واژگونی اتوبوس ساعت 2:50 دقیقه بامداد 29 بهمن ماه امسال در 40 کیلومتری بستان آباد به هشترود (آزادراه تبریز - تهران) چهار نفر جان باختند.

در این حادثه 24 نفر نیز مصدوم شدند ،علت این حادثه تخطی از سرعت مطمئن و لغزندگی جاده اعلام شد.

**سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج 

یک فروند هواپیمای مسافری هواپیمایی آسمان صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه در مسیر تهران - یاسوج از صفحه رادار محو شد. گفته شدکه این هواپیما با 66 مسافر و خدمه به علت شرایط نامساعد جوی سقوط کرده است.

پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد.

این هواپیما از نوع «ای تی آر 72» پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌ شود و بر اساس اعلام نهادهای ذیربط خبر سقوط آن در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق می افتد. این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بر عکس داشت که به طور میانگین 50 تا 60 مسافر حمل می‌کرد.

هواپیمای حادثه دیده از نوع ای تی آر 72- 200 بود که شرکت هواپیمایی آسمان از سال 1993 میلادی در اختیار داشت.

این هواپیما 25 سال عمر و گنجایش 78 سرنشین با دو خلبان را داشت. تمامی سرنشینان این هواپیما جان باختند. 


**نتیجه گیری 

خیلی از این حوادث غیر طبیعی و ناشی از ابزارهای انسان ساخت است که باید با مراقبت های درست و به موقع از وقوع آنها پیشگیری کرد. 

بسیاری از این حوادث اگر به وقوع نپیوندد به این معنی است که از معلولیت خیلی از افراد جلوگیری شده و این یعنی کاهش خسارات مالی به سیستم درمانی کشور و خانواده بیمار است. 

هزینه اقدامات پیشگیری از حوادث، خیلی کمتر از هزینه عوارض و پیامدهای وقوع این حوادث است از این رو همواره باید جامعه راه های پیشگیری را بیشتر از مساله امداد رسانی و کمک به مجروحان این حوادث در دستور کار خود قرار دهد. 

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین