کد خبر: ۵۱۵۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به دیابت و چربی خون در تعطیلات نوروز

افراد مبتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون در ایام نوروز باید توجه ویژه‌ای به سلامت خود داشته باشند تا دچار تشدید علامت‌های بیماری نشوند.
آفتاب‌‌نیوز : با صرف کمی وقت و حوصله در صورت ابتلای خود یا اطرافیان به بیماری هایی همچون دیابت و فشارخون بالا می‌توانید خوراک‌هایی سالم تهیه کنید و در ایام عید از مهمانان خود پذیرایی کنید.
 
در ایام عید و تعطیلات نوروز به دلیل فعالیت کمتر، رفتن به مهمانی، مسافرت و مصرف مواد قندی و پرچرب احتمال بالا رفتن قند خون وجود دارد، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد دیابتی از مصرف مواد شیرین، پرچرب و شور در این زمان خودداری کنند، به جای مصرف شیرینی و آجیل‌های شور در مهمانی‌ها میوه هایی همچون خیار و پرتقال مصرف کنید که سبب کنترل قند خون و جلوگیری از افزایش آن می‌شوند.
 
میوه‌ها دارای کالری کمتری به نسبت سایر خوراکی‌ها هستند و مواد غذایی سالمی برای مبتلایان به دیابت و فشارخون بالا به حساب می‌آیند.
 
افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بالا که دارو مصرف می‌کنند در ایام عید، روزانه قند و فشارخون خود را اندازه گیری و یادداشت کنند و در صورتی که مقدار قند یا فشارخون آن‌ها به طور ناگهانی دچار دگرگونی شد به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند.
 
یکی از مشکل‌های رایج در ایام عید، چاقی و اضافه وزن به دلیل بی تحرکی، مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها و شکستن رژیم غذایی است، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد روزانه به انجام فعالیت هایی همچون پیاده روی و ورزش‌های کششی بپردازند تا کمتر دچار چاقی و اضافه وزن شوند، کنترل وزن بدن و مصرف بیشتر میوه به جای شیرینی و خوراکی‌های پرچرب و شیرین می‌تواند مانع از چاقی و مشکل‌های ناشی از آن شود.
 
دقت در انتخاب خوراکی ها، مصرف مواد غذایی پخته و کبابی به جای سرخ کرده، خودداری از مصرف خوراکی‌های فست فود، نوشابه‌های گاز دار و سس‌های پرچرب از دیگر راه‌های تنظیم وزن و جلوگیری از اضافه وزن است.
 
استرس و هیجان را در ایام عید از خود دور کنید، کمی استراحت و ایجاد آرامش روحی، لذت بردن از دیدار با دوستان و اقوام، رفتن به مسافرت و گردش و شرکت در فعالیت‌های گروهی می‌تواند سبب سلامت جسمی و روحی شما در سال جدید و حتی کنترل قند و فشارخون شود.
 
در وعده شام یا نهار اگر در مهمانی‌ها حضور دارید از خوراکی‌های پخته و کبابی، سالاد و سبزیجات بیش از خوراکی‌های سرخ شده استفاده کنید. همچنین با یادآوری به میزبان از مصرف نمک و اضافه کردن آن به خوراک خود خودداری کنید.
 
شام را سبک و در ساعت‌های اولیه شب صرف کنید و قبل از خواب اندکی پیاده روی انجام دهید تا دچار چاقی و اضافه وزن نشوید.
 
در صورت بالا بودن قند و فشارخون، همیشه دارو‌ها و دستگاه‌های اندازه گیری را به همراه داشته باشید و به اطرافیانتان نیز شیوه استفاده از آن‌ها را بیاموزید.
 
با رعایت راهکار‌های بالا می‌توانید بدون نگرانی از تعطیلات نوروز نهایت لذت را ببرید و با روحیه و جسمی سالم و پرانگیزه سال جدید را شروع کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین